Meerdere schijven in G5

Er zijn een aantal oplossingen op de markt om meer dan twee schijven in je G5 te kunnnen plaatsen. Die van max connect iis een leuke en niet duur, ik snap alleen nou niet of je een xtra sati controller nodig hebt of is dat alleen om het maximum aan snelheid te halen?

'To tap the full potential of G5 Power Mac to obtain faster data transfer rates, along with MaxConnect disk drive mounting assembly the following is also needed.

SATA PCI-X Card that adds two, four or eight independent data channels to the G5 Power Macs, each channel can pump up to 60 MB/s or more data from the main storage subsystem of the G5 Power Mac to the CPU. ’

http://www.maxupgrades.com/istore/index.cfm?fuseaction=product.display&Product_ID=136

Wist niet dat dit bedrijf ook al een dergelijke oplossing biedt. Die Sata kaart heeft volgens mij ook et de snelheid, >220MB/sec. te maken.

Kijk ook even hier;

http://www.transintl.com/store/category.cfm?Category=2490

http://www.macanimationpro.com/articles/viewarticle.jsp?id=32493-1

Op Barefeats staat een review…

:smiley:

Ja Barefeats had ik gezien dank je. De maxconnect (madmax....) is de goedkoopste oplossing, tenzij je natuurlijk die kaart erbij moet kopen. Het gaat mij alleen om backup van data, maakt me niet uit als het een paar minuutjes langer duurt om de data op te halen. Maar hoe het nou zit....

[quote:3fdb7d924e="Gnurk de la Rossa"]Het gaat mij alleen om backup van data[/quote:3fdb7d924e] Dan is de keuze voor een interne schijf geen goede keuze. Backups moet je altijd op een extern medium maken, zodat je ze ook op een andere locatie kunt opslaan. Dit om te voorkomen dat de Mac verloren gaat en daarbij meteen ook de backups.

Bovendie gaat met die extra ruimte ook de hele luchtstroom naar de klote. Ik heb er gewoon 2 intern, de rest extern via FireWire.

Volgens mij is extern inderdaad wel handiger als back up medium.

Ik heb intern 2 schijven zitten in de PMG5 en een externe La Cie van 160GB via USB2.0 eraan hangen en dat werkt perfect. Je krijgt er ook nog een leuk back up programmaatje bij, wat bij mij zorgt dat er iedere week op een vast tijd netjes een back up gemaakt wordt.

Daarnaast heb ik hem inderdaad ook al “mobiel” gebruikt. Bij mijn zoon hebben we Tiger geinstalleerd en we hebben de LaCie er even aangehangen om z’n iTunes en dergelijke te back uppen. Moet wel zeggen dat nu we alles op 100mbit ethernet hebben draaien, je net zo goed over het netwerk kan back-uppen.

[quote:d020c7f49c="macpro"][quote:d020c7f49c="Gnurk de la Rossa"]Het gaat mij alleen om backup van data[/quote:d020c7f49c] Dan is de keuze voor een interne schijf geen goede keuze. Backups moet je altijd op een extern medium maken, zodat je ze ook op een andere locatie kunt opslaan. Dit om te voorkomen dat de Mac verloren gaat en daarbij meteen ook de backups.[/quote:d020c7f49c]

Dat is alleen zo in het geval van diefstal. Als de hele machine weg is…
HD’s kunnen altijd stuk gaan,… intern of extern. Mijn ervaring is dat externe schijven eerder stuk gaan.
SATA is helemaal geen gekke optie ipv. USB of FireWire.
Deze opstelling is daarbij heel erg snel. Backup oproepen van USB2 is traag,… van FW ook.

Ik ga de SwiftData 200 bestellen en 2 HD’s extra plaatsen. Dan blijft er genoeg ruimte over voor koeling. Vervolgens een upgrade naar Dual Layer DVD,… pas veel later, en DVD branden van alles wat in de backup moet. Voordeel van extra HD’s intern is ook dat niet mijn hele bureau vol ligt met HD’s en externe voedingen…

Als Gnurk de discipline op kan brengen DVD’s te branden is er niks aan de hand.
Dat moet hij nu ook al doen.

:innocent:

[quote:1bd7818dc4="beammeup"]Dat is alleen zo in het geval van diefstal. Als de hele machine weg is...[/quote:1bd7818dc4] Brand of overstroming is ook een leuke manier om je data kwijt te raken. Of iemand rijdt z'n auto het gebouw in.

Kortom, er zijn meerdere vormen van onheil te bedenken.

DVD's zijn als primair backupmedium niet geschikt, omdat ze daar veel te onbetrouwbaar voor zijn. Voor films leuk, voor je digitale fotocollectie niet. Een interne schijf is ook onbetrouwbaar, omdat die met overlijden van de machine mee kan overlijden (blikseminslag?). En wat denk je van diefstal? Ben je zowel je origineel als je backup kwijt.

Extern is de oplossing, dan verpest de de airflow in je G5 niet, kun je de schijf aansluiten - backup maken, loskoppelen, veilig opbergen (eventueel bij familie of kennissen) en bij diefstal van je machine heb je je backup nog.

Mja, leuke theorieen over backups. Ik gebruik de data nog wel eens dus het is 'backup'. Wat ga ik met zo'n extern ding doen? In een kluis leggen, moet ik die weer kopen. I love risks :D Ik ga geen 900 Gig backupen op externe schijven. Het moet wel leuk blijven.

Wat ik erger dan vermeende disruptie van de airflow vind is aantasting van het design van mijn G5.
No outboard gear aan mijn mac, tis geen boot.
Je kan 9 schijven in je G5 stoppen en nog nergens last van hebben, behalve gebrek aan stroom.

Maar niemand die antwoord op de vraag weet?

Dann mal anprobieren gok ik.

[quote:b5cd138747="Gnurk de la Rossa"]Wat ik erger dan vermeende disruptie van de airflow vind is aantasting van het design van mijn G5.[/quote:b5cd138747] En wie zegt dat:

• externe schijven lelijk moeten zijn ?
  • externe schijven in het zicht moeten staan ?

[quote:635d85627a="Gnurk de la Rossa"]Ik ga geen 900 Gig backupen op externe schijven. Het moet wel leuk blijven.[/quote:635d85627a] Is het nog steeds leuk als je die 900 Gig kwijt raakt?

Jouw feestje. Jouw keuze.
Maar als het misgaat is het te laat en dan is het meestal huilen geblazen.

Hier komen met enige regelmaat topics voorbij van mensen bij wie de schijf opeens kaduuk is gegaan. En die geen backups hebben en daardoor ettelijke Gigs aan data kwijt zijn.

Voorkomen is in zulke gevallen beter dan genezen.
En een kluis is echt niet nodig. Staat de Mac op kantoor, leg de schijven dan thuis. Of omgekeerd.

900 Gig. is behoorlijk. Wat is wijsheid. Trial and error is een spannende manier om daarachter te komen. Ik kan met gemak leukere dingen bedenken dan geld uitgeven aan backup systemen... doe dan nog maar een 23' HD Display.

Ik had/heb een 250GB LaCie, met USB2, FW400 en FW800, keurig vanaf mijn 17’ PowerBook alles erop gezet. Schijf mount niet meer. Vervolgens alles weer via de DVD’s terug op de PowerBook naar de LaCie,… toen hij na opnieuw formateren wel weer werkte. Dat kost vreselijk veel tijd. En het vertrouwen in de LaCie is echt bijna nul inmiddels.

De keerzijde is dat ik niet tegen mijn klanten moet hoeven zeggen dat de hele zooi gecrashed is,… en alles naar de eeuwige digitale jachtvelden is vertrokken. (ook al begrijpen ze dat best,… ze werken zelf met PC’s.)

Er zijn inmiddels externe HD’s die best mooi zijn,… eruit zien als een MacMini.

Mijn keuze is een Swift Data 200 met 2 extra HD’s. De disruptie van de airflow is niet bevestigd. Tijdens tests bleef alles binen de perken. Ik kan mijn dagelijkse werkschijf in de G5 (74GB Raptor.) dan makkelijk spiegelen naar een extra HD (de 3e.),… en de interne backup op de tweede HD weer spiegelen met de 4e HD.
Dat moet redelijk idiotproof zijn. Het is in elk geval heel erg snel,… geen extra kabels, geen extra voedingen. Mijn G5 moet zoveel mogelijk kabelvrij blijven, het ziet er niet uit,… ethernet, FW, USB, Display… Wacom,… LaCie,…

Maar,… zoals Macpro terecht schrijft,… bij brand, diefstal, overstroming etc. ben je alsnog alles kwijt. Volkomen terecht. DVD’s branden is een (goedkope) optie op voorwaarde dat je die extern bewaard. Buitenshuis,… bij kennissen etc. Intern in een brandvrije kluis.

Ik kan me niet echt voorstellen dat een dief een externe HD laat liggen. Een externe HD is even gevoelig voor brand en water, eigenlijk ook als er 25 meter kabel aanzit.

De keuze is aan jou.

Met de MightyMouse is het een stuk makkelijker geworden twee vingers van je linkerhand gekruist te houden…

:innocent:

Dit topic heb ik geopend omdat ik me wil weten of er een kaart nodig was voor de xtra schijven. Over backuppen heb ik niks gevraagd. Anyways ik koop zo'n unit en dan zien we het wel.

Goed idee btw die mighty mouse :lol:

Mijn eerste mail als kervers forum lid:

Dus, welke configuratie ga je halen: met of zonder kaart?

zonder kaart zijn er inderdaad een aantal opties bij Maxconnect, trouwens ook bij Sonnet : g5 Jive.

[quote:b3318709e3="Gnurk de la Rossa"]Die van max connect iis een leuke en niet duur, ik snap alleen nou niet of je een xtra sati controller nodig hebt of is dat alleen om het maximum aan snelheid te halen?[/quote:b3318709e3] Als je 2 schijven in je G5 hebt gezet, dan heb je een SATA controller nodig om nog meer schijven te plaatsen. Meer snelheid krijg je als je een raid configureerd. Hardwarematig als de kaart dit ondersteunt of softwarematig met OS X.

Volgens mij heb je als meer dan 2 schijven intern wilt plaatsen altijd een sata control kaart nodig heb op de sonnet/allegro site gekeken en daar word niets gezged over airflow problemen touwens, ook staat er een revieuw van iemand die zei : The Trans Intl Swift Data 200 was a nightmare., dus beam me up dat je het weet ;-) .

hier de url naar de revieuw trouwens :
http://www.diglloyd.com/diglloyd/free/PowerMacG5InternalDriveKits/index.html

Ik denk dat ik eerst intern de g5 Jive ga plaatsen en dan extern ook nog fw drives voor backup.

Als ik me niet vergis kun je met die jive setup dus 5 sata drives plaatsen en dus volgens mij dus een raid 5 maken dat houd in snelheid en safety , als ik er naast zit hoor ik het graag ;-?) .

Maar lees ik het nu goed ?

Die G5Jive is niks meer dan een rekje en 2 kabels, en kost 99 dollar ?!
En dan heb je nog een PCI sata kaart nodig a la 200 dollar…

Ja dat lees je goed.Alleen is het allemaal opmaat gemaakt voor de g5 je kunt het ook zelf uit metaal gaan zagen en kijken of je het op maat krijgt, reken maar uit wat je aan tijd kwijt bent ;-) .

Waar het mij vooral om gaat is kun je met zo’n setup een raid5 maken, zodat je 4 schijven sripped voor de snelheid en 1 die alles controleerd, zodat mocht er een schijf kapot gaan je deze dan kunt vervangen en dat door de 5de schijf de raid kan uit rekenen wat erop de defecte schijf heeft gestaan enzodoende dus alles wert erug opbouwen nadat een nwe is geplaatst.

Dan heb je snelheid en veiligheid ,en dat alles intern,dat zou ik graag willen.

Ik zie net dat Belkin ook een PCI express kaart met SATA heeft, die kost 70 dollar...

En zo’n rekje scoor ik zelf wel ergens, evenals de kabels.