Meerdere schijven met OSX?

Hoe gaat het met OSX wanneer je meerdere OS-en op verschillende schijven of partities hebt en wilt kiezen van welke OS je op wilt starten.

In het verleden deed ik dat wel eens met OS9, een nederlandse en engelse versie, met ‘alt’ opstarten en dan kon ik kiezen.

Voor OSX wil ik met CCCloner een backup maken en daar wat met diskutilities op gaan experimenteren. Maar ja als je al problemen krijgt met meerdere OSX-en op een computer dan lijkt mij dat niet slim.

Iemand???

Rico

Mijn G4 heeft 2 HD's met 5 partities. Hierop staat YDL (linux) MacOSX, Classic, weer MacOSX en een partitie met data.

Van de ene partitie naar de andere gaat prima met de “systeemvoorkeuren” van MacOSX. Kreeg met YDLinux ook een bootmanager mee zodat ik (ook) een partitie kan kiezen tijdens het opstarten.

Kortom: meerdere partities met meerdere keren MacOSX hebben geen last van elkaar. Is juist handig bij herstellen van je disk.

Dank voor je snelle reactie. Dit is wat ik al hoopte.

Rico

Je kunt ook bij het opstarten een partitie kiezen. Dit doe je inderdaad door de Alt-toets in te drukken. Voordat de computer opstart krijg je alle OS-en te zien die je op je systeem hebt. Kies er 1 en klik op de pijl. Je computer start dan op met het OS naar keuze.

Enige uitzondering: als OS 9 en OS X op 1 volume (partitie) staan kan de startup manager (optie toets) niet tussen die twee kiezen. (dus kan je met de optie toets alleen startup VOLUME kiezen, niet tussen versies op het volume (partitie) Je zal dan dus laatst gekozen versie in Startup Disk (9 of X) van die ene partitie zien (plaatje geeft al aan X of 9)

oplossing:
Start op van een 9 CD (als dat kan) of iets anders en dan met StartupDisk de juiste kiezen.
Ik vermoed dat het zappen van je PRAM je altijd OS 9 krijgt van dat volume waar 9 en X op staat.

En je firmware moet het ook ondersteunen. Op mijn Powerbook Titanium werkte dit wel (voordat hij het loodje legde), maar op mijn Powerbook G3 en B&W G3 niet.