Meersporen opname's op locatie met powerbook

Hallo, ik wil 8 sporen audio opnemen op locatie. Ik kan dit natuurlijk doen met een A-DAT maar ik zou het fijn vinden als het geluid gelijk op harddisk stond. Ik weet dat er audio input's in de handel zijn maar ik kan deze even niet vinden. Vraag1 weet iemand welke firma deze AD converters heeft die werken in combinatie met een powerbook? Vraag2 Weet iemand of ik deze ergeens kan huren, of kan heeft iemand op dit forum een converter en wil die in december voor 1 dag verhuren? Vraag 3 welke capture software kan ik gebruiken.

Ik hoop dat iemand enig advies heeft.
Bedankt alvast,
Ronald

Diverse mogelijkheden. 1. Je kunt met een MOTU interface (firewire) 8 analoog i/o opnemen en tegelijkertijd een adat voor backup mee laten draaien. Dit kan ook met een digi001 /002 van protools. 2. Protoolssets kun je huren bij Europe Audio Video Rent in Vleuten. 3. Bij Motu krijg je audiodesk erbij = Software voor registratie en editing. Protools spreekt voor zich neem ik aan.

http://m-audio.com/ heeft leuke dingen van goedkoop USB tot poepieduur FIREWIRE spul

zit ook protools bijgeleverd

[quote:6a7aa8604c="ejmp69"]Diverse mogelijkheden. 1. Je kunt met een MOTU interface (firewire) 8 analoog i/o opnemen en tegelijkertijd een adat voor backup mee laten draaien. Dit kan ook met een digi001 /002 van protools. 2. Protoolssets kun je huren bij Europe Audio Video Rent in Vleuten. 3. Bij Motu krijg je audiodesk erbij = Software voor registratie en editing. Protools spreekt voor zich neem ik aan.[/quote:6a7aa8604c]

Ik neem maandag contact op met europe, ze zijn bekend voor me.
Ik ben niet erg bekend met protools, ik ben een video editor/ cameraman en ik probeer op een goede maar toch goedkope manier een concert registratie te maken en deze later door een studio in een paar uur te laten af mixen.
De opnameis die ik maak met MOTU is dat gelijk klaar voor audionbewerking in pro tools? Met andere worden aiff 48 KHZ en werken deze dingen toevallig ook met FCP, deze heeft sinds FCP5 ondersteuning voor meerkanelen audio input.

Bedankt voor je hulp

[url]http://audacity.sourceforge.net/[/url] is een gratis meersporen programma wat met bijna elke USB of FW audio-interface werkt

[img:35735a6e17]http://audacity.sourceforge.net/images/audacity.jpg[/img:35735a6e17]

[quote:5b9b9c07a2="tumbadora"][url]http://audacity.sourceforge.net/[/url] is een gratis meersporen programma wat met bijna elke USB of FW audio-interface werkt

[img:5b9b9c07a2]http://audacity.sourceforge.net/images/audacity.jpg[/img:5b9b9c07a2][/quote:5b9b9c07a2]

Thanks,

[quote:3dab6f1120="Digilux"][quote:3dab6f1120="ejmp69"]Diverse mogelijkheden. 1. Je kunt met een MOTU interface (firewire) 8 analoog i/o opnemen en tegelijkertijd een adat voor backup mee laten draaien. Dit kan ook met een digi001 /002 van protools. 2. Protoolssets kun je huren bij Europe Audio Video Rent in Vleuten. 3. Bij Motu krijg je audiodesk erbij = Software voor registratie en editing. Protools spreekt voor zich neem ik aan.[/quote:3dab6f1120]

Ik neem maandag contact op met europe, ze zijn bekend voor me.
Ik ben niet erg bekend met protools, ik ben een video editor/ cameraman en ik probeer op een goede maar toch goedkope manier een concert registratie te maken en deze later door een studio in een paar uur te laten af mixen.
De opnameis die ik maak met MOTU is dat gelijk klaar voor audionbewerking in pro tools? Met andere worden aiff 48 KHZ en werken deze dingen toevallig ook met FCP, deze heeft sinds FCP5 ondersteuning voor meerkanelen audio input.

Bedankt voor je hulp[/quote:3dab6f1120]

Je kunt idd 48 /96 /192 Khz 16/24 bit opnemen en deze aiff files in protools en FCP importeren. Je kunt je project als ook omf file wegschrijven in audiodesk en vervolgens openen in protools.
BTW Als je nog meer hulp kunt gebruiken in dit traject, stuur me dan maar een pbtje!

en anders deze link http://www.feedback.nl/

nog even dit het is niet echt aan te raden om op tenemen op de hd van je power book maar op een externe firewire schijf. dit inverband met de schrijf snelhijd van de ingebouwde schijf van je laptop. Naar ik heb vernomen. met vriendelijke groet Bart

[quote:66b0ebc6ab="t-kom"]nog even dit het is niet echt aan te raden om op tenemen op de hd van je power book maar op een externe firewire schijf.[/quote:66b0ebc6ab] Had ik ook altijd gehoord, maar valt wel mee: ik heb nu een aantal keren zonder problemen 14 kanalen 24-bits 44.1 kHz audio opgenomen op een aparte partitie van de interne disk. Ik formatteer die partitie wel altijd vóór een opname, zodat ie mooi schoon is. Ik laat overigens de Powerbook geheel met rust tijdens een opname! Gewoon laten lopen, niet inzoomen, zelfs geen markers zetten.

Dit alles met een Digi002 en ProTools 6.9 op een powerbook 733 MHz met - meen ik - 512 MB geheugen onder Panther.

[quote:83af08e690] Dit alles met een Digi002 en ProTools 6.9 op een powerbook 733 MHz met - meen ik - 512 MB geheugen onder Panther. [/quote:83af08e690] Wow, dit vind ik altijd leuk om te horen want blijkt dat de grens nog hoger ligt dan ik dacht, ik werk met zelfde setup, alleen is mijn Powerbook net nog ietsje minder, 667 Mhz. (Mijn Protools is 6.7, ik heb kennelijk een update gemist). Even op je site gekeken, we zitten wel een beetje in dezelfde hoek (klassiek). Mag ik je advies t.z.t. voor goede mikes voor vleugel-opnames?

[quote:3779ee0263]Mag ik je advies t.z.t. voor goede mikes voor vleugel-opnames?[/quote:3779ee0263]

Ik werk zelf ook met een PB en een 002. Ik gebruik wel andere preamps en converters, maar als je echt op zoek bent naar super mics voor piano kan ik je de 4006 van DPA aanraden. Ik doe voorlopig alle opnames met zo een stereopaar en die zijn echt superieur !

http://www.dpamicrophones.com/page.php?PID=19

[quote:c2d4099c7c] maar als je echt op zoek bent naar super mics voor piano kan ik je de 4006 van DPA aanraden. [/quote:c2d4099c7c] Bedankt voor de tip. Ik heb me een beetje georienteerd. Geen goedkope jongens, maar dat weet je van tevoren. 1690 ex kom ik tegen, per stuk. Transtec Rotterdam is de dealer. Werk je met de standaard 4006, of de transformerless versie waar een aparte 130 V voeding bij zit?

Misschien raken we een beetje off topic… en moeten we dit ergens anders voortzetten.

Ben een paar dagen niet op de site geweest, sorry. Leuk, een collega-klassiek-opnametechnicus! Qua microfoons kan ik je alleen niet zoveel tips geven. Ik wordt zelf vooral beperkt door het budget dat ik heb (en dat voorlopig uitgeput is). Ik heb een set AKG Blueline series microfoons, bestaande uit 8 bodies, 4 omni-kapsels, 4 nieren, 2 hypernieren en een figure-8. Ik heb ook soms te leen een tweetal Neumann KM100 (omni's) van de Concertzender. Erg mooi spul, maar ik kan het me niet veroorloven. De al genoemde DPA's zijn ook prachtig, een aantal collega's bij de Concertzender gebruiken vaak de 4060 als hoofdstel.

Trouwens, achteraf bedenk ik me, dat mijn powerbook ook wel 667 MHz zal zijn :wink: Ik heb er alleen een keer een andere, snellere en grotere, harddisk ingezet.

[quote:44c718449d] Ik heb een set AKG Blueline series microfoons, bestaande uit 8 bodies, 4 omni-kapsels, 4 nieren, 2 hypernieren en een figure-8. [/quote:44c718449d] Ik werk zelf tot nu toe nog met de C 1000 AKG. Wel goed voor z'n prijs [quote:44c718449d] dat mijn powerbook ook wel 667 MHz zal zijn [/quote:44c718449d] Die snelheid komt niet zo vaak voor. [quote:44c718449d] De al genoemde DPA's zijn ook prachtig, een aantal collega's bij de Concertzender gebruiken vaak de 4060 als hoofdstel. [/quote:44c718449d] Omdat ik interesse getoond heb in die microfoons heb ik een gratis voucher gekregen om naar de IBC2005 beurs te gaan in de Rai, dit weekend. http://www.ibc.org/ Maar het is wel erg veel geld (dpa), en dan is het voor mij ook de vraag of ik het rendabel kan maken. (doe teveel dingen te weinig, als je begrijpt wat ik bedoel). Maar op die beurs zal ik zeker mijn ogen en oren goed de kost geven. Er is heel wat te beleven..

[quote:69fe197909="Harryk"]Maar het is wel erg veel geld (dpa), en dan is het voor mij ook de vraag of ik het rendabel kan maken. (doe teveel dingen te weinig, als je begrijpt wat ik bedoel).[/quote:69fe197909] Ja, ik weet precies wat je bedoelt: zit in dezelfde situatie! :)