Megabit is hoeveel K ?

Kan iemand mij uitleggen hoe je megabit omrekent naar Kilobytes? Ik ga bij Chello een account nemen, en ik heb volgens speedtest.nl daar een snelheid van 150K. Dat betekent dus dat ik in minder dan 10 sec een MB kan downloaden. Maar er wordt ook vaak gewerkt met megabit. UMTS heeft bv een topsnelheid van 2 megabit, hoeveel K is dat dus?

1 megabit = 1024 kilobit = 1024 * 1024 bit 1 megabyte = 8 megabit

Let ook op de hoofd en kleine letters.

Een downloadsnelheid van 32 KBps komt overeen met 256 Kbps.

Hoofdletter B is dus Bytes, kleine letter b is bits.

een vuistregel om de effectieve download (en upload) snelheid te bepalen is om het aantal megabits te delen door 10. wanneer je dus een downloadsnelheid hebt van maximaal 1,536 megabits is dat ca. 153 KBytes per seconde. En byte is weliswaar 8 bits, maar er worden ook start- en stopbits en pariteitsbits (controlegetal) meegestuurd waardoor je het niet, zoals je zou denken, door 8 moet delen. Dus, zoals hiervoor gezegd: heb je een download snelheid van 256 Kbps dan is dat ongeveer 25 KBytes aan data.

Hou er ook rekening mee dat internet via Chello (kabel) geen gegarandeerde snelheid heeft. Je deelt de lijn met meerdere aansluitingen en dus zul je (lang) niet altijd de maximale snelheidhalen. Kijk op [url=www.speedtest.nl]SpeedTest[/url] om te zien welke snelheden bij jou in de buurt worden gehaald.

dat is inderdaad zo. bij internet via de kabel zoals chello, zit je met meerdere gebruikers op een gedeeld kanaal met een gelimiteerde bandbreedte. ik heb daar zelf - niet bij chello overigens maar bij kabelfoon - erg slechte ervaringen mee.op een regenachtige zondagmiddag of vroeg in de avond was het niet vooruit te branden. het is te vergelijken met rijden in de spits, de capaciteit van de weg is te gering voor het vervoersaanbod. maar midden in de nacht heb je de weg alleen en kun je scheuren zoveel je wilt. adsl heeft wel een gegarandeerde snelheid. of je in de praktijk ook die snelheid hangt ook van andere factoren af, zoals de drukte op de server aan de andere kant.

[quote:b17e1bc347="PeterK"]adsl heeft wel een gegarandeerde snelheid.[/quote:b17e1bc347] Bij ADSL heb je ook een overboekingsfactor. Alleen ligt die bij mijn weten een stuk lager dan bij kabel. En je hebt soms de keuze uit meerdere overboekingsfactoren. Hoe lager, hoe duurder het abonnement.

ja dat klopt, bij adsl heb je feitelijk ook een gedeeld kanaal, maar de overboekingsfactor is veel lager dan bij kabel. met mijn adsl-advanced abonnement bij Planet (niet goedkoop maar wel een mooie snelheid, upstream zou sneller mogen) heb ik er nooit iets van gemerkt.

Ik heb chello hier in Doetinchem. Ben daar erg tevreden over. Als de server van de tegenpartij een beetje meewerkt kan je 1 mb vlot binnen 10 sec binnen halen.. Nieuwe updates van apple bijvoorbeeld halen niet dezelfde dag maar 3 dagen later soms snelheden van 300k per seconde..

Ik raad dan ook iedereen in mijn omgeving nu een adsl lite abbonement aan… Waar volgens mij ook echt niets mis mee is. Nu met gratis modem en installatiekosten trouwens. (let wel even op of het wel een ethernetmodem is)

Kan ik rustig op de kabel blijven zonder me druk te maken over de bandbreedte… Alhoewel stel dat ik die hele breedte van 1500mbit had… Ik heb nog 2 gig vrij… Dan word je toch helemaal gek achter je computer…

[quote:ead6c02e4b]1 megabit = 1024 kilobit = 1024 * 1024 bit 1 megabyte = 8 megabit

Let ook op de hoofd en kleine letters.

Een downloadsnelheid van 32 KBps komt overeen met 256 Kbps.

Hoofdletter B is dus Bytes, kleine letter b is bits.
[/quote:ead6c02e4b]

In 1 Byte gaan 8 bits, het woord Byte betekent dan ook By Eight ( Per 8 )

Dennis

Op Speedtest is de snelheid van Chello in mijn postcodegebied al maanden stabiel, dus dat zit wel goed. Weinig mensen hebben Chello in mijn buurt zo te zien.

Maar als ik het goed heb, krijgt UMTS dus een topsnelheid van ongeveer 160K.
Dat moet snel genoeg zijn voor streaming audio/video. En wat Wifi betreft, een 11 megabit connectie is dus ook genoeg om m’n Chello verbinding te streamen naar m’n laptop, niet waar?
Vanwaar dan alle opwinding over Airport extreme, in de praktijk heeft bijna niemand zo’n snelle verbinding.

Een kabel-verbinding is inderdaad vreselijk afhankelijk van wat de rest in de omgeving "doet" op Internet. Zelf heb ik bijvoorbeeld een kabelaansluiting in een wijk waar ik volgens mij de enige ben. Ik heb (ALS ik verbinding heb) ALTIJD een snelle verbinding, dag en nacht. Als ik bij een goede vriendin op bezoek ga die hier een metertje of 500 vandaan woont is het bij haar echter BIJNA ALTIJD k** met peren. Zij heeft bijna altijd een trage verbinding, terwijl het dezelfde provider is. Je moet met kabel dus gewoon mazzel hebben en blijkbaar heb ik dat gelukkig. :-P

[quote:905ecee0af="dennis"]het woord Byte betekent dan ook By Eight ( Per 8 )[/quote:905ecee0af] Geinig. Weer wat geleerd!