Melding, Apps geforceerd stoppen

Ik krijg ineens telkens de melding dat op mijn systeem geen app geheugen meer beschikbaar is.
Dat ik apps geforceerd moet stoppen.
Echter het aantal apps dat open is is echt beperkt en hooguit 1.5 gb groot. Mijn werkgeheugen is 32 gb. Weet iemand wat er aan de hand is?

Dank je wel. Adriaan.

Open het programma Activiteitenweergave eens en kijk op de tab Geheugen. Daarin kun je zien hoeveel geheugen programma’s ook echt gebruiken, en linksonderin staat een grafiekje met de geheugendruk. Als dat groen is (de lijn zit dan redelijk onderin) heeft je computer geheugen zat, is het grafiekje oranje dan is het op het randje, en met een rood grafiekje (het lijntje zit dan redelijk bovenaan) heb je geheugen te kort. In dat laatste geval zal de computer sowieso langzaam tot héél erg langzaam reageren, trouwens.

Oke top Jakko! Dank voor je antwoord.
Nu is alles goed en groen.
De volgende keer dat de melding weer komt zal ik hier gaan kijken.

Hartelijk dank!

Maar zelfs als je geheugen tekort komt, mag dat niet direct voor problemen zorgen. macOS zal dan schijfruimte gaan gebruiken om e.e.a. tijdelijk op te slaan. Ook zware apps, zoals bv. Photoshop gebruiken deze methode. Je moet wel heel zwaar en/of apart werk doen wil je én je geheugen én je complete vrije schuifruimte opgebruikt hebben.

Ja dat is het gekke, ik had alle grote programma’s afgesloten alleen word excel en paar andere stonden open. Maar goed. Ik weet nu waar ik kan kijken.

Je merkt het meestal pas als de geheugendruk heel erg hoog is: ineens pakt de computer klikken niet meer, het muispijltje zwalkt als bezopen achter je muis aan, het Dock vergroot alleen met heel veel vertraging, enz.

Vroeger had ik dit regelmatig omdat ik vaak een programmaatje op de achtergrond aan had staan dat een geheugenlek had, en daardoor op den duur al het beschikbare geheugen innam. Dan leer je de symptomen redelijk snel herkennen :slight_smile:

Met 32GB RAM, is hier duidelijk sprake van een programma met een geheugen lek. Dus misschien een eenmalig iets. Kan bv ook een bepaalde website zijn geweest, die het RAM bleef vullen met onzin, zoals ik wel eens met Facebook heb meegemaakt.

[Vul hier zelf uw grap in]