Menubalk OS X traag

Hallo OMT'ers,

Ik zit met een vervelend probleem dat zich sinds de afgelopen dagen voordoet: de menubalk van OS X rechtsbovenin is erg traag. Wanneer ik bijv. op het WiFi-menu of Spotlight klik, duurt het een paar seconden voordat deze tevoorschijn komt en er verschijnt van te voren de bekende strandbal. Erg vervelend. Aan de rest van het systeem is niets aan te merken. Er bevinden zich overigens geen "third-party menu's (of hoe dat ook heet)" in de menubalk.

Ik draai OS X 10.8.2 op een MacBook Pro van eind 2011.

Suggesties?

een keer opnieuw opstarten :)
en anders maak je tijdelijk een nieuwe gebruiker aan en dan kijk je of het daar ook zo is.

Opnieuw opstarten heeft geholpen, vaak verwacht je niet dat het zo makkelijk kan zijn :smile:. Bedankt!

Het is de SystemUIServer die dwars lijkt te liggen.
Inderdaad, herstarten, en als dat niet helpt de [i]com.apple.systemuiserver.plist[/i] uit ~/Bibliotheek weggooien (en dan weer de gewenste items aanvinken in Systeemvoorkeuren, of aankliken in HD/System/Bibliotheek/CoreServices/Menu Extras).

Oh, zie al dat het opstarten geholpen heeft.
In die tijd dat je hier je berichtje schreef had je wel 3 keer kunnen herstarten. Toch het eerste wat je met een computer (Mac/pc) doet als ie 'raar' doet. Of zeg ik nou iets heel nieuws, gastje?!

[quote=GoeieDag url=http://www.onemorething.nl/community/topic/menubalk-os-x-traag#post-2504296 time=1356434726]Oh, zie al dat het opstarten geholpen heeft.

In die tijd dat je hier je berichtje schreef had je wel 3 keer kunnen herstarten. Toch het eerste wat je met een computer (Mac/pc) doet als ie \'raar\' doet. Of zeg ik nou iets heel nieuws, gastje?![/quote] Rotdag gehad?

Nee, jij?!

Je mag dan een 13 jarig bijdehandje zijn, maar ook dan moet het bekend zijn dat je in een forum geen bovenliggende reacties in z'n geheel citeert.
En een reactie toevoegen die werkelijk niks toevoegt aan de oplossing van het probleem van TS is ook ongewenst.

Ga je moeder maar helpen met het kerstdiner.

[quote=GoeieDag url=http://www.onemorething.nl/community/topic/menubalk-os-x-traag#post-2504346 time=1356443893]Nee, jij?!

Je mag dan een 13 jarig bijdehandje zijn, maar ook dan moet het bekend zijn dat je in een forum geen bovenliggende reacties in z\'n geheel citeert.

En een reactie toevoegen die werkelijk niks toevoegt aan de oplossing van het probleem van TS is ook ongewenst.

Ga je moeder maar helpen met het kerstdiner.[/quote]
Ga jij anders eventjes even buiten een frisse neus halen. :wink:

Oh, noes! Nu doe ik het ook! Het is Kerstmis dus hou het toch voor één dag een beetje gezellig hier. :lol:

En [i]toch[/i] had GoeieDag in eerste instantie gelijk. Het eerste wat je doet als je er niet gelijk uitkomt is herstarten. Dat is een zeer basale troubleshooting methode die veel tijdverlies en onnodig zoeken kan voorkomen.

soms helpt uit- en inloggen ook al :)
sinds enkele dagen deed Safari op bepaalde sites niet wat je er normaal van kan verwachten.
op het ogenblik is m'n MBA 27 dagen in bedrijf.
dus uit- en ingelogd en het was weer voor elkander.

prettige voorzetting allemaal :)

De SystemUIServer loopt inderdaad af en toe vast in Mountain Lion. Ik heb het af en toe vlak nadat ik uit sluimerstand kom.

Oplossing is simpel: open Terminal en typ:[code]killall SystemUIServer[/code]gevolgd door Enter en alles werkt weer. Herstarten of uit- en inloggen kost me nogal veel tijd voor zoiets simpels.

@SunKeeper: Werkt die 'killall' command ook voor andere processen behalve dat proces en het dock? Lijkt me wel handig als ik even een ander proces wil stopzetten dat vastloopt of buggy is.

Dashboard is onderdeel van het Dock-proces. De Dashboard-processen vallen daar ook onder.

Dus met[code]killall Dock[/code] start je het Dock [i]en[/i] Dashboard opnieuw op.
Alle geminimaliseerde vensters komen dan naar voren, maar die kun je prima weer minimaliseren daarna.

[b]Edit:[/b] voor zover ik weet werkt het voor alle processen, behalve sommige onderliggende processen. Zie daarvoor de hiërarchische weergave in Activiteitenweergave.

Okay, dankjewel!

Idd, uit- en weer inloggen. Maar soms moet je het voor TS niet te moeilijk maken...:wink:

Mooier nog is Activiteitenweergave altijd actief houden op Alle processen (met een realtime CPU display in de Dock -mooi!), en dan elke boosdoener daar dan de nek omdraaien. Moet je natuurlijk wel weten dat in het geval als dit het probleem bij de SystemUIServer ligt. Overigens zal ie zich meestal wel verraden, omdat ie rood is en zegt dat ie niet reageert.

Yggdrasil, hij was leuk!:razz:

[quote=GoeieDag url=http://www.onemorething.nl/community/topic/menubalk-os-x-traag#post-2504346 time=1356443893]Nee, jij?!

Je mag dan een 13 jarig bijdehandje zijn,
Ga je moeder maar helpen met het kerstdiner.[/quote]
Je mag dan wel zogenaamd 52 zijn, maar je hoeft niet over het internet "Je moeder" grapjes te maken, dat is best wel triest.

[b] AUB ONTOPIC BLIJVEN[/b]

@GoeieDag, @Sunkeeper,

Ik zat inderdaad ook al te denken aan een corrupt .plist-je. Bedankt voor jullie reacties.