mercury, videoconference, bittorent, jmf, azureus.... pfff

Wie kan mij een beetje op weg helpen in normaal simpel nederlands. Ik ben de weg een beetje kwijt.

Ik heb mercury 1710 gedownload (een engelse versie). Weet iemand misschien een nederlandse versie?
Ik ben toen gaan kijken of het mogelijk is een videoconference op te zetten. Een webcam lukt. Via de helpfunctie kom ik op mercury site, waarin je wordt verwezen naar een jmf (java media framework), dan moet je bittorent downloaden en ook azureus. Ik heb niet al teveel kennis van downloadsites, nieuwsgroepen etc. Ik dacht dat je via bittorent een en ander aan muziek, films etc kon downloaden. Helaas staat vrijwel alles in het engels en voor mij is dat geen gesneden koek als het een onbekend terrein is.

Ik heb mijn tanden er wel ingezet, dus ik heb bittorent gedownload en geinstalleerd. Helaas doet die niets. Er stond ergens dat je via een programma als azureus bittorent kunt gebruiken dus heb ik azureus gedownload en geinstalleerd. Dan geeft ie een programma met “mijn torrents” of torrents aanmaken etc. Ik begrijp echter niet wat een torrent is, hoe ik bittorent hier in moet passen en hoe ik dan die videoconference in mercury moet opzetten.

Kortom, wie kan mij enige simpele duidelijkheid verschaffen omtrent bovengenoemde zaken.

alvast bedankt.

Gerard

Nou, een ontwerper, programmeur van Mercury zit op dit forum, Benji ofzoiets. :)

Ik weet helaas geen volledig antwoord op je vraag maar misschien kan ik je toch op weg helpen. De programma's bittorrent en azereus downloaden via een torrent bestand dat verwijst als ware naar het te downloaden bestand. Het onderdeel dat jij wil downloaden is waarschijnlijk via een torrent bestand beschikbaar, dit torrent bestandje zal waarschijnlijk ergens op de site of het web staan. Als je dit bestand opent in een van de programma's zal hij het echte bestand gaan downloaden.

Jmf is niet nodig voor OS X, webcam werkt out of the box zolang je cam het doet in Quicktime. Moet je wel in je router je poorten goed forwarden. Op de mercury wiki staat wel hoe dat precies gaat. Succes!

[quote:53f2506b04="Geeaar"] Weet iemand misschien een nederlandse versie? [/quote:53f2506b04]

voor taal instelling ga je naar mercury (onderin zitten 2 een tabs msn en mercury ) dan systeem en daar zit taal instelling … even nederlands selecteren en herstarten … klaar … :?

macb, bedankt voor deze info. Het is me gelukt om het om te zetten in het nederlands.

kenmasters. Volgens jou is jmf niet nodig. Waarom wordt dat dan aangegeven. Je verwijst naar de mercury site waar ik juist niet uitkwam. Misschien dat iemand wat meer info (stappenplan) heeft (liefst in het nederlands), zodat ik er wel uitkom.
sammerman. het woord torrent zit meerdere keren in je reactie, echter ik begrijp nog steeds niet waar het dan over gaat.

[quote="Geeaar"]macb, bedankt voor deze info. Het is me gelukt om het om te zetten in het nederlands.

kenmasters. Volgens jou is jmf niet nodig. Waarom wordt dat dan aangegeven. Je verwijst naar de mercury site waar ik juist niet uitkwam. Misschien dat iemand wat meer info (stappenplan) heeft (liefst in het nederlands), zodat ik er wel uitkom.
sammerman. het woord torrent zit meerdere keren in je reactie, echter ik begrijp nog steeds niet waar het dan over gaat.[/quote

Ik wil niet vervelend doen, maar in het computertijdperk waarin we nu leven, en waarin de gangbare taal Engels is, zou het dan niet handig zijn om een beetje Engels te leren, bijv. al door ipv Nederlandse versies de Engelse versies te gebruiken, als bepaalde termen langskomen om dan even naar google.nl te gaan om dan maar niet op de Engelse google site te hoeven zitten, en dan daar als zoekopdracht torrent in te tiepen, tien tegen een had je denkelijk al antwoorden op je vragen gehad :wink:

boskabouter, ik heb eerder al geleerd om niet de voorgaande tekst te quoten. Misschien iets voor jou. Ik denk dat jouw leefwereld een stuk verwijderd is van die van mijn leefwereld. Lijkt me verder niet zinvol om hier op in te gaan.

Hoi,

Je had de antwoorden op de vragen gemakkelijk te kunnen vinden op de mac-pagina v Mercury.

[quote:594c782ec8]If your webcam does not officially support Mac OS X, you may be able to get it to work with the help of drivers from Macam or from iOExperts
Both Webcam sending and receiving are possible in 1709 RC7d and later. You do NOT need the JMF for sending / receiving webcam on Mac OS X.
Mac OS X 10.2.8 and lower will not work because the quicktime libraries that are needed are not there.
Video-conferencing is supported on Mac OS X, however it is receive-only, due to an incomplete JMF library for Mac OS X. The feature is still relatively new, and so some issues may occur in use.[/quote:594c782ec8]

Even kort: de jmf voor mac is niet compleet waardoor het geen webcams ondersteunt, je kan wel videoconference ontvangen.
Maar webcam (niet hetzelfde als videoconferentie) kan je ontvangen EN zenden, mits er drivers geinstalleerd zijn. (Webcam gebruikt de jmf niet)
Voor de talen: je kan de taal selecteren zoals eerder uitgelegd, zou nl er niet tussenzitten (bv als je een beta gebruikt) kan je het ook downloaden (in zelfde menu voor de taal te selecteren maar dan “Download language files”)

Grtjs,
Benj

[quote:24c367d409="Geeaar"]boskabouter, ik heb eerder al geleerd om niet de voorgaande tekst te quoten. Misschien iets voor jou. Ik denk dat jouw leefwereld een stuk verwijderd is van die van mijn leefwereld. Lijkt me verder niet zinvol om hier op in te gaan.[/quote:24c367d409]Nou, ik quote lekker toch :P Maar wat een rare reactie van iemand die een vraag stelt en daar een net antwoord op krijgt? :sealed:

benj, bedankt voor je uitgebreide reactie. Ben er nogmaals ingedoken. Heb inmiddels via bittorent en de mercury site het jmf gedownload. Maar nou blijf ik bij het volgende steken. Ik moet het volgende doen: Copy JavaLibs-macos.jar to %programdir%/lib/ (copy, not extract). Ik kan de locatie van dat %programdir%/lib niet vinden (niet met rechtermuis in mercury (misschien sta ik niet op de goede plek?)zoals hier vermeld: for Mac OS X, the Mercury files are within the application bundle itself. To access them, control-click (or right-click if you have a two button mouse) on Mercury, and select "Show Package Contents". In the Finder window that opens, navigate to /Contents/Resources/Java. This is programdir on the Mac.. Ook lukt het niet via spotlight.

Webcam is me wel al gelukt. Gaat om videoconference (voor zover nu mogelijk). Kwam van het ene programma in het andere en wist niet meer waar ik goed aan deed (doe). Weet nog steeds niet of ik door het programma azoreus die jmf op bittorent heb gekregen.

mgmheck: Het is denk ik prettiger als we gewoon inhoudelijk blijven en niet spotten met mijn beperkingen. Ik vind het al moeilijk genoeg om nieuwe programma’s in het nederlands te doorgronden laat staan engels. Ik vraag niet voor niets die hulp. Ik had al diverse sites geprobeerd te begrijpen (in het engels), maar dat kwartje viel gewoon niet. Ik denk overigens dat dit voor de meeste mensen in nederland hogere wiskunde is, behalve als je er al langer in zit en op de hoogte bent van bepaalde achtergronden en terminologieen.

D'r spot niemand met je beperkingen hoor. :) Er worden alleen enkele tips aan de hand gedaan over hoe je je zelf wat beter zou kunnen informeren ook al is de meeste informatie in het Engels. Overigens, veel informatie, ook over internettermen, bestaat in het NLs (of Fries, Limburgs et cetera), kijk maar op http://www.wikimedia.org/nl-portal/

JavaLibs-macos.jar (evenals jmf.jar) zit al in mercury.... nogmaals : videoconferentie can je [b:3ead57db0a]alleen ontvangen[/b:3ead57db0a] en niet verzenden... (op mac)

Oh, dus ik hoef die jmf helemaal niet in mercury te plaatsen. Hoe kan ik videoconferentie dan ontvangen (ik weet dat je alleen kunt ontvangen). Ik ga ervan uit dat iemand anders met een windowscomputer dan een videoconferentie kan aangaan met mij. Op dat moment hoor ik hem of haar, maar hij of zij hoort mij niet. Klopt dat toch. En dan heb ik begrepen dat het alleen kan als iemand msn 7.0 heeft en niet 7.5. Klopt dat.

yeb de msn 7.5 gebruikt een ander soort videoconferentie

Pak anders gewoon AMSN, die doet het gewoon out of the box.

met amsn werkte ik al. Helaas werkte die niet met mijn vader zijn windows computer (bij een aantal anderen overigens wel). Met amsn kun je helemaal geen videoconference beginnen. Met Mercury schijnt het wel te kunnen. Het is me nog niet gelukt, maar dat komt omdat ik het nog moet testen met iemand die msn 7.0 heeft. Bij mijn vader moet het weer terug dan naar 7.0 en ja dat gaat allemaal niet zo gemakkelijk (onbekend terrein).

je gaat wel alleen videoconferenctie kunnen ontvangen, niet zenden (webca&m kan je wel zenden)

ja dat weet ik.