Met mijn Mac op een Windows2000 netwerk?

Graag zou ik ons bedrijfsnetwerk willen gaan migreren naar Mac computers!

Omdat de huidige Windows machines nog niet (allemaal) zijn afgeschreven, wil ik dit geleidelijk aan doen. Op dit moment bestaat het netwerk uit een 100Mbps netwerk met 3Com Switch, een Windows2000 server, 10 werkstations die op WinXP en Win98 draaien, 2 laserprinters met een eigen IP-adres en een HP all-in-one met een eigen IP adres. We gebruiken geen ingewikkelde dingen, zoals Exchange of een eigen mailserver. Het enige wat we momenteel met het netwerk (server) doen is:

• Fileshare
  • Printershare
  • MySQL server voor de administratie software
  • Internet toegang (websites, e-mail)

Heeft iemand van jullie ervaring met Mac’s in een WIndows 2000 netwerk? Is het zinvol/nodig om Appletalk te installeren? Kan ik inloggen via Active Directory service?

Ik ben erg benieuwd!

Naar mijn weten geeft zoies geen probleem.

Vandaag heb ik school nog verbonden met het netwerk. (iBook G4, Windows netwerk, ik vermoed helemaal windows XP)

Inprikken, IP krijgen, en gaan met die banaan:
bestanden delen, printen, internetten, allemaal geen probleem
Met MySQl heb ik geen ervaring, maar ik zie geen probleem.

Appletalk kan, maar ik denk dat het (zeker tijdens de migratie) geen voordelen met zich meebrengt. mac’s vinden elkaar zoiezo makkelijk op het netwerk.

Het gaat er voornamelijk om dat ik al die dingen kan doen met mijn Mac op de Windows2000 server. Op dit moment is het enige wat ik aan de praat heb gekregen de toegang tot de MySQL server, de rest wil nog niet zo lukken.

Volgens mij deugt er ook vanalles niet aan de Windows2000 server zijn instellingen, omdat inloggen met PC’s momenteel ook niet lekker gaat.

Ik zal het nog eens proberen met de DHCP server aan en dan kijken of ik een IP-nummer krijg toegewezen.

Als je toegang krijgt tot MySQL heb je natuurlijk al een IP adres! Dus op netwerkniveau zit het wel goed denk ik. Ik heb niet zo'n verstand van Windows2000 server, maar je zult inderdaad in de server instellingen moeten zoeken.

HE

Vandaag eens even wat dieper in dit netwerkvraagstuk gedoken en uitgevogeld dat Macintosh Fileserver en Printserver nog niet op de W2000 server waren geinstalleerd. Na dat gedaan te hebben werkt filesharing nu goed. Om het perfect te laten werken is nog wat finetuning nodig (dat netwerkmappen automatisch bereikbaar komen als je je Mac aanzet met netwerkverbinding), maar dat gaat wel lukken denk ik.

Internet toegang is er ook, dus dat werkt ook. MySQL werkte al, dus gaat de goede kant op.

Het enige wat nog niet werkt, is printersharing. Ik heb de twee netprinters moeiteloos toe kunnen voegen op mijn Powerbook, maar er naartoe printen levert geen papier uit de printer, terwijl er ook geen foutmelding of ‘hangende’ printjob is op de Mac of op de server. Kan het zijn dat ik perse eerst Appletalk printers moet installeren?

Het printen moet gewoon kunnen via TCP/IP. Daar heb je geen AppleTalk voor nodig, ik zou dat zelfs het liefste helemaal uitlaten omdat het gewoon verouderd is. Worden die printers wel gewoon herkend? Dan bedoel ik dus wat voor printer het is en zo.

Waarschijnlijk krijg je de 'NT Error' melding of iets van dien aard.

Bekend probleem en hoogstwaarschijnlijk heb je te lange printernamen of dubbele namen, probeer het eens met minder dan 8 tekens en gewoon aan elkaar, grote kans dat het gaat werken. Het kan ook zijn dat je de eenmalige wachtwoordverificatie hebt overgeslagen (zelf heb ik dit ook al eens gehad) en dan werkt het vervolgens ook niet, even opnieuw de printer toevoegen is dan de oplossing.

[quote:7cfc2dc748="wilko"]Het printen moet gewoon kunnen via TCP/IP. Daar heb je geen AppleTalk voor nodig, ik zou dat zelfs het liefste helemaal uitlaten omdat het gewoon verouderd is. Worden die printers wel gewoon herkend? Dan bedoel ik dus wat voor printer het is en zo.[/quote:7cfc2dc748]

Ja, het gekke is dat de printers meteen werden opgepakt met netwerknaam en instellingen. Als ik een printopdracht geef, zie ik deze zelfs kortstondig in het printspoolscherm van de server. De status blijft echter “SPOOLING” voor de enkele seconden dat deze in beeld blijft, terwijl een printopdracht van mijn PC als status “PRINTING” geeft en langer in beeld blijft.

Het lijkt wel alsof de manier waarop de Mac de printopdracht naar de server stuur niet compatible is met de printserver of met de printer.

Ok! :D

Na nog wat dieper gespit te hebben, bleek mijn Mac toch inderdaad via Appletalk te willen printen en dat werkte inderdaad… euh… niet!

De twee printers dus maar gewist op de Mac. Printers opnieuw aangemaakt, maar nu via Printerkiezer -> Meer printers -> Windows-afdrukken + Netwerkomgeving, netwerk gekozen, inlognaam en password ingevuld en voila: de twee netwerkprinters kwamen weer netjes in het overzicht, maar nu als IP-printers.

Toegevoegd en in eerste instantie kwam er nog abracadabra uit de printer rollen, maar het bleek dat de printers standaard als Line Printer worden aangemaakt :stuck_out_tongue: Even het printertype correct ingesteld (mijn Kyocera 3800 en Kyocera 1920 bleken biede gewoon al netjes in OSX te staan!) en nu werkt alles wel perfect!

Bedankt voor de hulp!