Met Piet Hein Donner naar de Bieb

[quote:9a6fdeddd1]Donner schrijft echter dat de uitleenadministratie voor justitie van belang is. "Het kan bijvoorbeeld bij de opsporing van een moord of een zedenmisdrijf nodig zijn om te weten welke boeken, webpagina’s of video’s iemand leest of bekijkt. Bij de opsporing van terroristische misdrijven kan het nodig zijn om te weten welke politieke of levensbeschouwelijke literatuur of informatie op internet is geraadpleegd. Ook bij de opsporing van fraude of andere delicten kan het nodig zijn te achterhalen welke literatuur of informatie is geraadpleegd." De minister geeft aan dat ook bij andere instellingen gegevens kunnen worden opgevraagd op basis van de wet; "zoals videotheken, webhosts en andere dienstverlenende instellingen".[/quote:9a6fdeddd1]

In het kader van dreigend terrorisme weet meneer Donner haarfijn de staatskas leeg te schrapen. Ik begin me ondertussen wel zorgen te maken over de mate waarin de gemeenschap op scherp wordt gezet om ALLE internetverkeer, ALLE email en ALLE videotheek en bibliotheekgegevens te kunnen bewaren om deze aan justitie ter inzage te kunnen geven.

Ik kan er eigenlijk niet eens meer iets cynisch over zeggen. Dat station ben ik al gepasseerd. Dat er gegevens van burgers bewaard worden is al lang bekend en maak ik me ook niet zo druk over. Ik ben keurig te traceren aan de hand van de zendmast waar mijn mobieltje aangemeld is en allerlei andere zaken.

Maar het gaat maar door. linkje naar BOF

en waar wil donner deze informatie opslaan en wie gaat het allemaal napluizen?

Ik denk dat ik maar eens een paar boeken ga lenen/bestellen/aanschaffen waarin wordt uitgelegd hoe je gestoorde bewindslieden moet vierendelen. Dit slaat natuurlijk alles.

Desk, je hebt gelijk, dit is het cynisme voorbij. Misschien kan Donner meteen een boekverbranding organiseren, hij is nu toch al lekker bezig.

Saillant detail: de uitleenadministratie is nog steeds niet helemaal op orde als het om het uitkeren van leengelden aankomt (hier en daar nog steeds ‘steeksproefsgewijs’), maar de bibliotheken zouden dus wel meteen met een waterdichte lijst van verdachte uitleningen op de proppen kunnen komen?

Deze onzin heb ik in de herfst van 2003 al aan den lijve ondervonden, toen ik voor onderzoek veel in de Public library van New York moest zijn. In de lente kon ik nog ongestoord naar binnen, en van bepaalde diensten (aangezien ik geen bewoner van NY was) gebruik maken zonder enige vorm van registratie. In de herfst was dat allemaal veranderd, en werd van elke bezoeker verwacht dat hij of zij een pasje liet aanmaken (met foto etc.) alvorens toegang werd verleend. Zuchtend en steunend hielpen de librarians iedereen aan zo'n pasje (ze waren het er zelf ook niet mee eens), en was de regering tevreden. Weer meer data om uit te pluizen..... Het vreemde was dat de regel niet in elke branch van de bieb gold. Ik bedoel: als je het doet, doe het dan goed. Navraag leerde dat praktische bezwaren op sommige locaties zo zwaar wogen, dat ze er niet eens aan begonnen. Ach, wat ambtenaren en politici verzekeren zich zodoende weer van wat werk de komende jaren.

De amerikaanse librarians hadden toch ook geprotesteerd toen Bush hetzelfde in Amerika wilde invoeren. Ik geloof dat ze weigerden de gegevens door te geven. Nooit meer wat van gehoord eigenlijk, maar het zal wel stilzwijgend ingevoerd zijn.

Het gaat idd veel te ver, al onze mooie privacywetgeving een beetje om zeep helpen omdat er een paar fundamentalisten rondlopen. Die je echt niet te pakken krijgt op deze manier…

Amazon heeft nog een leuke combi-aanbieding voor de heer Donner: [i:8eb5a401bf]Fahrenheit 451[/i:8eb5a401bf] en [i:8eb5a401bf]1984[/i:8eb5a401bf] samen in een pakket.

[quote:ad1e4836de="Chartreuse"]Amazon heeft nog een leuke combi-aanbieding voor de heer Donner: [i:ad1e4836de]Fahrenheit 451[/i:ad1e4836de] en [i:ad1e4836de]1984[/i:ad1e4836de] samen in een pakket.[/quote:ad1e4836de]

Als ik hem was dan zou ik het op naam van John Doe bestellen…

Achterhaalde maatregel.

De meeste criminelen zetten hun kenteken op naam van b.v. een zwerver. Dat wordt een zgn. katvanger genoemd. Dat kan je met bibliotheekboeken ook doen. Je laat gewoon een ander de boeken voor je ophalen.

Wie dit soort regels bedenkt leeft echt in het stenen tijdperk.

Was het trouwens niet [b:0f65ee611c]Piet[/b:0f65ee611c] Hein Donner?

Er wordt steeds over terroristische misdrijven gepraat, maar laat ze eens een voorbeeld geven dan? [quote:a6b033bd54="iMud"]Was het trouwens niet [b:a6b033bd54]Piet[/b:a6b033bd54] Hein Donner?[/quote:a6b033bd54] Ja

Het zal de associatie met Jan Hen zijn geweest. Gelukkig ligt zijn privacy ook op straat.

Waarschijnlijk denkt mijnheer Donner dat je die Al-Quaida training video banden en de DVDs met de onthoofdingen van mensen in Irak gewoon bij de bieb kan halen. Zijn er ook nog mensen die een beetje normaal kunnen doen... Zouden die zich a.u.b. verkiesbaar kunnen stellen. Mijn stem heb je.

Zolang je de barbecuegrille maar met esbitblokjes aanmaakt... :P

Open e-mail aan mijnheer Donner:

[quote:38bcccf257]Geachte mijnheer Donner. Ik wil u hierbij vast waarschuwen om te voorkomen dat u wellicht een kostbaar en diepgravend onderzoek naar mij op zult starten. Het klopt dat wij laatst Turks Fruit hebben gekeken. 4 leden van ons gezin waren hierbij betrokken. De film was geleend in de Videotheek in Heemstede, zo u zult weten. Wij dachten dat het een redelijk onschuldige film was, maar na van uw plannen gehoord te hebben dachten wij: we zullen het maar gelijk opbiechten. En wellicht is het een geruststellende gedachte dat ik Soldaat van Oranje, van dezelfde regisseur, veel en veel beter vond.

Ook hebben wij laatst voor Europa gestemd, althans, ik. Mijn vrouw heeft tegen gestemd om zodoende de zaak weer in balans te krijgen.Ik hoop dat u hier enig begrip voor heeft. Ach, u weet dit natuurlijk allang, want dat gedoe met namen die omgeroepen worden en dan een nummertje krijgen is natuurlijk allemaal geregistreerd in de stemcomputer… Maar onze gemeente heeft voor gestemd.

Radicale literatuur zult u bij ons niet aantreffen. Hoewel ik niet durf uit te sluiten dat er op mijn computer toch op slinkse wijze door tegenstrevers van Vrede en Democratie is bevuild met onwelvoegelijke taal. Zelf gebruik ik nimmer commando’s. Ik vraag altijd vriendelijk aan mijn computer of deze genegen is een opdracht uit te voeren. Over het algemeen gaat dat heel redelijk. (wat een nare zaak trouwens met die advocaat die kinder kinder*****op zijn computer vond. Ik hoop dat u hier iets tegen heeft kunnen ondernemen.)

Er is een ding waarvan u me zou kunnen beschuldigen. Ook hier is enige uitleg passend: Ik heb tal van virussen in mijn bezit, wiens broeders en zusters al menig systeem hebben platgelegd. Ik kan u met de hand op mijn hart verklaren dat ze bij mij geen voedingsbodem hebben om hun haat en kwaadaardigheid te vermenigvuldigen. Ik wil echter met een schoon geweten voort kunnen en stuur ik u hierbij alle 58 virussen die ik nog in bezit had als attachment mee. U weet vast wel raad met dit ongedierte!

Ik hoop dat ik u hiermee heb kunnen overtuigen van mijn onschuld en mijn goede intenties en wens u en ook mevrouw Donner een fijn weekend toe. En sterkte in de strijd![/quote:38bcccf257]

Moedig voorwaarts, eh… waar gaan we heen?

Niet alleen Turks Fruit en de virussen maken je verdacht! Je kunt je wel voorstellen wat voor research naar allerlei wapentuig ik voor die veldslagen heb moeten doen - en had een deel daarvan niet jouw computer bereikt? Pas maar op, straks maak je nog deel uit van het Chartreuse-netwerk.

Ga nu even naar de kiosk, eens kijken wat men nog aan subversief materiaal over woninginrichting heeft :evil:

Straks zijn we weer eens miljarden kwijt voor informatieopslag. Enn vervolgens blijken de heren bij de politie met te weinig en te domme mensen te zitten.

Staat weer in schril contrast met de defibrillator waar men de politieauto’s mee wil uitrusten.
Kosten 5 miljoen, daar is dan geen geld voor, terwijl dit meer mensenlevens red dan het opslaan van Pluk van de Petteflat.

Het wachten is op het moment dat er van rijkswege goedkeuring moet komen voor bepaalde categorieen boeken die een bieb wil aanschaffen.

Goh , waar lijkt dit toch op ?
Ik heb in de bieb gezocht maar de boeken zijn uit de roulatie :sealed:

hmm, ik zal maar snel "Gebouwen opblazen voor dummies" gaan lenen voordat dit systeem wordt ingevoerd, en vanavond natuurlijk gezellig een filmpje huren: "Hoe Ali E. zichzelf opblies". :)