Mijn vriendin en haar vriendin zijn nu tien weken aan het rondtrekken in Amerika. De vriendin van mijn vriendin wil een MacBook Air meenemen voor haar vader. Verder wil ze nog zes (waarom precies dat aantal weet ik ook niet...vrouwen) iPhones meenemen. Ik vroeg me af of dit daadwerkelijk wel zo'n goede zet was, je kunt niet echt meer spreken van particuliere bagage. Is het mogelijk om al die aangekochte spullen door de douane heen te sluizen?
6 iPhone's vallen echt niet op hoor :P
De enige manier op ze nog langs de douane te krijgen is om alle iPhone's uit de verpakking te halen. Als je wil dat ze er echt niet achter komen kan je ze misschien verdelen over 2 of 3 (lege) koffiepakken, daar kijken ze toch nooit in. Beetje opvullen met wc-papier, en dan lukt het wel.
De dames hebben zeker geld te veel. 6 iPhones kosten al een vermogen incl. abonnement : komen daar nog invoerrechten en BTW bij. :P
Even los van het feit dat de douane ook niet gek is, weet dat er tegenwoordig veel illegaal geïmporteerd wordt uit de VS en daarom extra controleert op die vluchten zal je vriendin zich iets beter moeten inlezen: iPhones zijn niet los te koop in de VS, alleen in combinatie met abonnement.
Wat heb je nou aan 6 iPhones met 6 Amerikaanse abonnementen?
Inderdaad, in de US of A kun je de winkel niet uitlopen met een iPhone zonder abonnement, iets wat ook niet onbelangrijk is. Er is daar dus geen lukrake iPhone toerisme. Een MacBook AIR kan ik nog inkomen dat ze die mee willen nemen. Daarvoor geldt inderdaad: uit de doos halen, zelf flink wat zooi er op zetten bon ergens inscannen en per e-mail verzenden... Je weet maar nooit met die grappenmakers op een vliegveld.
Overigens kan de aankoop bon (wanneer je de MBA in een Apple Store koopt) op verzoek ook direct ge-e-mailed worden vanuit de winkel.
Je vriendin wil een hoop risico lopen om een beetje goedkoper uit te zijn. ALS ze gepakt worden door de douane wordt het een hele dure macbook air en 6 hele dure iphones.
Er is geen douane ambtenaar die zal geloven dat je 6 telefoons voor jezelf nodig hebt. Zelf 2 trappen ze niet in.
Een zeer risicovolle operatie zou ik zo zeggen.
De douane is NIET gek en al je spullen gaan altijd door een scanner heen, zij het niet voor dan wel achter de douane voordat het het vliegtuig in gaat.
[quote:b6f609ba3e="Thoomas"] Als je wil dat ze er echt niet achter komen kan je ze misschien verdelen over 2 of 3 (lege) koffiepakken, daar kijken ze toch nooit in. [/quote:b6f609ba3e] De bagage gaat door een X-ray scanner. Dus ze zien echt wel dat er een trosje iPhones verborgen zit in de bagage.
6 iPhones? Onmogelijk met de verplichte abonnementen. Een MacBook Air is wel te doen.
Even twee dingen uit elkaar halen: je hebt de x-ray waar alle bagage door moet en je hebt de x-ray van de douane. Als studentenbaantje heb ik uren achter de 'gewone' x-ray op Schiphol gezeten en die staat helemaal los van de douane en wordt alleen gebruikt voor uitgaande vluchten, daar hoef je dus niet 'bang' voor te zijn.
De douane heeft zelf ook x-ray maar in het jaar dat ik op Schiphol werkte heb ik ze die nog nooit zien gebruiken. Wel zoeken ze regelmatig door koffers van mensen die zich verdacht opstellen (nervositeit bijv.) en ze houden steekproeven.
MacPro: Maar die scanner wordt gebruikt door de security diensten, niet door de douane. En het spul kun je ook in je grote koffer gooien, dus als ruimbagage. (edit: Koen is me al voor)
Een iPhone kun je als niet-Amerikaan al helemaal niet kopen, dus nog afgezien van het verplichtte AT&T abbo.
Laatst werd mij verteld door een APR medewerker dat iPhones absoluut niet vanuit Amerika naar Europa te halen zijn. Hiervoor zou je een NSA nummer moeten hebben welke in extreem weinig gevallen mee gegeven word.
[quote:9ca589e597="Koen van Tongeren"]De douane heeft zelf ook x-ray maar in het jaar dat ik op Schiphol werkte heb ik ze die nog nooit zien gebruiken. Wel zoeken ze regelmatig door koffers van mensen die zich verdacht opstellen (nervositeit bijv.) en ze houden steekproeven.[/quote:9ca589e597]
In 1995 moest mijn koffer door de scanner van de douane. Hier werd ik eruit gepikt, zal wel moeilijk gekeken hebben oid.
In 2007 moesten mijn koffers ook door de scanner. In beide gevallen ging het om een scanner die ‘vast’ stond bij de deuren naar de aankomsthal. Dit was trouwnes een 100% controle, gedeeltelijk handmatig en gedeeltelijk via de scanner.
Afgelopen januari had de douane een fuik opgezet bij een vlucht uit de USA, inclusief dranghekken. Mijn vlucht uit de USA gelukkig niet want ik had een iPhone bij me . Alle koffers die van de band werden gehaald moesten door een portable/verrijdbare scanner heen. Pas daarna mocht je - als alles goed was - de aankomsthal in. Overigens had ik m’n iphone (zonder verpakking) in de binnenzak van mijn jas zitten. En ze waren natuurlijk druk met die andere vlucht
Persoonlijk vind ik dat de douane op Schiphol idioot streng is in vergelijking met andere omliggende landen. Ik heb wel ergens gelezen dat de limieten op wat je legaal mag invoeren verhoogd worden.
Een vriendin van me heeft vorige maand nog een iMac 24" in haar koffer (!!!!) gedaan vanuit Florida! Problemen? Natuurlijk niet. 8)
De MacBook Air is zelfs als je hem aangeeft bij de de douane ruim €200 goedkoper, (goedkoopste model en huidige valuta koers). Tip de Macbook Air is zo dun dat je hem makkelijk in de voering van je jas kunt verstoppen. :wink:
Het is hier wel een beetje met twee maten meten.
Als ik om een serienummer van Photoshop zou vragen zou er meteen een slotje op gaan, maar belastingontduiking is blijkbaar de normaalste zaak van de wereld. :?
[quote:00497f421e="Yosemite"]Het is hier wel een beetje met twee maten meten.
Als ik om een serienummer van Photoshop zou vragen zou er meteen een slotje op gaan, maar belastingontduiking is blijkbaar de normaalste zaak van de wereld. :?[/quote:00497f421e]
Lol, ik wou bijna hetzelfde opmerken ja…
Zolang Godsmack maar lekkere muziek maakt... :D :evil: