Meten verkeer op draadloos thuisnetwerk

Hoi Allemaal,

Wij hebben hier in het studentenhuis een draadloos netwerk. Nou gebeurd het regelmatig dat het verkeer in een keer helemaal inzakt. :frowning: Nou denk ik dat een van de huisgenoten het afgesproken upload limiet telkens uitzet waardoor de rest van de huisgenoten niet meer kan internetten. :x
Diegene die ik op het oog heb zegt dat het aan de router ligt. Maar dat is een linksys wrtg54 met nieuwe firmware, dus dat geloof ik niet helemaal.
Weten jullie een makkelijk mac programma-tje waarmee ik kan kijken hoeveel verkeer ieder ip onvangt? Moet ik dan bij de sniffers zoeken?
Alvast bedankt

Als ik het goed begrijp stort je internetverbinding in zodra iemand teveel data upload? Als dit correct is dan kun je dit oplossen door een router aan te schaffen met traffic shaping (Zoals de Fritz!box 7050). De router geeft dan ack pakketjes voor inkomende data voorrang zodat de upload de download niet in de weg zit.

Een goedkopere optie is om de WRT54G (niet V5, die heeft geen Linux meer aan boord) te voorzien van nieuwe firmware. Deze ondersteunt niet direct traffic shaping maar je kunt wel per poort een prioriteit instellen. Als je bijvoorbeeld verwacht dat Bittorrent data het probleem is kun je deze een lagere prioriteit geven.

Hier staat daar iets over:
http://ask.metafilter.com/mefi/21629

ik denk dat ie meer een (gratis) oplossing zoekt om te kijken wie wat verbruikt..

Bedankt voor je tip qjb op deze manier kan ik misschien bepaald p2p verkeer gaan terug dringen. Maar ik was idd op zoek naar een programma welke gewoon kan meten hoeveel verkeer wie veroorzaakt. Zeg maar om met de bschuldigende vinger te mogen wijzen.

Ik begreep de vraag wel maar het oplossen van het probleem is denk ik beter voor de sfeer in huis :)

Een geschikt alternatief voor de originele lynksys firmware kun je vinden op http://www.dd-wrt.com/dd-wrtv2/index.php . Hier kun je ook een QoS, Quality of Service inrichten. Niet alleen op het niveau van soorten trafic, maar je kun ook mac-adressen voorang geven. ;-) of LAN poorten van de router.

Kijk das ook niet gek. Dus als men zich niet aan de afspraken houdt kan ik het in elk geval afdwingen. Thnx.

Maar niemand die een monitor tool weet?

Weet niet welke versie linksys je hebt , maar die laatste v5 was hier een ramp! Hij gaf een hele slechte verbinding (range), verloor soms de verbinding en liep geregeld vast.

Een goede monitor is Nmap. (Is ook een grafische UI voor te krijgen). Probleem is dat je wel 'op de juiste plek' moet luisteren. En misschien gaat dit het monitoren ook wel voorbij en moet je Google eens bezoeken met de term 'sniffer'. Met een sniffer kijk je normaliter IN de paketjes... Maar misschien kan dit ook.