Metro (alternatief voor PDF?)

Microsoft werkt aan een alternatief voor PDF, Metro genaamd. Is iemand daar al mee bekend, of kan daar wat over melden?

http://www.microsoft.com/whdc/device/print/metro.mspx ...

[quote:f36ab12fd5="Zora la rousse"]Microsoft werkt aan een alternatief voor PDF, Metro genaamd. Is iemand daar al mee bekend, of kan daar wat over melden?[/quote:f36ab12fd5]

Het zou standaard in Longhorn / Vista moeten zitten, en moet inderdaad ook een soort van PDF zijn.
Maar er is nog heel weinig informatie over te vinden.

Ik weet helaas niets over Metro...

Echter, ik vrees dat Microsoft achter de feiten aanloopt aangezien PDF zo’n enorme voorsprong heeft (ook qua readers) en dat niet meer in te halen is. Echter, een beetje concurrentie is nooit mis mits het wel op een goede manier gebeurt en het compatable is, zoals PDF.

Het zou me verbazen, omdat uitgerekend het Windows platform PDF populair gemaakt heeft. De grafische industrie heeft het pas later opgepakt. Waarom Microsoft dan Metro gaat ontwerpen is me een raadsel. Bovendien zou ik als DTP’er daar niet blij mee zijn.

misschien om commerciele redenen?

[quote:60d929bdb5="Zora la rousse"]Het zou me verbazen, omdat uitgerekend het Windows platform PDF populair gemaakt heeft. De grafische industrie heeft het pas later opgepakt.[/quote:60d929bdb5]

Ik geloof niet dat je dat kunt zeggen. De grafische industrie kent Acrobat al zo’n 10 jaar (ooit heette het Carousel). Pas de laatste jaren wordt het door de Windowswereld ook echt opgepikt (al kun je natuurlijk per definitie zeggen: pas als de windowswereld 't oppikt is iets echt populair)

O.a. CreativePro en News.com hadden een aardig artikel over het Metro-bestandsformaat. Ik geloof niet dat Metro als een vervanger van pdf kan worden gezien; pdf is min of meer gebaseerd op Postscript, Metro op xml.

In de laatste editie van [url=http://www.publish.nl]Publish[/url] (wat een typografische layout horror is dit blad toch elke keer weer!) staat een artikel over Metro. 'Metro geen bedreiging voor PDF' is de kop... 'Microsoft lijkt in eerste instantie te mikken op de groeimarkt van fotoprinters.' etc. etc.