Metropolis font - open source alternatief voor SF

Voor de liefhebber.

Ik heb 'm nu een aantal keren gebruikt en ik vind het een moor alternatief voor San Francisco dat tegenwoordig overal door je strot geduwd wordt.

https://github.com/chrismsimpson/Metropolis

Inderdaad een mooi strak font, qua gevoel een kruising tussen de Futura en de Avenir, terwijl ik de San Francisco meer naar de DIN vind neigen.

@Shmoo: dank voor de goede tip.

shmoo,

Dank voor de tip. Mooie letter. Ben het met Night eens. Ga zo kijken hoe de San Francisco er uitziet.

Gaaf! dank

Overigens mijn excuses; de mono-uitvoering van de SF neigt richting DIN, de gewone uitvoering uiteraard meer richting Helvetica Neue.

Mooie tip Shmoo. Hij doet mij denken aan de Gotham

Hier de Metropolis:

Hier de Gotham:

Fijn om de drie verschillende lettertypes met elkaar te kunnen vergelijken. De San Francisco vind ik ook heel veel op de Helvetica lijken. Spreekt mij het minste aan. De Gotham heeft grotere binnenvormen bij de onderkast-letters b,d, g, o en q ten opzichte van de Metropolis. Daarom spreekt de Metropolis mij het meeste aan. Wat is een redelijke donatie als je alle varianten wilt downloaden?

Wat jij ervoor over hebt. Je hóéft niks te doneren, trouwens — je kunt gewoon alles downloaden en ermee doen wat je wilt, afgezien van los verkopen en een afgeleid lettertype uitbrengen onder de naam „Metropolis".

Jakko,

Dank voor je reactie.
Chris Simpson heeft veel tijd en energie gestoken om dit te realiseren. Ik vind het netjes om als ik het wil gaan gebruiken om daar ook voor te betalen. Niet te weinig om hem te beledigen. Maar wat is redelijk. Vandaar mijn vraag.

Dat begrijp ik :slight_smile: Ik zei het vooral omdat ik uit je bericht een beetje op leek te maken dat je vond dat je móét betalen als je alle varianten wilt gebruiken :slight_smile:

Maar ik heb geen idee wat redelijk is. Gezien hij de lettertypes gratis beschikbaar stelt is eigenlijk alles goed, zou ik denken; als het om iets ging dat ik gemaakt had, dan zou ik in elk geval op zo’n vraag een beetje met m’n hand zwaaien en iets zeggen dat neerkomt op: „Mwaa, je ziet maar, het hoeft niet, hoor.”

Jakko,

Hartelijk dank voor je antwoord.

Inmiddels heb ik Metropolis vergeleken met Avenir. Metropolis heeft een hogere x-hoogte dat vind ik een pré.
Denk na welke Metrolis ik wil downloaden tegen welk bedrag.

Allemaal misschien? Het enige dat je in de weg zit is je eigen geweten :slight_smile: