Microcontrollerchip knutselen en programmeren op een mac.

Jawel, dat ben ik van plan.

Geen idee nog hoe dit precies te bereiken, maar ik orienteer mij daarop momenteel. Voor de duidelijkheid, ik ben een ontzettende eikel op het gebied van electronica. Maar gelukkig leer ik wel weer snel…

Mijn vraag is een beetje tweeledig, hardwarematig en softwarematig van aard. Dus ik weet niet helemaal of dit de juiste lokatie is daarvoor. Misschien doe ik er wel verstandiger aan mijn vraag duidelijk op te splitsen.

Zijn er mensen die ervaring hebben met / of weten hoe / of weten dat het kan; het solderen van sensoren op een microcontrollerchip, met een USB aansluiting zodat ik deze vanaf mijn iMac kan aansluiten en daarna ook nog eens met OS 10.3.3 en X11 deze kan programmeren in de Unix omgeving?

Ik heb even georienteerd met welke programmeertaal een chip geprogrammeerd moet worden, en zo een twee drie lijkt Jal wel wat. Dit draait op Wiindows en Unix. Ik beschik niet over een Windows-ding, maar wel indirect over Unix op mijn iMac met X11, dus dan moet dat maar…

Het waarom ik dit wil; ik wil in het kader van mijn afstudeerproject bio-informatie van mensen registreren; simpele data - zoals: hoe vaak is de linkerarm bewogen - wil ik in een chip opslaan en uitlezen in een computer (een Mac voor de duidelijkheid, dan kan ik er ook fijn rustig thuis aan werken) zodat ik de data weer online kan zetten met PHP. Wat natuurlijk wel net zo makkelijk gaat is om iemand rechtstreeks aan te sluiten op een computer, zonder tussenkomst van een microchipje, maar daarmee hol ik het concept van mijn project enorm uit, wat zeker niet wenselijk is. Dus vandaar liever met…

Zijn er mensen die mij een duw in de rug kunnen geven? Raad hebben wat wel te doen, wat niet.
Of andere aanmoedigingen…

Hoi,

Ik weet niet of je er wat aan hebt, maar ik kwam op het CarMac forum een meneer tegen die iets met robotten doet: http://carmac.acmelab.org/profile.php?mode=viewprofile&u=18

Misschien kun je hem eens een mailtje sturen met je vraag

succes met je project

http://carmac.acmelab.org/viewtopic.php?t=11&highlight=robots

Dank. Ik zal hem eens lastigvallen met mijn vraag.

Als ik me niet vergis heeft er in de overlaatst Elektuur een testprint gestaan voor USB en MacOSX.

Had het even vlug overlezen en denk dat dit zeker aan je verwachtingen zal voldoen.

En als je toch snel leert :smiley: Dan zou ik toch voor Assembler gaan bij het programmeren van een µchip.

Ik heb via via vernomen dat er een artikel in MacTech nummer 20 staat, dat het programmeren van een 'VOTI Wisp628 programming board' (www.voti.nl) met Jal op / met Mac OSX. Als het goed is heb ik daar verder alleen een USB-serial adapter ding voor nodig.

Zijn er mensen die ervaring hebben met een ‘VOTI Wisp628 programming board’?

Ik ben echter nog op zoek naar dit blad, MacTech dus, om dit in de praktijk te testen. Nergens waar ik tot nu toe gezocht heb, was dit blad te koop. Ik heb er speciaal even een nieuwe thread voor aangemaakt, te weten hier.

[quote:ba2d5d85ad="LoveBug356"]En als je toch snel leert :D Dan zou ik toch voor Assembler gaan bij het programmeren van een µchip.[/quote:ba2d5d85ad]

Ik geloof niet dat ik dat wil kunnen… Elektuur heb ik wel ergens zien staan. Maar dit was wel erg Windows-gericht en gerelateerd. In mijn specifiek geval is dat denk ik niet zo geschikt.

[quote:b10b83da83="Aiko"][quote:b10b83da83="LoveBug356"]En als je toch snel leert :D Dan zou ik toch voor Assembler gaan bij het programmeren van een µchip.[/quote:b10b83da83]

Ik geloof niet dat ik dat wil kunnen… Elektuur heb ik wel ergens zien staan. Maar dit was wel erg Windows-gericht en gerelateerd. In mijn specifiek geval is dat denk ik niet zo geschikt.[/quote:b10b83da83]

Oh, dom, je had het over ‘USB en MacOSX’. Mmmh, eikel die ik ben, lijkt dus wel wat ik zoek in tegenstelling tot wat ik dacht.

Weet je welk nummer van Elektuur? ‘De laatste’ (juni) was het niet in ieder geval, geloof ik.