Midi bestanden van Clavinova naar Mac

Ik heb een aantal midi-bestanden opgenomen op een Clavinova van Yamaha. Ik wil ze gebruiken in Logic Express 7. De aansluiting gaat via usb en werkt goed. Ik krijg signalen binnen en kan midi via de computer afspelen, zodat ik het op de clavinova hoor. Hoe krijg ik die bestandjes nu op m'n Mac?

Opnemen via de record knop werkt voor geen meter. Is er toevallig ook een programmaatje waarmee ik contact kan maken met de clavinova, zodat ik de bestandjes er gewoon af kan halen? Ik weet dat het er is voor OS 9, want dat stond op de meegeleverde cd. Het heet file utility. Maar ik kan het niet vinden voor OS X. Ik heb versiontracker al geprobeert en google natuurlijk. De Yamaha website levert ook niks op.

Oh, en ik ben geen geluid-professional of zo. Ik ben nog ik de pruts fase :expressionless:

Volgens mij moet je dan een nieuwe [url=http://www.yamaha-europe.com/yamaha_europe/download/products/30_computer_related_products/Drivers_Utilities/Drivers/USB_Driver/index.php?country=germany]USB-driver[/url] downloaden (?).

In classicmode? Zit er een floppy drive op de clavinova? Kan je via een USB floppydrive misschien de opgeslagen midibestand importeren.

Ik ken helaas de clavinova niet dus wellicht help ik je van de wal in de sloot.

Ik heb al usb drivers geïnstalleerd. Anders zou ik toch geen signaal kunnen krijgen? Maar weet niemand een programmaatje voor OS X?

[quote:5be532ea29="Kyokushinkai"]Opnemen via de record knop werkt voor geen meter.[/quote:5be532ea29] Een programmaatje weet ik zo 1,2,3 niet. Maar als je midi-informatie binnen krijgt in Logic, zou je het ook moeten kunnen opnemen lijkt me...

Wat gaat er precies mis wanneer je probeert op te nemen ‘via de record knop’?

mischien dit eens testen:

http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/16382

Als ik ga opnemen via de record-knop neemt ie maar één spoor op. Wanneer ik een ander spoor selecteer, gaat ie daar verder, maar stopt ie met de andere. Ik wil alle midi audio sporen importeren zodat ik ze kan bewerken.

Dit werkt dus niet:

[quote:dccf88e73c]mischien dit eens testen:
http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/16382[/quote:dccf88e73c]

Ik weet niet of je dit al gelezen hebt. Bij de tekst staat een plaatje, waarin meerdere MIDI kanalen zijn geactiveerd (de R-knop in de MIDI track moet rood oplichten). [quote:6b27e88fdd="Logic help"]MIDI Multi-Track Recording

You can record multiple MIDI tracks simultaneously. For this, MIDI tracks have a Record Enable button to activate the recording function. This is automatically activated by selecting a MIDI track. To record additional tracks, just click on their record-enable buttons.

In stop-or pure “MIDI Thru”-mode, you can layer the sounds of your instruments easily-or create split or velocity switched sounds, by setting the appropriate Instrument Parameters.

As before, only one track can be selected, because the instrument parameters of only one track can be displayed. You can change the selected track easily from among the record-enabled tracks. Selecting a track which has not been record enabled will cause the record function for all other tracks to be turned off.[/quote:6b27e88fdd]

[quote:d368e8ab23="Kyokushinkai"]Als ik ga opnemen via de record-knop neemt ie maar één spoor op. Wanneer ik een ander spoor selecteer, gaat ie daar verder, maar stopt ie met de andere. Ik wil alle midi audio sporen importeren zodat ik ze kan bewerken.[/quote:d368e8ab23]

Waarschijnlijk worden alle MIDI-kanalen van je Clavinova-opname op één track opgenomen in Logic Express. Je zou Logic zo moeten instellen dat ie per MIDI-track, één MIDI-kanaal opneemt. Ik ken Logic Express niet goed genoeg om je te vertellen of, en hoe je dat kunt doen.

Een andere manier is om alle MIDI op een MIDI-track in Logic op te nemen en daarna de MIDI-events per MIDI-kanaal handmatig uit te splitsen naar verschillende MIID-tracks.

Kun je hier iets mee?

Vogel: Wat voor R-knop? En Logic help? Bedoel je die pdf? Daar kan ik het niet vinden.

Jewe: Ik weet zelf ook bijna niks van Logic Express, maar ik snap wat je bedoelt, behalve dan dit stukje:

[quote:26fb423bd0]Een andere manier is om alle MIDI op een MIDI-track in Logic op te nemen en daarna de MIDI-events per MIDI-kanaal handmatig uit te splitsen naar verschillende MIID-tracks.[/quote:26fb423bd0]

Nee, gewoon het help menu in Logic zelf. Bij alle midi kanalen zit naast de naam van het kanaal of instrument ook een knopje met een R. Als je die indrukt licht ie rood op en wordt ie geactiveerd. Alleen moet je wel even kijken of alle midi kanalen overeenkomen met de instrumenten die je wilt horen. Dit is alles wat ik van midi weet want ik zit meer in de audio. Zo zou het eruit moeten zien: [img:9edb02f0bd]http://forum.macosx.nl/album_pic.php?pic_id=4259[/img:9edb02f0bd]

Aha, ik zie net dat dat Logic Pro is. Waarschijnlijk werkt het anders bij express, want ik kan onder help niets anders vinden dan een paar pdf's.

Maar ik neem aan dat je in Express hetzelfde geintje kan uithalen als wat ik hier heb afgebeeld.

Ik probeer nu even om Logic Express opnieuw te installeren. Ik heb dat progammaatje al in classic draaien. Was even wat gedoe met de instellingen, maar het is gelukt. Het vraagt alleen steeds om Appletalk uit te schakelen, maar dat lukt niet in classic.

Waarom in classic draaien?

Dat ene programmaatje waarmee ik midi files van de clavinova af kan halen. Dat draai ik in classic. Ik had liever zoiets in OS X gehad, omdat dat waarschijnlijk betere ondersteuning geeft, maar het is niet te vinden voor OS X en na veel gedoe is het me eindelijk gelukt. Vanuit het programmaatje kun je gewoon de midi bestandjes uit het geheugen van de Clavinova naar je computer kopieëren. Daarna openen met Logic Express en klaar is kees. Alleen de instrumenten kloppen nog niet helemaal.