Migratie homefolder naar andere disk

Hi.
Ik heb mijn systeem ingericht met een SSD systeem disk en een aparte HD met mijn Homefolder - al mijn data dus. Nu is die schijf uit de ruimte gelopen en wil ik alles overzetten naar een grotere HD.
Wat is beste methode?
Ik denk dat gewoon kopieren niet werkt.
CCC?

dank alvast!

Geen ervaring met CCC, maar in schijfhulpprogramma kun je ook gewoon een schijfkopie klonen naar een andere HD/SSD. Werkt dat niet?

Nou zeg… aan schijfhulp programma niet eens gedacht. Dat is een goeie, ga ik meteen proberen.

1 like

hmmm… zie niet de mogelijkheid om een disk te klonen in schijfhulp.

Maar volgens mij moet ik de disk eerst ‘loskoppelen’ van het systeem? Ik heb het idee dat ik slechts beperkt dingen hiermee kan doen omdat de Home folder erop staat.

Je kunt altijd opstarten in recovery modus om dit te doen. En je selecteert dan (volgens mij) de target schijf en kiest dan het volume (image) wat erop moet.

thanks, nog eens proberen :slight_smile:

Die optie heet “Restore disk image” (in het Engels). Inderdaad een beetje cryptisch.

Dank. Ja, ik had het gevonden na de hulp van Arkman. Ding staat nu al tijdje te ratelen. In het scherm van Disk Utility staan beiden schijven ‘greyed-out’ dus ik neem aan dat die met elkaar aan het kletsen zijn. Gaat om 750gB, dus zal wel de hele nacht nog duren :-). Gelukkig heb ik nog laptop liggen …

Vind het alleen wel vervelend dat ik nergens voortgang kan zien. Geen idee hoe ver het process is of hoe lang het nog gaat duren …

Ik bedenk nu dat ik volgens mij de slaapstand had moeten uitschakelen …? Als de machine na 2 uur in slaap valt, dan wordt er ook niks gekopieerd meer denk ik …
Damn, kan ik weer opnieuw beginnen…

Nee, dat lijkt dus niet te werken. Dan maar met andere methoden experimenteren. Jammer.

Je kunt met SuperDuper (of CCC) een bootable kloon van je SSD maken naar de (grotere) HDD. Dan heb je een kopie van je SSD.

https://www.shirt-pocket.com/SuperDuper/SuperDuperDescription.html

Dank voor je suggestie. Ik heb echter geen kloon nodig van mijn SSD. Ik wil alleen een nieuwe HD gaan gebruiken waar mijn data (de home folder) op staat.

Ik vond nog een andere oplossing waarin je ‘gewoon’ de home folder naar een andere locatie/disk sleept, en daarna in de systeem instellingen bij de advanced options van de user het pad naar de homefolder wijzigt. Eerste poging is niet gelukt, maar ik ga het nog eens proberen.

Dat is wat ik net aan wilde raden: als je alleen de thuismap wilt verplaatsen naar een andere plek, dan kopieer je hem en stel je de nieuwe plek ervan in in de systeemvoorkeuren. Daarna moet je uitloggen en weer in-, of natuurlijk de computer opnieuw opstarten, anders verandert er niks.

nog even afwachten, hij is nog wel aan aantal uren bezig ben ik bang.

Was wel benieuwd of - als je gewoon de Home folder verplaatst - je ook alles meeneemt. Verborgen library bestanden en zo. Ding geeft geen foutmelding tot nu toe, maar het databeslag lijkt wel iets kleiner dan de huidige home folder (750 versus 730gb) ??

We gaan het zien!

Als je de thuismap zelf kopieert zouden ook alle verborgen bestanden mee moeten komen. Kopieer je de inhoud van de thuismap (door naar die map te gaan, ⌘A te doen en de selectie te kopiëren), dan neem je verborgen inhoud in de thuismap zelf níét mee.

Moet je een groot aantal bestanden kopiëren, dan is het trouwens meestal veel sneller om dat via de terminal te doen in plaats van de Finder. De Finder gaat eerst vanalles bekijken en controleren voordat hij überhaupt begint met kopiëren, onder meer om te zien of het wel gaat passen. In de terminal begint het kopiëren gelijk, en ontdek je pas dat het niet past als de schijf vol is :slight_smile:

1 like

Nou, migratie deels gelukt. Alles lijkt gekopieerd, vrijwel alles werkt. De Foto’s zijn er weer, de documenten en muziek ook…

Alleen… Apple Mail is zo dood als een pier. App start niet op.

Wat is hier aan de hand?

Ben dus NIET aan de SSD geweest met de systeem software en de applicaties. Uitsluitend een Homefolder gekopieerd die op een aparte HD stond.

Hi Jakko,
het is niet helemaal gelukt met Homefolder kopiëren. Alles werkt behalve Apple Mail. Ik heb nu weer even de oude Homefolder gebruikt en dan werkt Apple Mail weer prima. Ik moet dus nieuwe/andere kopieer methode vinden, maar ik vind de terminal eigenlijk link :-). Zou je even willen helpen?

Wat is het precieze commando om de homefolder van schijf Data (dat is alles wat erop staat) te kopiëren naar naar Data2 (en ook deze is helemaal leeg) ?

Dank voor je hulp …

Stel rolf is de naam van de homefolder, is dit dan het commando?

cp -R /Volumes/Data/rolf /Volumes/Data2/rolf

Ja, die pagina in Apple Support had ik ook al gezien, dank. Stomme vraag: wat is dat % teken ervoor? Is dat nodig?

Maar mijn commando regel is dus de goede?

hahahaha, lekker dan. Komt meteen met foutmelding:

cp: /Volumes/Data/rolf/.config/deluge/ipc/deluge-gtk: Operation not supported on socket

Maar goed, hij schijnt wel nog ergens mee bezig te zijn. Zie ik nog een verloop van wat hij doet, of komt er een melding als ie klaar is?

Ik zou cp -Rv /Volumes/Data/rolf /Volumes/Data2/rolf gebruiken. Het verschil is de v na de -R, waarmee de terminal zal laten zien met welk bestand hij bezig is. Er komt dan heel veel langsscrollen in het venster, maar zo kun je zien dat hij überhaupt nog bezig is :slight_smile:

Zie filesystem - MacOS cannot copy "special" files...they are marked with "s" - Ask Different

Volgens dat onderwerp zou rsync -aE /Volumes/Data/rolf /Volumes/Data2/rolf moeten werken. Zelf zou ik ook weer een v zetten bij de opties, dus rsync -aEv enz.