Migratie homefolder naar andere disk

TOP!!

Ga het process meteen stoppen en nieuw opstarten. Ik laat het weten!!

dank

EDIT … ik kreeg nu ook meldingen dat ‘operation was not permitted’ maar vooral ook een tussenmelding waarin in Terminal toestemming moest geven om mijn adresboek te benaderen en zo. Ik was even bang dat ik 24 uur aan de Mac gekluisterd zou gaan zitten.

Heb nu opnieuw cp gedaan met de -rv optie. Nu ratelt hij lekker door … even maar eens kijken of dit gaat werken.

Ehhhh … leg es uit …

ding staat nog steeds te kopiëren. Heeft ongeveer 60% van de submappen gedaan, maar zit al op 1090Gb gekopieerd volume terwijl de originele homefolder slechts 730Gb was.
Grootste libraries zijn Music (iTunes) en Foto’s, en met name met die foto’s al UREN bezig.

Nog even dat we het hele verhaal snappen:

Om welke Mac gaat het precies?
Die aparte HD, zit die in de Mac, of is dat een externe HD?
Je wilt de HD vervangen door een grotere HD?
Zo ja, en alle data van de kleine HD naar de grotere HD verplaatsen?

Je moet ook even je Mac vertellen dat je :house: folder op een andere plek staat (anders weet bv. Mail niet waar het zijn bestanden moet zoeken):

1. Open Systeem Voorkeuren
  2. Ga naar Gebruikers en Groepen
  3. Klik op het hangslotje en voer je wachtwoord in
  4. Klik met je rechtermuisknop (of Control-klik) op je gebruikersnaam en kies voor geavanceerd
  5. Klik op de Kies... knop en selecteer de plek waar je :house: folder zich bevindt.

Het gaat om een Mac Pro 2010 met wat upgrades (SSD voor systeem, dikkere processor, andere videokaart ect).
Maar nu dus 3 schijven (zitten allemaal IN de MacPro - GEEN externe schijven)
SSD voor systeem
HD voor mijn Data (de Homefolder dus) die ‘Data’ heet
nieuwe HD (voor de Homefolder) die ‘Data2’ heet.

De Data schijf liep uit zijn ruimte, dus wilde ik hem klonen naar een grotere schijf, maar dat gaat dus niet 123. Ding rammelt intussen nog verder, en heeft al 1.5 Tb gekopieerd terwijl de originele Homefolder maar 720GB is (en de schijf waar ie op staat 750GB).
Daar klopt dus geen mallemoer van. Ding lijkt op hol geslagen.

Ik laat het ding vannacht nog even lekker zijn gang gaan - waarschijnlijk loopt ie vast als de 2Tb vol zijn. Dan weer vrolijk formatteren en nieuwe manier van data kopiëren bedenken - ZUCHT.

Uiteraard :slight_smile:

Hallo Rolf, kijk eens of je dit met het programma Syncfolders.Pro kunt doen. https://bit.ly/3x0yCG5
Ik gebruik het voor o.a. backuppen en synchroniseren. In jouw geval dus backuppen en daarna de oorspronkelijke verwijderen en de nieuwe vanzelfsprekend aanmelden als thuisfolder. thuisfolder verwijderen. Suc6. Gr. Jos

Hi Jos, ik ga het proberen.

Vanochtend inderdaad Terminal automatisch gestopt omdat de nieuwe schijf van 2Tb was volgepompt. En dat met data / vanaf een schijf met een homefolder van 730Gb. Ergens in een loop terecht gekomen.

Had ik misschien eerst in Safe mode moeten inloggen?

Nee, Terminal draaien in safe mode gaat niet eens… damn.

Gewoon de schijf even wissen in Schijfbeheer (Applicaties → Hulpprogramma’s)
Daarna Syncfolders draaien en laten syncen naar de nieuwe disk

Maar waarom moeilijk doen? Ga gewoon naar /Gebruikers of /users (afhankelijk ban je taalinstellingen) op je harddisk en sleep de map met het :house: icoontje naar de externe, lege harddisk.
Wachten tot hij klaar is en dan de stappen uit mijn bovenstaande post uitvoeren. Klaar.

Allemaal al geprobeerd …

• slepen (maar toen was mijn Apple Mail dood als een pier)
  • terminal (toen sloeg ie op tilt en ging ie 2Tb kopiëren - waar maar 730 gB was)
  • nu CCC - ben benieuwd.

Syncfolders ken ik niet. Is dat die app die Jos hierboven ook bedoelde?

Ik vermoed dat je de homefolder locatie toen nog niet opnieuw had aangegeven. Klopt dat? Want al je mail bestanden staan in je 🏠 folder/Library/Mail. Dus als je dat gedaan hebt, moet Mail ze gewoon weer kunnen vinden…

Misschien moet je alleen even je mailboxen opnieuw opbouwen:

Screenshot 2021-06-06 at 16.33.05

Had ik (uiteraard) gedaan. Als je het pad niet goed aanpast vind je niks meer.

Tja, had graag mailboxen nieuw willen opbouwen, maar de mail app zelf startte helemaal niet meer. 1x stuiteren, en dan was het dan. Toen ik weer de oude HD gebruikte, met de Homefolder zoals origineel, werkte alles weer feilloos. Maarja, weer die te kleine HD …

Hoe heb je je externe disk geformatteerd? HFS+ (Journaled) of APFS?
Staan je lees/schrijfrechten goed?

OS Extended Journaled. Moet dat anders? (en zowel de HD met de originele Homefolder als de nieuwe HD voor de kloon zijn beide interne disks - maar maakt verder niet uit denk ik)
Lees/schrijfrechten staan goed volgens mij. Ik kon alles en kon overal bij.
Alleen Mail deed het (helemaal) niet.

Na kopiëren eerst even herstarten en dan opnieuw proberen …

Zekers. Als je pad naar Homefolder aanpast moet ie sowieso herstarten.

Op dit moment even het experiment met CCC afwachten. Na 6 uur files ‘beoordelen’ is ie eindelijk begonnen met klonen/kopieren. Dit zal ook nog wel een nachtje duren - minimaal …

Als dit ook niet werkt, dan wordt SyncFolders het volgende experiment. Nooit gedacht dat dit ZO veel werk ging zijn.

Daar baal ik nog het meeste van. Al die ‘experimenten’ duren elk gewoon een volle dag…

Jaaaaa, wie mooi wil zijn, mowt pijn lijden, zeggen ze wel eens

Damn. 4gb in 8 uur…. Dit gaat nog wel een maand duren zo. Dit is een grap……

Aborteren maar en nieuwe poging wagen met SyncFolders, of gaat dat ook weken duren om een schijf te kopiëren ???

Heb je al eens een SMART test van die oude (en nieuwe) HD gedaan?

(Anders gezegd: is die schijf niet naar zijn grootje?)