Hoe migreer ik iTunes collectie naar nieuwe iMac, incl. playlists en sternoteringen?
Ik heb een grote van CD geripte iTunes collectie. Ik heb alles op een TimeMachine-backup staan en wil alles overzetten naar een nieuwe SSD die in mijn iMac is geplaatst (de vorige is stuk gegaan).
Ik heb het zelf al geprobeerd. Maar het ging mis. Niet alle nummers zijn gemigreerd. Ook zie ik de playlists en sternoteringen niet terug.
Het eerste wat ik gedaan heb is Time Machine aan het werk zetten om de gehele inhoud van de vorige SSD (die kapot was gegaan) over te zetten naar de nieuw ingebouwde SSD van mijn iMac. Toen ik vervolgens de iTunes/Music-app opende, zag ik geen nummers staan in de bibliotheek en dus ook geen afspeellijsten. Omdat het alweer een paar weken geleden is weet ik niet meer precies wat ik daarna heb gedaan, maar zeker is dat ik een mapje uit de Music-map gedropt heb op het iTunes-venster, niet vanuit de Time Machine-backup maar vanaf mijn iMac (Time Machine had de Music-map wel netjes naar mijn iMac gemigreerd). Er werd toen muziek geĂŻmporteerd. Maar gek genoeg (misschien werd het importeerproces onderbroken?) is toen dus niet alles uit mijn verzameling zichtbaar geworden in het iTunes-venster. Ook de afspeellijsten en sternoteringen ontbraken. Als ik nu kijk in de mappenstructuur, dan zie ik in de Music-map zeven mappen staan (zie afbeelding), waarvan er twee mijn muziekcollectie (geheel of gedeeltelijk) bevatten: de map iTunes en de map Music1.
Alles is al overgezet via Time Machine naar de nieuwe SSD in mijn iMac. De Migratie-assistent kan ik dan toch niet meer gebruiken voor het hierboven beschreven probleem?
De muziek-map heb ik naar het bureaublad gesleept. Daarna heb ik de iMac opnieuw opgestart. Toen ik daarna Music/iTunes opende, kreeg ik een leeg venster. Ik heb vervolgens de Muziek-map die op mijn Time Machine-backop stond in het venster gesleept. Alle nummers werden toen geimporteerd. Het enige nadeel is dat ik mijn afspeellijsten en sternoteringen kwijt ben, maar dat moet ik dan maar voor lief nemen. In elk geval is mijn hele collectie nu weer toegankelijk via het Muziek/iTunes-venster.
Ik heb trouwens nog iets gedaan wat ik iedereen kan aanraden die het oude iTunes mist: via de app Retroactive is het mij gelukt te downgraden! Ik heb nu het oude, vertrouwde iTunes weer terug! Dus inclusief het filter/zoekveld rechts bovenin. Dat miste ik echt in Muziek. Daar moest je het zoekveld na elke zoekactie steeds opnieuw activeren. Het oude iTunes ziet er ook veel mooier uit. Niet dat schreeuwerige rood. Met Retroactive kun je trouwens ook Aperture en iPhoto terugkrijgen.
Het enige wat ik nog mis in combinatie met iTunes is de app iVolume om volumes gelijk te trekken. iVolume lijkt niet te zijn bijgewerkt voor de laatste OS-besturingsprogrammaâs.
Zo niet, in je iTunes folder in de Finder zit het bestand âiTunes Library.xmlâ
In dit bestand staan ondermeer alle afspeellijsten. Door het te openen met Apple Music worden je afspeellijsten opnieuw gelinkt.
Ik schreef er eerder over in dit topic: iTunes bibliotheek importeren in Muziek App
Dan denk ik eerst het âiTunes Library.xmlâ bestand wat ik nu op mijn iMac heb staan verwijderen? Daarna dit vervangen door het âiTunes Library.xmlâ bestand dat op mijn backup-schijf staat?