Mijn adsl verbinding werkt wel, maaarrrr.... - ADSL problemen op OSX

Sinds een paar dagen draait mijn imac DV graphite op OSX... Ik heb echter regelmatig problemen met mijn adsl verbinding... Het duurt vaak erg lang om verbinding te krijgen en soms slaat de mac ineens helemaal vast en komen er allemaal rare teksten (witte letters in zwarte regels) over mijn scherm heen...

er is dan maar één mogelijkheid: Herstarten…

Ik gebruik een Alcatel Speed Touch ADSL USB Modem
Ik gebruik MXSTream en heb een wanadoo account…

Heeft iemand enig idee wat er fout kan gaan?

O ja, ik zag in een beschrijving over adsl op osx dat er geen telefoonnummer werd opgegeven in de Netwerk voorkeuren onder ppp… Ik heb echter wel mijn inbelnummer ingevuld… Heeft dit er iets mee te maken?

Groet,

Jaco

Hoi,

Het beste wat je kunt gebuiken is DigiTunnel, makkelijk te configureren en geschikt voor onze NL MXstream. Deze kun je downloaden op
http://www.gracion.com/vpn/DigiTunnel/URL of je kunt gebruik maken van PPTP zie versiontracker.com en als je dan toch daar bent kun je direct de laatste OSX driver voor jou Alcatel usb modem downloaden versie 1.4.3 http://www.versiontracker.com/moreinfo.fcgi?id=12841&db=mac dit lost dan jou kernel error`s op. Laat even weten of je al een goed resultaat hebt.

Mvgr,
Marco

Hoi, De DigiTunnel link werkte niet. Ik heb wel de laatste OSX driver voor mijn Alcatel usb modem gedownload en geinstalleerd. Wat moet ik eigenlijk met dat PPTP doen? Gewoon mijn gegevens intikken en verbinden? Wat is dan het voordeel t.o.v. wat ik nu doe?

Ik kan met de nieuwe driver nog niet zeggen dat het tot stand brengen van een verbinding echt sneller is geworden… In ieder geval WEL bedankt voor je tips!

Jaco

Hoi,

Ten eerste kun je een USB modem niet "kraken", tenminste als je daarmee de turqoise ronde Alcatel modem bedoelt. Dit kan namelijk alleen met een ethernet modem (Zwart en vierkant). De modem verbindt dan zelfstandig dus hoef jij alleen maar met je modem te verbinden in plaats van dat je de PPTP-verbinding moet opzetten. Je Mac heeft dan dus ook geen PPTP software meer nodig. Nadat je je modem tweakt heb je echter sowieso minder kans dat een ISP je op de helpdesk kan ondersteunen, omdat zij de configuratie daarvoor niet met je kunnen gaan nalopen.

Als je zoals elders werd genoemd zwarte regels tekst over je scherm krijgt, is dat een kernel panic. Dit betekent dat OS X valikant vast is gelopen. Dit heeft denk ik meer met de USB-drivers van je modem te maken dan met de PPTP-software die je gebruikt (zoals pptp-gui).

Als je een draaiende schijf-cursor krijgt bij het verbinden met pptp-gui, betekent dat dat pptp-gui druk aan het wachten is op respons van de modem. Je zult vaak zien dat na een halve minuut die cursor stopt met draaien en dat pptp-gui twee error-berichten geeft. In dit geval is het tijd om de instellingen na te kijken.
Het is tevens belangrijk dat je in je Systeemvoorkeuren in Netwerk de Interne Modem bovenaan hebt staan. Klinkt misschien niet logisch, maar hierdoor neemt OS X de ppp-route als weg het Net op, en pakt hij dus de pptp-verbinding als uitgang in plaats van je LAN-verbinding.

Tot slot is het bij problemen altijd het best om de helpdesk van je ISP te bellen en niet MXstream. ISPs richten zich doorgaans meer op het troubleshooten van software, daar de MXstream helpdesk vooral nuttig is als je geen signaal (line-sync) hebt. De Line-sync is op een ethernet modem het tweede lampje van rechts.

De ene ISP heeft meer Mac-gerichte mensen aan boord dan de ander, dus qua ondersteuning is het maar net welke van de zes(of acht?) ADSL-providers je hebt.

Success in elk geval :slight_smile:

PS: In dit bericht ga ik alleen in op Mac OS X. Op Mac OS 9 geeft LANTunnelBuilder bijna nooit problemen.

Six

PPS: Wanneer ik zeg dat de Interne Modem bovenaan moet staan, moet hij alleen wel uitgevinkt staan, anders heb je de kans dat hij daadwerkelijk de interne modem gaat gebruiken in plaats van je ADSL.

Ik heb een Alcatel ethernet modem, OSX 10.1.5, ADSL via Xs4all. Ik heb ook dezelfde problemen, PPTPGui 'loopt' gewoon niet lekker (als je de verbinding verbreekt wil hij niet zomaar weer connecten). Binnen PPTPGui zit een menucommando: reset (of zoiets) dat wil nog wel eens helpen. Maar het simpelste is: gewoon laten connecten bij opstarten (dat gaat wel altijd goed), en verder niet aankomen...

Volgens de berichten gaat de volgende grote update van OSX (release: eind deze zomer) standaard PPTP ondersteunen, dan is PPTP Gui of iets anders niet meer nodig en neem ik aan dat alles stabieler wordt. Daarom heb ik ook niet veel zin om het modem te 'tweaken'.

Peter

Ik kan mij vergissen, maar volgens mij werkt MXStream onder OS X niet met een USB-modem. Alleen ethernet werkt goed. Ik heb de interne modem WEL aangevinkt en het werkt perfect. PPTP-GUI heeft inderdaad soms kuren, maar als je goed oplet dat de juiste lampjes op je modem branden voor je verbinding maakt en eerst de verbinding verbreekt voor je PPTP-GUI afsluit dan zijn er nauwelijks problemen.