Mijn bevindingen van het Dell U3223QE scherm

Na lang twijfelen heb ik de Apple Studio Display geannuleerd en een Dell 32 inch ultrasharp gekocht. Het grotere scherm is een ware verademing en kan ik op resolutie 3008x1692 px gebruiken wat veel werkruimte oplevert, een wereld van verschil met een 27 inch. Ondanks het feit dat de resolutie geschaald is blijven tekst en beeld scherp en is er geen noemenswaardig verlies in performantie. Het scherm past perfect qua design bij de Mac Studio. Speakers heb ik niet nodig aangezien ik deze van de Mac Studio gebruik in combinatie met een Sonos wat een heel goede ruimtelijke klank oplevert. Jammer genoeg is er geen micro en webcam, maar ik kan daar mee leven, ik heb nog een MacBook Pro die ik daarvoor kan gebruiken. Een groot voordeel van dit scherm is dat ik het kan koppelen aan mijn Mac Studio (via USB-C) en mijn MacPro 2009 (via Display Port) en dat het beeld automatisch verschijnt bij het opstarten. Ik moet dus geen kabels meer wisselen. Zodoende heb ik eigenlijk maar één scherm nodig. Andere pluspunten van het scherm zijn het hoge contrast, de prima kleurenweergave, het feit dat hij in de hoogte verstelbaar is, draaibaar en kantelbaar en dat het robuust gebouwd is. De joystick aan de achterkant is echter niet gemakkelijk te bedienen en de verversingssnelheid van 60Hz is laag. Maar het is wel een heel degelijk display, dat inzake prijs/kwaliteitsverhouding interessanter is dan het Studio Display van Apple. Wat mij echter zorgen baart is dat via de USB-C kabel soms eens een flikkering optreedt gedurende een halve minuut. (Gemiddeld 1 x per dag). Dat gebeurt wel niet via de Display Port kabel. Het was beter na het deïnstalleren van de Dell Display Manager maar volledig weg is het voorlopig niet. Jammer, want anders kreeg die monitor een 5/5.
Nu geef ik hem 4/5.
Hierbij geef ik nog een interessante link voor de beslissing van mijn aankoop.
Dell U3223QE vs Apple Studio Display Side-by-Side Monitor Comparison - RTINGS.com zegt genoeg. Mijn redenen om het Apple Studio Display niet te kopen waren o.a. de hoge prijs voor wat je krijgt (60Hz, geen HDR, kleiner en niet verstelbaar in de hoogte of draaibaar) en de vastzittende stroomkabel.

1 like

Het ligt waarschijnlijk niet aan de monitor, maar aan de Mac zelf. Ook de M1 Mac mini’s hebben last van het zelfde probleem, ongeacht het merk of type monitor en kabel.

Dank u wel voor de tip. Ik heb nog vorige week een HDMI-kabel en tweede USB kabel besteld om uitsluitsel te geven. Ik laat jullie iets weten. Is het gevaarlijk voor de levensduur van de monitor?

Mwoh, ik vermoed van niet. Het is geen CRT beeldbuis meer, hè :stuck_out_tongue:

Een update op 29 juni van de Dell Display Manager heeft het probleem volledig opgelost voor de Mac Studio.