Mijn DP876 'WindTunnel' Mac kan toch niet booten in OS9

Even had ik nog hoop op het feit dat Apple de "OSX-only"-Macs even had uitgesteld, maar blijkbaar heb ik toch zo'n model.

Vanuit OSX kan ik met StartupDisk al geen enkele OS9 schijf aanklikken, en opstarten met een OS9 CD gaat tot zover goed totdat (ik denk) de Finder wil gaan opstarten, waarna het scherm dus zwart wordt.

Hebben meerdere dit probleem met hun Mac?

dus het wil idd niet.

Maar wat the F*ck moet je ook nog met OS 9, we hebben het hier wel over een os van 2 jaar terug he!!!

Moest je daar niet allerlei speciale handelingen voor verrichten? Ik dacht dat ergens gelezen te hebben, ik heb het nooit geprobeerd want mijn mac boot nog gewoon in os 9 als ik dat wil.

Probeer je op te starten van een Mac OS 9.2.2 schijf of lager? Dat kan problemen veroorzaken, maar het zwart worden?... Klinkt meer als een ander probleem. Want wanneer je over een Mac beschikt die niet in 9 kan opstarten, dus zelfs niet meer in 9.2.2, dan start hij gewoon niet daarin op, dus ook niet half...

Dit klinkt dus als iets anders… :?

De opstart-CD is een 922 versie.

Ik vond het ook zeer vreemd dat ie wel eventjes doorstart enzo. Heb ook nog zonder extensies geprobeerd, same deal.

Het “lijkt” erop dat de (19") monitor naar resolutie springt die hij niet aankan ofzo, maar dan hoor je normaal nog altijd de HD doorratelen als de Finder op de achtergrond doorstart, maar dat is nu niet het geval.

Het liefst wil ik ook helemaal niks meer te maken hebben met OS9, maar als je een hele avond in XPress moet klooien, dan wordt je die gammele schermopbouw van XPress onder Classic snel zat hoor.

Plus dat ik nog een aantal PCI-kaartjes heb liggen (SCSI, TVTuner, AV-in kaart) die ik nog ff wil testen onder 9 of ze het uberhaupt nog wel doen op mijn nieuwe Mac.

Het enige waar ik trouwens nu even aan kan denken is dat mijn Mac een Amerikaanse versie is, en het opstart CDtje wat ik heb gebruikt is NL... Maar het lijkt me sterk dat ie daarom niet opstart...

Die dual 867 MOET gewoon in OS9 kunnen booten. Wanneer je hem koopt maakt niet uit. Wanneer hij gemaakt is wel. Alleen de modellen die nieuw in 2003 uitkomen zijn OSX only. Probeer de volgende dingen: Repareer de permissies. Reset de open firmware. (Kijk zonodig even in een recente post van mij.) Nu zou je gewoon vanaf CD moeten kunnen booten. Ik begrijp dat je OS9 op een aparte schijf/partitie hebt. Je kunt dan ook via de startup-manager (alt ingedrukt houden tijdens start) een andere opstartschijf kiezen. Maar ook een aanwezige CD met een werkend OS9 erop. De taal maakt niet uit. De versie wel.