Mijn eerste dagen met mijn powerbook 12 inch

Hoi iedereen, Als blije nieuwe eigenaar van mijn eerste powerbook wil ik graag vertellen wat ik er van vind. Ik ben sinds een paar maanden een “switcher” geworden door een iMac te kopen. Nou heeft die dus een broertje gekregen.

Het is een pbook 12inch (1,5 ghz) geworden met 768 mb RAM.

Het eerste dat me (al in de winkel) opviel is de mooie behuizing. Als je ermee typt of muisklikt, geeft alles een heel solide gevoel. Wat mij betreft de fijnste laptop die ik ken qua kwaliteitsgevoel.

Hij werkt lekker stil, de ventilator maakt een stuk minder geluid dan de windhoos laptops waar ik tot nu toe op gewerkt heb.

Ik gebruik ‘m vooral om teksten te schrijven, en daarbij te knippen en plakken uit andere tekstbestanden die ik al heb geschreven als klad. Deze tekstfiles bevatten vaak ook tabellen en figuren. Verder gebruik ik hem ook om mijn fotocollectie op bij te houden.

Voor dit gebruik is de powerbook zeker snel genoeg. Ik beleef hem als heel rap, echt heerlijk om mee te werken!
Qua processor denk ik niet dat ik de hele capaciteit nodig heb, maar ik denk dat ik wel profijt heb van de snellere harde schijf (t.o.v. bijvoorbeeld de iBook) en het extra RAM geheugen.

Ik heb over het beeldscherm getwijfeld, (zal ik nou een 12 of toch een 15 inch nemen?), maar het 12 inch scherm vind ik superfijn. De resolutie is hoog voor zo’n klein scherm, en alles is haarscherp. Tekst en foto’s zijn heel mooi en ik beleef het 12 inch scherm helemaal niet als klein als je eenmaal zit te werken.

Als het je enige computer is, voegt een 15 inch wel veel toe (nog afhankelijk van wat je ermee doet trouwens), maar omdat ik ook nog een iMac met 20 inch heb staan, vond ik de 12 inch een betere keuze. Het scherm is nauwelijks minder hoog (scheelt tussen 2 en 2,5 cm) dan een 15 inch scherm, en aan de mindere breedte mis ik niet veel omdat ik dus voornamelijk met tekstverwerken bezig ben.

Dit is natuurlijk voor iedereen anders. Bij photoshop bijvoorbeeld, is een breedbeeldscherm weer wel fijn lijkt me.

Verder vind ik het een lekker gevoel dat het een heel compacte laptop is, maar toch heel volledig uitgerust, dat verwachten niet-maccers (vrienden met windhoos) niet als ze je powerbook voor het eerst zien. Dat er een superdrive in zit, bluetooth, draadloos internet, 80 gb 5400 rpm harddisk enz.

Ik heb de technische mogelijkheden niet extra genoemd, omdat de jullie die net zo goed weten als ik of beter (dus met een extern beeldscherm als extended desktop werken, de verschillende poorten die de powerbook heeft, enz.)

Wat vind ik dat beter kan?
Hoewel ik dus heel positief ben, toch een paar minpuntjes:

De plaatsen voor RAM geheugen: Je kunt niet 512 extra plaatsen om op 1GB te komen, er moet 256 uit om plaats te maken zodat je op 768 komt. En 1 GB extra kopen is meteen een heel stuk duurder. Dat doe je niet als je het niet echt nodig hebt.

Jammer dat het toetsenbord niet verlicht is net als bij de grotere powerbooks. Maar goed, als je ziet hoeveel techniek er nou al in die kleine platte behuizing zit is het al veel, en het houdt ergens op natuurlijk.

De enter toets is maar heel smal, die mis ik nog vaak.

Als laatste puntje vind ik dat ie wat aan de warme kant wordt bij intensiever gebruik. Ik weet dat er al veel over is geschreven op internet, en het blijft allemaal binnen aanvaardbare marges, maar toch warmt hij volgens mijn eerste indruk sneller op dan veel andere laptops.
Dit is trouwens meer een probleem in mijn beleving dan een echt probleem (? Hoop ik dan :wink:

Nou, dit was mijn verhaaltje, ik hoop dat jullie het leuk vinden om te lezen en er misschien nog wat aan hebben.

Als je dan toch nog maar 'net' een iMac had gekocht, lijkt het me financieel véél logischer dat je die Powerbook pas over een half jaartje zou gekocht hebben. Tegen dan weet je meer van de intel switch en je kan ondertussen toch 'pleuren' op je iMac. Wie weet wat voor veranderingen (in prijs) er vanavond opduiken.

Leuk, alleen niet het juiste tijdstip :P

Ja, ik snap heel goed dat je dat zegt. Er zit zeker wat in. Maar ik ben een tikje eigenwijs geweest, ik weet dat deze powerbook inmiddels een prima uitgebalanceerd machientje is (geen kinderziektes meer) en hij kan alles wat ik wil. Het enige risico dat ik loop denk ik, is dat ze vanavond ineens een stuk goedkoper worden...

dat van die entertoets had ik ook gemerkt maar het went wel snel.

geffeeelliiicciitteeerrddd...maar... vanaf vandaag is de brand new MACBOOK te bestellen met isight en een intel proc. Veel plezier in idere geval.. :apple:

Dat met die enter toets heb ik ook. Op msn eindig ik veel regels op deze manier

Die nieuwe mac boek vindt ik voor gewoon gebruik niet echt een optie. Is 1000 euro duurder dan een 12" Powerbook. Het grote voordel van de 12" versie is de draagbaarheid. Dat ding gaat bij mijn echt overal mee naartoe. In de rugzak op de fiets etc. Voor de draagbaarheid zou ik eerder een Powerbook kopen dan een mac book.

Pbook

Ik heb een paar maandjes geleden een nieuwe 12" gekocht en was ook niet zeker in verband met de intel-switch, maar na vanavond heb ik bevestiging gekregen dat het een goede beslissing was. Zoveel geld wil ik echt niet uitgeven voor een nieuwe laptop. De 12" is geweldig en kan nog een hele tijd prachtig meedraaien. Gefeliciteerd!

Mijn 17" Powerbook is nu drie jaar oud en nog lang niet op. Veel plezier toegewenst dus.

Dank jullie wel ! Ik ben er ook erg blij mee. En ik werd er ook in bevestigd door het nieuws van vandaag.

Ik heb mijn 12" nu bijna een jaar en ben er nog steeds erg tevreden over, voor mij voorlopig nog geen nieuwe!

ja Ik heb mijn 12"sinds mei en zeker te weten geen spijt nee.

[quote:5aa4c68613="Pbook"]Die nieuwe mac boek vindt ik voor gewoon gebruik niet echt een optie. Is 1000 euro duurder dan een 12" Powerbook. [/quote:5aa4c68613] ik hoop dat het hier hetzelfde is als in amerika qua prijzen (lijkt mij toch logisch). in amerika zijn de 15" powerbook en 15" macbook pro net hetzelfde geprijsd (nl. $1999), dit zou dus ook doorgevoerd moeten worden in europa, allebei €2139 dacht ik (want de europeese stores zijn even offline). eigenlijk snap ik je redenering dan niet hoor...

nou, dat is omdat apple zelf op de site zegt vanaf 2689

geweldig, ik denk er ook aan om deze machine te kopen.. ik hoef die intelmac niet.... al zou ik hem wel prefereren als er tenminste een 12" uitkwam. maar dit scherm is echt te groot vind ik... veel plezier zou ik zeggen

Als ik het geld had zou ik geen moment twijfelen, maarja, misschien gaat m'n vader er een kopen als AutoCad erop kan :P

[quote:c04fc334c4="Zweefvliegerke"][quote:c04fc334c4="Pbook"]Die nieuwe mac boek vindt ik voor gewoon gebruik niet echt een optie. Is 1000 euro duurder dan een 12" Powerbook. [/quote:c04fc334c4] (want de europeese stores zijn even offline). [/quote:c04fc334c4] Inderdaad:

>Your browser sent a message this server could not understand.

Ik wil ook wel een PB 12" kopen en ik ga vooral foto bewerking doen en webdesign enzo... k'heb echt wel schrik dat het 12" scherm te klein is :( :?

[quote:7f294daebe="MacDave"]Ik wil ook wel een PB 12" kopen en ik ga vooral foto bewerking doen en webdesign enzo... k'heb echt wel schrik dat het 12" scherm te klein is :( :?[/quote:7f294daebe] Ja, dat is te klein. Ik heb ook een PB 12" en het is een heerlijke kleine machine om overal mee naar toe te nemen. Maar als je applicaties zoals Photoshop en Dreamweaver gebruikt, dan is het scherm eigenlijk toch te klein. In dat geval kun je beter voor de 15" gaan, want dat is een goede balans tussen draagbaar en werkbaar. Zeker nu de schermen een hogere resolutie hebben gekregen.