Mijn eerste iMac! iMac Late 2013 of Midd 2014?

Goedendag,

Ik wil mijn eerste tweede hands iMac kopen. Het gaat alleen maar voor youtube videos / series downloaden. Ik heb twee opties:

Apple iMac Mid 2014 - 21.5 inch - Intel Core i5-4260U - 8GB - 240GB SSD → €249

Apple iMac Late 2013 - 21.5 inch - Intel Core i5-4570R - 16GB - 1000GB HDD → €299

Ik ben echt totaal los bij Apple (zelfs geen iphone, binnenkort wel :slight_smile: ) Welke zouden jullie kiezen? De iMac’s zijn zo (kan niet meer Ram kiezen, of een andere hardeschijf etc…)

Ik heb gelezen dat de processor van de late 2013 is beter dan de mid 2014, maar de mid2014 heeft wel een SSD die veel sneller dan de late 2013 is (maar deze heeft wel 16gb ram, ipv 8…). Dus… dat is mijn vraag.

Alvast bedankt!

De SSD schijf is merkbaar sneller, als je zelf handig bent dan zou je bij het model 2013 een SSD schijf kunnen plaatsen, 16 Ga is mooi maar 8Gb moet genoeg zijn voor YouTube beelden.

bedankt jjmac! Ik ben geen handig en ben brand new in Apple world. De computer is alleen om 1-2uur per dag wat videos of youtube kijken tijdens eten (dus zelfs geen thuiswerk of zo iets). Voor mij echt belangerijk dat er snell opstaart, en dat de videos niet traag zijn. En misschien binnen kort met de iphone kunnen een beetje syncronizeren.

Bedankt!

Het blijven natuurlijk wel oudere computers, met de kans op gebreken. Ook zit je met het OS, die Mac van 2013 kan niet verder ge-upgrade worden dan MacOS Catalina. Ik ben bang dat Apple in de herfst stopt met security updates hiervoor. Die iMac van 2014 kan maximaal Big Sur draaien, daarvoor krijg je waarschijnlijk nog ruim een jaar security updates. Ik zeg waarschijnlijk, omdat Apple dit in het verleden zo gedaan heeft. Ik weet het niet zeker of het de komende jaren ook zo zal zijn.

Mijn iMac heeft net de 10 jaar niet gehaald, omdat de harddisk stuk ging.

Voor het door jou genoemde gebruik is 8GB geheugen voldoende.

Nog een stem voor het 2014 model. ( 3 - 0 )

Bedankt voor jullie reacties! Ik ga dan zeker voor de mid 2014 met SSD (ik hoop dat 240 gb genoeg zijn voor het systeem + eventueel updates). Ik moet wel aanvragen of de iMac met Macintosh komt, omdat alleen bij Windows computers er staat in specificaties welke S.O erin zit. :thinking:

Heb je al eens een (tweedehands) MacBook Air M1 overwogen?

Nee, omdat ik wil het als “tv” gebruiken in mijn eetkamer in een hoekje, dus ik vind de all-in-build handiger voor mij… ik heb er nu een HP all-in-build uit 2009, maar hij is bijna kapot.

In dat geval sluit ik me hierbij aan. ( 4 - 0 )