Mijn iMac is zo langzaam

Goedendag.

Mijn 27 inch iMac Late 2013 is heel erg langzaam.
Ik begin er een beetje moe van te worden, ik weet het, het is een oud beestje, maar zelfs een mail schrijven of een website bezoeken is een lijdensweg. Zelfs als ik alle andere programma’s uitzet.

Kan deze mac naar de vuilnis bak?

Er staat Os. Catalina op 10,15,7 up to date.

Hoeveel ruimte heb je nog vrij op je harde schijf? Ga uit van minimaal 10% vrije ruimte om een beetje soepel te kunnen werken.

En kijk eens naar het geheugen. ( “Over deze Mac” > Geheugen) wat geeft die aan?
Het kan natuurlijk ook zijn dat de schijf de geest gaat geven.
Heb je een back-up?

Kijk ook even in de activiteitenweergave of er geen proces is wat je CPU aan het volpompen is.

Vaak zie je dat dit soort vertragingen voort kunnen komen uit processen die voor 100%+ je CPU aan het belasten zijn.

En wat voor hardeschijf zit er in?

Bedankt voor het meedenken.

@tarun 57,57 GB van 1 TB.
@dick-de-roos 8 GB geïnstalleerd nog twee geheugensleuven beschikbaar.
@moriarty
@penseel een "SATA"schijf.

Tijd voor een SSD upgrade, systeem is niet de schuldige.

Als je toch bezig bent zou ik als ik jou was het geheugen ook meteen uitbreiden naar 16Gb
De zwaardere mac OS systemen vinden die verdubbeling in geheugen erg fijn.

Uitbreiden naar 16Gb en macOS op een externe ssdschijf zetten.
Deze bv. SanDisk Extreme Portable SSD - Externe SSD - 1 TB | bol.com
Zelf ook gedaan.

Is dat beter dan een interne SSD?

Ik durf het bijna niet te zeggen, alleen… is investeren in een apparaat van 9 jaar oud nog wel zinnig? Ik weet dat het apparaat het na een upgrade nog goed doet en dergelijke, daar niet van.
Je moet alleen ook bedenken hoe lang je nog dit apparaat wilt gebruiken en wat je er nog allemaal mee wil doen.

Wat heb je al die jaren met dit apparaat gedaan en wat zou je er nog mee willen doen?
Upgraden is ook niet bepaald goedkoop, maar je kunt ook een tweedehands / refurbished iMac kopen. Dan ben je niet goedkoper uit wellicht, maar kun je wel weer langer vooruit.

Nee, het is niet mijn bedoeling om je meer keuzestress te geven! :wink:

Dat is het leuke van de suggestie van penseel. Zo’n externe snelle SSD kun je ook straks nog gebruiken als je een nieuwere Mac gekocht hebt.

128 euro t.o.v. een nieuwe of tweedehands iMac is een bedrag dat totaal niet in verhouding staat, voor als je de SSD, zoals @TheBigZ al zegt, ook bij een eventuele opvolger te gebruiken is, zelfs als dit helemaal geen Mac zou zijn.

Het geheugen uitbreiden is een ander verhaal, aangezien nieuwere Macs ander geheugen gebruiken. Maar het plezier dat je ervan hebt, zal je de pijn in je portemonnee vast snel doen vergeten.

De oudere iMacs zijn echte beesten; nagenoeg onverwoestbaar. je kan er dus rustig nog een langere tijd van genieten (zei deze moderator vanaf zijn 2012 iMac (mét SSD) :wink:)

Ah ja, een externe SSD kun je natuurlijk ook nog een ander doel geven. Net zoals ik mijn USB-stick nu aan het gebruiken ben voor een Windows back-upje. Daarvoor heb ik dat ding ook niet gekocht.
Daarnaast zijn ook tweedehands iMacs van dit kaliber ook niet opeens goedkoop.

Nagenoeg onverwoestbaar klinkt heel gaaf overigens. Waarom geldt dat dan niet voor de Apple Silicon iMacs of suggereer je dat niet?

Nee, dat suggereer ik niet want die M1’s zijn nog niet lang genoeg op de markt om daarover te kunnen oordelen. Vraag het me over 10 jaar nóg maar een keer :slightly_smiling_face:

Ik heb wel het idee dat nieuwere Macs minder gericht op de toekomst gebouwd zijn en componenten eerder de neiging hebben de geest te geven in incidentele gevallen. Maar dat is puur een eigen vermoeden.

Vooralsnog zijn wij nog niet van plan over te stappen, of wel Night? Het is niet alsof er al een 27" of 30" iMac met Apple Silicon (M2 Ultra) is of iets dat daar op lijkt.
Ik ben nog steeds heel blij met mijn 27" iMac en wil niet naar een kleiner scherm…

Mac Studio & Studio Display zijn zo’n overkill voor waar ik het voor nodig heb… want ik heb stiekem helemaal geen mac nodig!

Mee eens, al heb ik - gezien mijn voorraad grafische apps - mijn Mac nog wel nodig.
(Al is CS onder Windows tegenwoordig ook aardig bruikbaar).

Ik vind mijn 27" iMac nog steeds een stijl-icoon, dat niet misstaat in de kamer en heb nog niets gevonden (zelfs niet de 24" M1 iMac). En al zou ik op een Studio overstappen, dan moet daar minstens een chique monitor mét specs die grafisch verantwoord zijn aanhangen en ook dié heb ik nog niet gevonden…

1 like

Iedereen bedankt voor het meedenken.

Ik ben nu op zoek naar geheugen, want de apple store geeft aan dat het geheugen alleen compatible is bij iMacs vanaf 2017… :face_with_raised_eyebrow:

Bedankt @TheBigZ

Standaard zit er 8 in… nu weet ik niet of er twee van vier in zit.

Is het handig om nu 4 van 8 te bestellen?

Standaard zit er inderdaad 2x4GB in.

Je kunt er sowieso 2x8GB bijprikken, naast de bestaande 2x4GB die je al hebt. Het hoeft niet per se 4x8GB te zijn. Kan ook natuurlijk, maar dan kost het wat meer.

@TheBigZ

Denk je dat ik er veel mee opschiet, om dat te doen?
Het is maar 90 euro meer.

Bedankt voor het meedenken.