Mijn iMac is zo langzaam

Ik denk dat je het verschil tussen 8GB en 24GB wel gaat merken, maar dat het verschil tussen 24GB en 32GB minder voelbaar zal zijn. Maw ik zou eerst eens alleen 2x8GB proberen.

Inderdaad. En loop je dan alsnog tegen het plafond aan, kan je altijd nóg een keertje 2x 8 GB bijkopen en die in plaats van de huidige 2x 4 GB. Persoonlijk denk ik dat dat echt niet nodig is, en dat je veel meer baat hebt met het vervangen van de interne harddisk door een SSD, De latere versies van macOS hebben veel meer disk I/O nodig dan “vroeger” om soepel te draaien. Is die disk een stuk sneller, zul je ook een aanzienlijk snellere Mac hebben.

Mijn 2012 iMac mét ingebouwde SSD draait supervlot en geeft zelfs de professionele en veel nieuwere Windows machine op het werk geregeld het nakijken.

Wat ook wel eens wil helpen, is – zeker op een oudere Mac en als je veel en vaak software hebt geïnstalleerd – een compleet verse installatie van macOS. Maak een lijst van de software die je echt nodig hebt en gebruikt, en installeer die naderhand ook ‘vers’. Maak uiteraard wel eerst een goede backup, zodat je al je data hebt veilig gesteld. Dat kost je vast een heel weekend, maar je zal er zeker profijt van hebben.

@TheBigZ
@Night

Super bedankt voor het meedenken…
Ik ga ook nog een SDD externe harde schijf aanschaffen, dat was hier ook al geopperd…
Dat maakt toch niet uit, intern t.o.v. extern?

Het grote voordeel van een externe SSD is dat je deze bij overlijden van de Mac altijd weer bij een vervanger kan gebruiken. Nadeel is dat een externe disk duurder is dan een interne versie, dat je ietsje aan snelheid zal moeten inboeten (het moet tenslotte via een USB kaart ipv rechtstreeks naar het moederbord) en kost het je een USB poort. Het is dus voor- en nadelen tegen elkaar afwegen.

Goed idee. 2TB snelle SSDs (die van ‘penseel’ staat er ook tussen). Ik heb zelf zo’n Crucial X8. Daar zit ook een USB3 naar USB-C adapter bij, zodat je die direct op je huidige iMac kunt aansluiten. (USB-C is handiger voor de toekomst.)

@TheBigZ

chips… net die andere besteld…
Daar zit dus alleen usbA-UsbC aan…

Die SanDisk is ook prima. No worries. :slight_smile:

1 like

Alles besteld… morgen in huis bij vriend, neemt alles zondag mee het vliegtuig in…
Maandag alles installeren… ben zo benieuwd…

Alleen al het wisselen van het geheugen heeft me een flinke boost gegeven.
Nu wil ik toch die SSD schijf als opstart schijf gaan gebruiken.

En de interne harde schijf als extra opslag ruimte gaan gebruiken.
Nu wil ik deze link volgen macOS installeren op een externe harde schijf (of SSD!) | Apple Coach

Kan dit zonder problemen?
Daarna mijn interne harde schijf formateren en klaar?

Ik zou beginnen met eerst een goede backup maken!