mijn laatste powerbook.... wat een problemen...

Ik heb last van een steeds vastlopende powerbook. Hij is pas 3 weken oud. Hardwaretest kon niks vinden. Het scherm is bevroren en muisaanwijzer kan niet meer verplaatst worden. Zijn er mensen die hetzelfde probleem voorhebben.

Ik heb er 2 keer 1GB van het merk Kingston bijgekocht… zou het daar aan liggen.
als ik apple-shift-K doe dan kan ik “soms” een netwerkverbinding maken. het netwerkvenstertje flipt gewoon weg, of komt er helemaal niet…

En hoe lang heb je dit probleem al?

Het kan door het gehguen komen, als je het er eens per reepje uithaalt en kijkt wat er dan gebeurt. Dat van Appeltje-K is normaal, elke Mac met Tiger die ik heb gezien heeft dat meestal. En als dat het niet oplost: terug naar de winkel/Apple bellen!

eigenlijk van week 1... Maar toen is dat één keer gebeurd. Het valt wel op dat dit gebeurd als ik hem niet intens gebruik...

Probeer eens wat nvgalen aanraadt, de meeste Kernel Panics hebben te maken met het geheugen, wellicht heb jij hier ook last van. En tja, daarna ga je terug naar je dealer. :?

ik heb nog de originele 512 liggen. misschien kan ik er deze eens instoppen en zien hoe hij draait

Zou ik doen. Is de 1Gig erbij gekomen of zit die op de plek van de 512 mb? Kingston is naar mijn weten een zeer goed merk geheugen... Kan zijn dat die net niet goed aangedrukt zit en dat kan kernel-panicks veroorzaken.

Ik heb mijn powerbook en iMac ook vol Kingston zitten, dus ik denk niet dat het daaraan licht. Wss zo'n fabrieksfoutje van Apple, ik zou zeggen, ga ermee naar de winkel!

Maar Kingston heeft wel 2 soorten geheugen, Valueram en het gewone ram. Op de website staat dat Apple het gewone ram ondersteunt, maar bij Valueram staat Apple nergens vermeld. Nu, dat wil niet zeggen dat Valueram niet werkt, maar er zijn gewoon vaker problemen mee. Ik heb het geluk dat mijn latje 1GB Kingston Valueram werkt in mijn PowerBook, maar ik las op het Internet dat de 15-inch er meer problemen mee heeft.

Probeer zeker ook eens de hardwaretest te doen die op je Mac OS X DVD staat, daaruit zul je wel het één en het ander kunnen concluderen…

Jempi500

Ik wil je niet ongerust maken maar ik had hetzelfde probleem na een maand of twee was het helemaal gebeurd en bleek dat het logic board kapot was (is) een zeer dure reparatie, dus je hebt hem pas en als ik jou was direkt terug sturen en laten maken, het is jammer als zoiets buiten de garantie valt zoals bij mij.

In ieder geval even back upen als je hem opstuurt/wegbrengt, anders kost dat 50 euro.

[quote:d40aadcd26="jempi500"]ik heb nog de originele 512 liggen. misschien kan ik er deze eens instoppen en zien hoe hij draait[/quote:d40aadcd26] Dat zou ik zeker even testen. Ik meen mij een recent draadje te herinneren waarin iemand ook problemen had met een kingston memory module (verkeerde type). Na omruilen met een ander merk bleek het probleem opgelost te zijn. Helaas laat de zoekfunctie mij even in de steek.

[quote:8ae6919e15="MacEagle"]Jempi500

Ik wil je niet ongerust maken maar ik had hetzelfde probleem na een maand of twee was het helemaal gebeurd en bleek dat het logic board kapot was (is) een zeer dure reparatie, dus je hebt hem pas en als ik jou was direkt terug sturen en laten maken, het is jammer als zoiets buiten de garantie valt zoals bij mij.[/quote:8ae6919e15]

Even tussendoor: bedoel je 2 maanden na aankoop? Dan had dit wettig niet gekund, geloof ik.

En voor jempi: geheugen is vaak de boosdoener van niet te verklaren problemen. Aan de andere kant moet je niet te lang wachten met het gaan naar de dealer, omdat het zo is dat wanneer je eerder komt je vaak beter wordt behandeld.

[quote:90fa8e895b="MacEagle"]Jempi500

Ik wil je niet ongerust maken maar ik had hetzelfde probleem na een maand of twee was het helemaal gebeurd en bleek dat het logic board kapot was (is) een zeer dure reparatie, dus je hebt hem pas en als ik jou was direkt terug sturen en laten maken, het is jammer als zoiets buiten de garantie valt zoals bij mij.[/quote:90fa8e895b]

Er is nog zoiets als [b:90fa8e895b]wettelijke garantie[/b:90fa8e895b] en [b:90fa8e895b]verwachte levensduur[/b:90fa8e895b]. Zie ook:
http://www.omroepgelderland.nl/NIEUW2/programmas/show_blok.php?id=23&blok_id=848
http://www.justitie.nl/publicaties/brochures_en_factsheets/factsheets/consumentenkoop_en_garantie.asp

[quote:259f29383c="DEform"]Ik heb mijn powerbook en iMac ook vol Kingston zitten, dus ik denk niet dat het daaraan licht. Wss zo'n fabrieksfoutje van Apple, ik zou zeggen, ga ermee naar de winkel![/quote:259f29383c] Maakt niet uit, ook bij Kingston kan er weleens een gaar reepje geheugen tussen zitten.

[quote:2193e5456c="Togassa"][quote:2193e5456c="jempi500"]ik heb nog de originele 512 liggen. misschien kan ik er deze eens instoppen en zien hoe hij draait[/quote:2193e5456c] Dat zou ik zeker even testen. Ik meen mij een recent draadje te herinneren waarin iemand ook problemen had met een kingston memory module (verkeerde type). Na omruilen met een ander merk bleek het probleem opgelost te zijn. Helaas laat de zoekfunctie mij even in de steek.[/quote:2193e5456c]

inderdaad ik heb het hier ook gelezen maar vind het ook niet zo direct terug… daarom heb ik de vraag maar rechtstreeks gesteld.

[quote:c0b430ffaf="vogel"][quote:c0b430ffaf="DEform"]Ik heb mijn powerbook en iMac ook vol Kingston zitten, dus ik denk niet dat het daaraan licht. Wss zo'n fabrieksfoutje van Apple, ik zou zeggen, ga ermee naar de winkel![/quote:c0b430ffaf] Maakt niet uit, ook bij Kingston kan er weleens een gaar reepje geheugen tussen zitten.[/quote:c0b430ffaf]

hoe kan ik zo’n gaar reepje opsporen???

Er in prikken met een breinaald. :P

Er is een hardware test meegeleverd op een van de installatie schijfjes, dan uitgebreide test doen.

[quote:abb4869bce="Daan."]Er in prikken met een breinaald. :P

Er is een hardware test meegeleverd op een van de installatie schijfjes, dan uitgebreide test doen.[/quote:abb4869bce]

Dat heb ik reeds gedaan… deze heeft niets aangetoond.

dan zul je toch de pbook open moeten maken en het geheugen eruit halen en het oude erin en kijken of ie dan wel goed werkt. is dit het geval, test dan de andere geheugen door het erbij te doen en kijken wat er dan gebeurd. als je dit niet zelf wilt doen moet je er mee naar de leverancier van het geheugen/pbook(ik neem aan dat het geheugen bij aankoop er in is gezet) .