mijn pioneer superdrive schrijft traag...

Ik heb net een superdrive in m'n Powermac (quicksilver 733) gestoken. Volgens de specificaties schrijft hij DVD's op 4 speed en cd's op 24 speed, maar als ik in toast een cd wil schrijven is de maximum uit het keuzemenu 8 speed (met een DVD slechts 1x).

Ik vroeg me af waaraan dat zou kunnen liggen. Zitten de jumpers misschien verkeerd? Op de brander heb ik al elke (verticale) combinatie geprobeerd, maar zonder resultaat. :frowning:

Superdrive moet op MASTER staan. Zap het P-RAM na installatie. Herstel de permissies. Gooi voorkeuren Toast weg. Gebruik de juiste media.

Ben benieuwd of ik de Superdrive van mijn iMac ook sneller kan laten branden. Ook dit is een Pioneer device.

Dat zappen van P-RAM zegt me niets! Zal wel niet kunnen op de iMac?!
Ben dan ook niet echt een grote MAC Goeroe, helaas…

Greetz,
Macnificent

P-RAM zappen is iets wat elke mac kan en wat elke maccer zou moeten weten. Bij opstarten COMMAND+ALT+P+R toetsen ingedrukken en ingedrukt houden tot mac terug herstart dan loslaten en verder laten opstarten.

Bedankt, weet ik dat ook weer. Maar wat doet het precies en in welke gevallen gebruik je dit commando. (Excuus voor de vragen, maar ik ben hier om te leren, vandaar de vragen)

Blijft de vraag nog over of ik mijn Superdrive hierdoor sneller kan maken. Hoe ik de permissions moet zetten weet ik, maar permissions van welk file???

Hoe zie ik of mijn Pioneer op MASTER staat? In system profile wellicht?

Graag nog iets meer info van de goeroe’s die het weten.

Macnificent

de oplossing is VEEEEEL makkelijker..

de meeste brandbare DVD;s kunnen maximaal 1 speed aan (en dat herkent toast…) als je echt 4x wil branden moet je ook 4-speed DVD’s kopen.

HS-L

[quote:4138dd3205="HS-L"]de oplossing is VEEEEEL makkelijker..

de meeste brandbare DVD;s kunnen maximaal 1 speed aan (en dat herkent toast…) als je echt 4x wil branden moet je ook 4-speed DVD’s kopen.

HS-L[/quote:4138dd3205]

Aangezien het gebruik van de juiste media wel een erg open deur is, heb ik dit bewust als laatste genoemd. Als je goed leest sluit ik af met ‘gebruik de juiste media’
Ik heb alleen alle mogelijkheden genoemd waarom een DVD brander niet de maximale brandsnelheid haalt. Sorry, maar een mogelijke oplossing is dus niet veeeeel makkelijker. Hij is al genoemd.
Of de single speed DVD-R de meest verkochte is, betwijfel ik. Pas de laatste tijd komt er echt vaart in de verkoop van (losse) DVD-R branders. En die zijn allemaal minstens 2xspeed (vaak 4xspeed) Bij de groothandel zijn met name de 4x speed media vaak niet aan te slepen. En ik heb regelmatig grote hoeveelheden nodig. :wink:

mhmm, blijkbaar had ik daar even over heen gelezen..

maar ik probeerde laatst hier in utrecht 4x DVD’s te vinden en die hadden ze echt helemaal nergens. (behalve bij de future store - apple schijfjes) de enige die ik vond waren 1x schijfjes…

en als dat dus niet het probleem is zou ik aanraden om toast opnieuw te installeren,… daardoor herkende mijn G4 mijn 52x brander ook weer als 52x ipv 32x. (misschien heb ik nu weer ergens overheen gelezen)

HS-L

[i:3ee97931d7]nog een vraag:
als je hem gewoon in de finder of met iDVD brandt hoe snel is hij dan?[/i:3ee97931d7]

[quote:2a95f735f7="Macnificent"]Bedankt, weet ik dat ook weer. Maar wat doet het precies en in welke gevallen gebruik je dit commando. (Excuus voor de vragen, maar ik ben hier om te leren, vandaar de vragen)

Blijft de vraag nog over of ik mijn Superdrive hierdoor sneller kan maken. Hoe ik de permissions moet zetten weet ik, maar permissions van welk file???

Hoe zie ik of mijn Pioneer op MASTER staat? In system profile wellicht?

Graag nog iets meer info van de goeroe’s die het weten.

Macnificent[/quote:2a95f735f7]

Het zappen (wissen) van het P-RAM (Parameter-RAM, ook wel PRAM genoemd) wordt aanbevolen bij problemen. Omdat de computer daar een aantal belangrijke instellingen bewaart. Maar die instellingen kunnen corrupt raken of niet mee veranderen na een hardware verandering in de computer. (b.v. een andere optical)

Over de permissions: OSX heeft UNIX als ondergrond. Met dus mogelijk verschillende groepen gebruikers en verschillende soorten bevoegdheden binnen het totale syteem (ook met maar 1 gebruiker). Die bevoegheden worden na installatie van software soms niet helemaal goed ingesteld. Met de kans op het niet optimaal functioneren van programma’s. Het herstellen van de permissies, ALLE PERMISSIES, gebeurt in het Schijfhulpprogramma. Tab: Schijf-EHBO.

Vaak staat op de achterzijde (vaak ook in de handleiding) van de superdrive hoe het z.g.n. ‘jumpertje’ gezet moet worden om de brander als master / slave te zetten. Dat jumpertje is gewoon een doorverbinding tussen 2 pennetjes. Maar ook bij harde schijven moet rekening gehouden worden welke schijf master is en welke slave. Er mag maar 1 master zijn. Ook kun je de jumper zetten op ‘cable select’ Dan bepaalt de PLAATS in de kabel of hij op master of slave gezet wordt. De eerste in de rij wordt dan dus master. De overigen slave. Maar nogmaals: In de genoemde G4 moet de superdrive op MASTER staan. Cable select geeft soms problemen.

Thx, Steve's Lovechild.

Misschien is het niet altijd leuk om voor sommige “voor de hand liggende” vragen te beantwoorden, maar aan jouw laatste reactie heb ik zeer veel.

Op deze manier kan ik aan mijn kennis spijkeren. Nogmaals bedankt voor je uitgebreide reactie!

Macnificent.