Mijn Power Mac G5

Hoi iedereen,
ik heb vandaag de Power Mac G5 ontvangen van mijn peter, die zich bezig houdt met filmpjes te bewerken met final cut en dergelijke,…
Nu genoeg erover, om lange dingen kort te maken, hij doet het niet meer !
Ik zal het zo eenvoudig mogelijk uitleggen, ik duw op de Power knop en dan komt er het vertrouwelijke apple logo op en het opstart geluidje op.
nu blijft het bij dat, geen ronddraaiend cirkeltje en wat het nog erger maakt is dat de fans sneller en sneller beginnen te draaien.
ik heb de mac niet laten verder opstarten, (misschien) zou deze overhitten.
het werd erg angstaanjagend toen deze heel erg luid begonnen te worden.

ik heb commando teken en s ingehouden tijdens het opstarten, daar kan ik jammergenoeg niets intypen op een of andere manier.

heb ik jullie genoeg uitleg gegeven over hoe ik dit kan oplossen ?
alvast bedankt !

Draai eens de Apple hardware test !
En deel de resultaten…

Welke G5 is het Quad Core of Dual ?
En om welk type nummer gaat het ?

Wat je kunt proberen:

1. Een PRAM reset
  2. een safe-boot (daarna normaal proberen te starten)
  3. Opstarten met de alt toets ingedrukt. Als er een werkbaar systeem op staat zou er een drive icon moeten verschijnen.

Dat de fans heel hard gaan draaien is normaal in deze situatie. Zolang er geen systeem is opgestart gaan de fans maximaal draaien juist om oververhitting te voorkomen. (Normaal gesproken is het het systeem dat het toerental regelt.)

Bedankt voor de reacties,

Een apple hardware test kan ik niet uitvoeren omdat mijn peter aleen de pc zonder toebehoren heeft gegeven aan mij.
Ik weet nu wat voor een het is, het is deze (M9031LL/A)

PRAM reset heb ik al geprobeerd, safe boot ook, ik heb juist de alt toets ingedrukt, dan komt er de harde schijf op die erin zit, ik vink die aan en dan komt er het grijze apple logo op, maar daar blijft het bij…
mijn laatste oplossing is de alt toets inhouden met de os installatie disc opstarten.

als er nog tips zijn, ik sta altijd open om deze te proberen.

Ik heb al deze tips gevolgd => http://macs.about.com/od/usingyourmac/qt/Mac-Stalls-On-Gray-Screen-At-Startup.htm geen enkele die heeft geholpen, behalve de laatste tip, die ik vandaag zal uitproberen.

Heb je os x install disks? Start eens vanaf cd? Misschien is de HD stuk?

Probeer het volgende:

1. Start op met de volgende toetsen ingedrukt: cmd-alt-O-F (dus: cmd alt OF)
  2. Je zou nu tekst moeten kunnen intypen. Typ in:

set-defaults gevolgd door de return toets
reset-all plus return
Als de Mac niet automatisch verder opstart typ je in: mac-boot plus return

OF staat voor “OpenFirmware” en dit is het programma dat na het verschijnen van het Apple logo o.a. de opstartschijf lokaliseert.
Het feit dat dit niet gebeurd kan een corrupte OF data betekenen. De ingevoerde commando’s resetten de EPROM van de OpenFirmware.

Helpt dit niet, start dan op met cmd-V. Er verschijnt dan een scherm vol met regels waar de meeste mensen geen wijs uit worden maar soms staat er iets tussen dat een hint geeft naar het probleem.