Mijn PowerMac is traag wat doe ik hier aan???

Ik heb mijn eerste Mac aangeschaft een tweedehand PowerPC G4 500 Mhz 256 MB maar dat ding is zo traag als wat. Wat zou ik hier aan kunnen doen helpt het als ik er meer geheugen in zet? Als ik aan het typen loopt die steeds achter en als ik een popup menu open klap begint die wel vaker te denken en dat duurt wel een menuut zowat. Kan ik er ook nog een extra prosesor bij doen of verschilt dat per model ik heb ech nog geen verstand van een mac ben een windows pc gewent.

Welke versie van OSX draai je? In ieder geval zal meer geheugen zeker helpen.

Ik draai nu nog mac os x 10.2 wil wel overstappen naar 10.3 maar kan daar nog niet aan komen

Ik heb een G4 533 staan hier, loopt als een trein met 1,5 Gb aan mem, snelle 7200 rpm harddisks met een hoop (8mb) cache derop, en een snelle videokaart.

Ik zou als je de machine nog niet vers geinstalleerd heb er zsm 10.3.3 opknallen en wat geheugen bij jassen, en is dan een heel erg werkbare machine.

Wat je kunt doen:[list:20eaec2142][*:20eaec2142]De hardware upgraden: Meer geheugen, andere videokaart die Quartz Extreme ondersteunt of zelfs een CPU upgrage [*:20eaec2142]Je systeem optimaliseren door wat optimalisatieprogramma's te draaien. [*:20eaec2142]Installeer Mac OS X 10.3 Panther (verkrijgbaar bij elke Mac winkel).[/list:u:20eaec2142] Voor alle drie de punten vind je op het forum ruime informatie in eerder discussies. Gebruik daarvoor even de zoekfunctie.

[quote="Bruut"]Ik heb mijn eerste Mac aangeschaft een tweedehand PowerPC G4 500 Mhz 256 MB maar dat ding is zo traag als wat.

256 MB was al te weinig toen die machine op de markt kwam… snel wat bijzetten, dan kun je er nog een hoop plezier van hebben.

Overigens gebruikt deze G4 gewoon SDRAM van 100 mhz. Als je nog SDRAM over hebt in je PC en je deze niet meer gebruikt kan je dat overzetten.

Je kan er ook een 133 mhz DIMM in kwakken (ookal zal dat niet sneller zijn dan 100 in deze G4) die je bij iedere PC winkel kan kopen. Ik zeg dat omdat 133 mhz RAM vaak nog goedkoper is dan 100 mhz tegenwoordig.

Ik zou 10.3 kopen en er een schone installatie op je Mac zetten, dat helpt ook maar zorg er wel voor dat je je belangrijke documenten bewaard op CDR of CDRW want een schone installatie zorgt er ook voor dat je alles kwijt bent. Het is wel verstandig om dat te doen als je net een nieuwe tweedehands hebt gekocht, je weet nooit wat eraan geklooid is dus ik gooi ze dan altijd helemaal leeg en zet daarna de software erop en richt OS X zo in als ik zelf wil.

Veel tips zijn al gegeven. Dat het typen al een vertraging laat zien, is dat iets dat niet hoort. Ook niet op deze machine. Gebruik eerst eens Macjanitor (te vinden via www.versiontracker.com) om het systeem wat te optimaliseren en repair persmissions zou ook geen overbodige luxe zijn (met Apples eigen diskutility). Is allemaal gratis en als dat voldoet scheelt dat weer wat geld. Helpt dat niet, doe dan eens een schone installatie met de bijgeleverde CD's. (ook gratis)

Helpen de gratis acties niet (onwaarschijnlijk) of onvoldoende is de volgende logische stap extra RAM (100 euro), en vervolgens een nieuwe, snelle grotere harde schijf (130 euro). Daarna is OSX 10.3 aan de beurt. Nog niet tevreden? Ga dan naar www.otherworldcomputing.com en bestel een leuke G4 van 1.4 gigHz processorupgrade. (480 euro) Overweeg hierbij een upgrade van powerlogix.

Natuurlijk kan je machine traag zijn. Ik doe soms systeem hebeer bij een aantal mensen en zie de hele schijf ook KNALvol staan. Dat komt natuurlijk de snelheid niet ten goede. Veel data weg schrijven

Ook zou ik je schijf in 4 partities maken.
1 voor OXS (ongeveer 5gig)
1 voor programmas (ongeveer 8 gig)
1 als studio (voor data enzo) (watje over hebt
1 als scratch disk voor photoshop. (ongeveer 5 gig)

Werkgeheugen is belangrijk, ik draai nu met ongeveeer 1200mb ofzo op een G4 dp450 en als een trein.

niet een map in een map in een map in een map in een map etc
Ook voorjezelf lekker duidenlijk houden

Frits

Ik reageer even op het vorige bericht. 5 Gb voor OSX is in mijn ervaring al snel te weinig. Wat een flinke lading programma's, foto's, wat filmpjes en muziek en je zit zo vol. Aangezien het belangrijk is een groot deel van de harde schijf vrij te houden voor virtual memory (ongeveer 1/5 en liever nog meer) is het aan te bevelen de OSX partitie groter dan 5 Gb te kiezen. Ook maakt dan de snelheid van de harde schijf erg veel uit, zoals al eerder vermeld. De exacte grote wordt natuurlijk bepaald door waar je de computer voor gaat gebruiken. Ik zou persoonlijk niet kleiner dan 20 Gb gaan. Als je later toch meer ruimte nodig hebt kun je altijd met Carbon Copy Cloner (www.versiontracker.nl) je hele OSX disk naar een andere schijf of partitie verplaatsen.

hoe zit dat met geheugen ik ben aan het kijken op www.tweedehandsmac.nl en zie daar verschillende geheugens staan ik heb nu 256mb en pc100 in mijn PowerPC G4 maar ik zie ook 256mb pc100 uit een G3 is dat het zelfde??

Dat is precies hetzelfde ja.

[quote:8c34ad3ed1="Rico Royal"]Ik reageer even op het vorige bericht. 5 Gb voor OSX is in mijn ervaring al snel te weinig. Wat een flinke lading programma's, foto's, wat filmpjes en muziek en je zit zo vol. .[/quote:8c34ad3ed1]

Dit is ook niet de bedoeling, data (filmpjes en fotos moet je ook niet in deze partitie hebben. Alleen systeem (eventueel lichte progjes)

5 Gig voor je systeem? Het kan natuurlijk maar dan moet je al goed weten hoe je je systeem wil laten draaien. Ik zou trouwens, geheugen bijsteken, en een nieuwe harde schijf kopen (waarschijnlijk zit er maar eentje van 18 gig in), doe jezelf een plezier en koop er eentje van 80 Gig, dat kan je nog altijd in twee of drie partitioneren.

Is geheugen uit een pc het zelfde dus kan ik een 256mb pc100 van uit een pc in mijn mac stoppen???

Pas inderdaad op met te weinig geheugen voor je systeem, want OS X is niet alleen dol op RAM, maar ook op Virtueel geheugen, dus vrije ruimte op je HD. Ga niet teveel rommelen met partities, oftewel niet teveel partities aanmaken, want later heb je spijt van de groottes en dan is het lastig (lees: onmogelijk) ze weer aan te passen. Wellicht komt er ooit een progje dat dit eenvoudig kan, maar tot dusver ziet dat er nog niet naar uit (de eDrive van Micromat is helaas alleen te gebruiken voor TechTool Pro 4 en zorgt voor 4 GB standaard). :D

Software matige ,het wordt zecht het al, zijn matige oplossingen als je flinke snelheidswinst wil boeken. Het scheelt maar enkele procentjes. De volgende oplossingen op hardwarematige gebied geven veel vooruitgang. 1.Een Cpu upgrade is het meest effectief. Winst kan vanaf ca 40% zijn. tot veel hoger.Daar hangt wel een prijskaartje aan. Voor pakweg 300 euro kom je een heel eind. 2. Meer ram geeft wel meer snelheid ,maar niet meer pure rekenkracht(zie 1) wel draaien sommige programma's sneller. 3.Twee harde schijven als raid stripe draaien geeft ook een flinke snelheidswinst.Kan softwarematig. Als je meerder oplossingen tezamen gebruikt is je winst ook groter. Tel daar een rgelmatig met Diskwarrior,Techtool en of Cocktail geschoonde schijf en je machine gaat stukken sneller Lopen.

kan ik trouwens ook in mijn PowerPC een pc133 stoppen inplaats van een pc100 of gaat dat mis?

Nee hoor, dat kan geen kwaad, alleen zal de boel dan op het minimum draaien, dus stel dat je moederbord niet hoger dan 100 kan, dan zal 133 die snelheid niet verhogen. Je kunt het zien als een aantal paarden die een kar trekken, de snelheid van de kar hangt af van het langzaamste paard, in dit geval zal dat dus 100 zijn. Stel dat je moederbord 133 zou ondersteunen en je stopt er 100 in.... je raadt het al... :D

Over dat partitioneren, zou ik nie doen. OS X gebruikt namelijk vaak even wat vrije schijfruimte, dus als je krap komt te zitten dan wordt ie traag als dikke stront in een trechter. Ik heb het hier wel gedaan, om m'n audio files los te halen van het systeem. Kan handig zijn bij nieuwe installaties, maar dan nog heb ik 15 gig voor OS X en 45 gig voor audio.