mijn schijfruimte wordt ongevraagd kleiner...

Ik heb een probleem met mijn laptop. Het is een ibook g4 1,33 Ghz met 512mb ramgeheugen. Het probleem is het volgende. Oppeens begon mij laptop traag te lopen. Ik kreeg problemen met alle programma's en er liep veel vast. Toen heb ik een hoop bestanden die ik niet meer nodig had. Ik had toen zo een 20 gig vrije schijfruimte. Toen ik daarna mijn mac uitzette en een uurtje later weer opstarte had ik op mijn harde sschijf nog maar 11 mb vrije schijfruimte. Ook loopt hij helemaal niet meer goed. Kan iemand mij helpen?

Heb je je prullenmand wel geleegd nadat je je bestanden in de prullenmand had gegooid?

skunk daddy

Allereerst: pas je titel aan, dit is niet de manier om om hulp te vragen.

Ten tweede wat ik je zou aanraden is het programma whatsize te downloaden om te kijken waar het “gewicht” op je iBookje staat.

Ik kan met voorstellen dat er een logfile heeeel erg groot is geworden omdat je bijvoorbeeld een rare nieuwe printerdriver hebt geinstalleerd.

Denk dus goed na over wat voor software je als laatste heb geinstalleerd.

succes

11 Mb vrij, dat kan niet lekker lopen nee. Zoek eens naar grote bestanden, eventueel nadat je met Tinkertool onzichtbare files zichtbaar hebt gemaakt. Lijkt of er grote cache of logfiles rondslingeren.

waar was je eigenlijk mee bezig op je iBook voordat alles misging?...

Heel hard bedankt voor de hulp. Whatsize heeft me goed op weg geholpen. Inmiddels is alles opgelost.

Mogen wij nu dan ook weten wat er exact mis was met jou HD?

Ik weet niet exact wat er aan de hand was. Alleen zaten er in de map final cut folders gigantisch groote bestanden, waar ik niet echt een idee van heb hoe ze daar terecht in zijn gekomen.

Bij het capturen met Final Cut kan er wel eens iets verkeerd gaan. Bij het afsluiten van een capture bijvoorbeeld gebeurt het mij wel eens dat de machine zich verslikt en ik ineens files van waaanzinnig veel GBs in de map heb staan. Lijkt bug oid, gebeurt zo af en toe... Weggooien en opnieuw capturen lijkt de oplossing :D

FCP bewaart ook al zijn render files in een aparte map. Deze kan ook onwaarschijnlijk groot worden. Je kan ze handmatig weggooien of via de 'Render Manager' in FCP. Maar pas op dat je niet de render files van een project weggooit waar je mee bezig bent. Anders kan je dat opnieuw gaan renderen.