mijn website op IE win

Hoi,

Iemand mailde me dat mijn website op IE WIN 5 er niet goed uitziet, borders lopen door de tekst. Ik heb zelf geen PC bij de hand om het te testen. Zou iemand even willen kijken of dit inderdaad het geval is, en of dit is op te lossen in de html en/of css code?

bedankt,

• Koen.

stuur mij anders je site eens door! maar volledig dan met alle pagina's dan kan ik es kijke

wouter.reyntjens (at) skynet (dot) be

greeetzzz

[quote:546325b40a="WouterReyntjens"]stuur mij anders je site eens door! maar volledig dan met alle pagina's dan kan ik es kijke [/quote:546325b40a] [mod:546325b40a="Hobbes"]Quote effe gefixst ;)[/mod:546325b40a]

Je kan toch gewoon de broncode eens bekijken?
Van vb 1 pagina en de css code.
Daar weet je al meer dan genoeg mee.

ik vin het makkelijker om het in dreamweaver te bekijken en daar de aanpassingen te doen

en het probleem ligt aan de knoppen, die staan in de weg, hij zou beter de knoppen lings van het kader zetten. dan zou het geen prob meer mogen zijn

greeetzzz

[quote:eb7bc4e57e="WouterReyntjens"]en het probleem ligt aan de knoppen, die staan in de weg, hij zou beter de knoppen lings van het kader zetten. dan zou het geen prob meer mogen zijn

greeetzzz[/quote:eb7bc4e57e]
Je bedoelt het menu aan de linkerkant? Die hou ik het liefst in het kader. In andere browsers gaat het goed, dus ik vermoed dat het een specifiek IE Win probleem is.

• Koen.

mss kan je werken met frames vindt ik altijd handig

greeetzz

Zou je anders eens een screenshot kunnen posten?

[quote:7230c4805b=“WouterReyntjens”]mss kan je werken met frames
vindt ik altijd handig
[/quote:7230c4805b]

Dat is zeker geen oplossing.

waarom is met frames werken geen oplossing, ik doe het altijd en het geeft nooit problemen

greeetzzz

Probleem van frames is dat bezoekers op een pagina komen die een frame mist, o.a. omdat deze daar via een zoekmachine is gekomen. Frames zijn daardoor nogal 'uit' de laatste tijd.

ik gebruik het en ik vin het makkelijk dusja

greeetzzz

Als je kijkt naar de broncode van de site, dan zie je toch direct hoe er gewerkt is en welke norm er wordt gelegd. Heb je wel al eens naar de broncode gekeken? Zelf heb ik geen tijd om te helpen (examens) anders direct.

IE doet altijd moeilijk met positioneren van div's daarnaast gebruikje float wel in #menu, maar niet in #sidebar.Moet dit niet anders om ?

daarnaast als je de #content wilt positioneren zul je volgens mij ook moeten floaten in IE…

ps ik ksnap nie waaom mijn html onderschift het niet doet :slight_smile:

[quote:70e102e949="WouterReyntjens"]ik gebruik het en ik vin het makkelijk dusja[/quote:70e102e949]

waarschijnlijk gebruik je een dreamweaver of een golive achtig iets om je html mee temaken, Jij bent nog jong, doe jezelf een plezier voor later en ga je bezig houden met broncodes ipv een software pakket. Uiteindelijk zul je er veel plezier van hebben dat je begrijpt waar dingen mis gaan lopen in incorrecte source codes.

Schrijf je de bron codes met de hand, zul je zien dat veel broncodes vaak minimaal 3 keer kleiner kunnen en veel minder problemen op gaan leveren.

om goede code temaken gebruik ik tidy:
https://addons.mozilla.org/extensions/moreinfo.php?application=firefox&category=Developer%20Tools&numpg=10&id=249

[quote:b26180902f="martijnG"]IE doet altijd moeilijk met positioneren van div's daarnaast gebruikje float wel in #menu, maar niet in #sidebar.Moet dit niet anders om ?[/quote:b26180902f]

Ik laat ze nu allebei floaten. Hopelijk is het nu wel goed. Bedankt voor de suggestie.

• Koen.

[quote:54ee4ac309="martijnG"][quote:54ee4ac309="WouterReyntjens"]ik gebruik het en ik vin het makkelijk dusja[/quote:54ee4ac309]

waarschijnlijk gebruik je een dreamweaver of een golive achtig iets om je html mee temaken, Jij bent nog jong, doe jezelf een plezier voor later en ga je bezig houden met broncodes ipv een software pakket. Uiteindelijk zul je er veel plezier van hebben dat je begrijpt waar dingen mis gaan lopen in incorrecte source codes.

Schrijf je de bron codes met de hand, zul je zien dat veel broncodes vaak minimaal 3 keer kleiner kunnen en veel minder problemen op gaan leveren.

om goede code temaken gebruik ik tidy:
https://addons.mozilla.org/extensions/moreinfo.php?application=firefox&category=Developer%20Tools&numpg=10&id=249[/quote:54ee4ac309]

Nu doe je alsof het gebruik van Golive/dreamweaver slecht is. Ben ik het niet mee eens, ervaring hiermee is juist erg handig. Ben het verder wel eens met je, duik inderdaad eens in de broncode! Maar dat kan ook met golive en dreamweaver.

[quote:5a046b618d="Aracon"] Nu doe je alsof het gebruik van Golive/dreamweaver slecht is. Ben ik het niet mee eens, ervaring hiermee is juist erg handig. Ben het verder wel eens met je, duik inderdaad eens in de broncode! Maar dat kan ook met golive en dreamweaver. [/quote:5a046b618d]

gebruik van WYSIWYG editors is niet slecht hoor, alleen aan de source code van de site van Koen kun je zien dat hij zelf de kennis bezit van web ontwikkelinen. Niet om vervelend te doen maar de meeste mensen die een wysiwyg pakket gebruiken, houden veel te weinig rekening met internet standaarden.

Als iemand sugesties doet om een uitlijning issue te doen met frames, terwijl de bron code al laatzien dat uitlijning met divs gebeurd verteld mij dat hij broncodes niet of nauwelijks lees. Als iemand ontwikkeld voor het web en zulke suggesties doet, kan ik het hem misschien leren dat uiteindelijk kennis van html belangrijker is dan welk pakket dat hij gebruikt.

Als ik de css zo bekijk (kan het hier ook niet testen)

De eerste float toevoegen:[code:1:e853c13a55]display: inline;[/code:1:e853c13a55]Dit fixed een ie bug die de linker marge van je box verdubbeld. zie : http://www.positioniseverything.net/explorer/doubled-margin.html

Nog een foutje in je css :[code:1:e853c13a55] font: 90% "trebuchet ms", lucida, verdana, arial, helvetica, sans-serif;[/code:1:e853c13a55]dus trebuchet ms tussen aanhalingstekens zetten.

Overige tipjes om je css schoner te houden,

1. Als een property een waarde 0 heeft, hoef je er geen eenheid achter te plaatsen.
    0 is 0 of het nu 0em, 0px, 0% of 0pt is dat maakt niet uit.
  2. Als je in de body het lettertype al hebt opgegeven hoef je dat voor de elementen die daar onder vallen niet meer te doen. dus voor je header tags hoef je alleen maar je font-size op te geven.
    Zelfde geldt uiteraard voor color.
    Verwijder ze uit je css. Minder is beter toch?.. :wink:

Hee kaydie, bedankt voor de tips!

Ik kan de pagina nu testen op een PC en zie dat het eigenlijk wel meevalt (pheew). Het toevoegen van display: inline lijkt niets te veranderen (op IE win 5). Wat ik wel nu zie is dat de hele layout links staat ipv netjes gecentreerd op de pagina. Dit gaat beter wanneer ik in #container de waarde ‘auto’ in het margin element weghaal. Maar nog steeds staat alles aan de linkerkant (met een 10 px margin).

Wat ik ook nog niet begrijp is of ik zowel #sidebar als #menu links moet laten floaten. Of neemt de #menu dat automatisch over omdat het onder #sidebar valt?

• Koen.

Hey Koen, graag gedaan hoor!

Alleen de #sidebar genoeg. De #menu div is een ‘child’ van de #sidebar div en behoeft dus geen float.

Voor een goede uitleg over de werking floats inclusief voorbeelden; kijk eens op:
http://css.maxdesign.com.au/floatutorial/index.htm