Minecraft server op een mac

Hallo omt,

Ik heb een vraag, namelijk: ik heb een server gemaakt met het .jar bestand van minecraft. Nou kan mijn broertje wel inloggen bij mij thuis, maar onze neef niet bij hem thuis. Kon echter niks hierover vinden op Google. Iets met IP en ports ofzo??

Alvast bedankt!!

Ja dat klopt. Je moet eerst een minecraftserver installeren. Voor de mac moet je de Craftbukkit server hebben. Dat is meer dan 1 .jar bestand. Kijk maar even op craftbukkit.org.

Daar staat precies wat je moet doen. in wat configuratiefiles moet je de poort aangeven. En vervolgens inderdaad op je modem portforwarding aanzetten naar het ip adres van de mac die de server draait. Dat kan dan het makkelijkste door die mac een vast ip te geven.

Oke. Bedankt! Kun je ene iets preciezere beschrijving geven? Bukkit is een grote website en begrijp er weinig van ;p

Gebruik Hamachi! (Gratis.)

Zoek ff op Google hoe het moet, werkt perfect.

Kan ook gewoon met de normale server jar.
De rede dat je neef niet kan inloggen is om det je poort waarschijnlijk niet open staat.
http://portforward.com/ zoek daar je modem/router op open poort 25565 en stuur hem je ip (www.mijnip.nl).

Moet je dan inloggen in je modem? Of kan het met een progje?

Inloggen idd, maar de meeste staan gewoon open voor interne IP adressen. Iets in de trant van 192.168.1.254 in de URL balk van je browser typen (in Systeemvoorkeuren Netwerk staat het precieze nummer onder router, maar vaak is het het nummer hierboven)

Is dat niet schadelijk voor internet? Kan dan niet iedereen inloggen of er toegang tot hebben? en is het virusvrij enz?

nee (oppassen voor kleine broertjes of ben je er zelf een?, en je kunt er een wachtwoord opzetten)
ja (binnen de muren van jouw huis tenzij je de wifi op open access hebt staan)
ja, heeft niks met virussen te maken (alhoewel, ieder made-in-china netwerk product schijnt op afstand te hacken).

Ik heb Portmap gedownload, maar die zegt: Router incompatibel… Is daar een oplossing voor?

Je zult toch echt de handleiding van je router er bij moeten zoeken en daarin ontdekken hoe je een port kun forwarden. Zorg dat je server een vast IP adres heeft en stel de forward in naar dat adres.

Het internet zal het wel overleven. Het open zetten van een poort is in principe een veiligheidsrisico maar als je weet wat je doet zijn de risico’s te overzien. Ik weet niet hoe degelijk die minecraft server in elkaar zit. Als die lek is en je opent een poort naar de server loop je risico’s.

JeroenK suggereert VPN en dat is ook een oplossing. Je neef kan dan zijn computer als het ware in jouw netwerk zetten en verbinding met je server maken. Ook voor VPN zul je in de router poorten open moeten zetten. Handleidingen genoeg op het internet.

By the way: als je echt geen idee hebt wat je doet als je een poort openzet moet je overwegen het helemaal niet te doen. Maar dat is ook maar een mening.

VPN is niet een oplossing. De grap van een minecraftserver is dat je anderen op jouw server kan laten spelen. Het is niet echt moeilijk allemaal maar het is niet een menugestuurd iets. Je moet de hele tijd in allerlei configfiles zitten editten etc. Daarnaast ben je er niet alleen met een kalen server. Je wilt al snel plugins. Je moet dit soort vragen niet hier stellen maar op het nederlandse minecraftforum. Daar sterft het van de mensen die hetzelfde willen en doen.

Oh ja. Wel Craftbukkit gebruiken (mijn mening). Is makkelijker met updates en plugins.

Want?

Je kunt vrij complexe minecraft servers hosten vanaf een mac, ik draai zelfs multicraft met 10 losse minecraft servers op een i7 mac mini met 16gb ram.

werkt prima: play.checkpointx.nl