mini netwerkje

Hi,

Ik heb een vraagje, een powerbook, een airportexpress en binnekort een snowwhite iMac.

Ik wil de twee macjes aan elkaar knopen en samen aan het net. en wel op de volgende manier.

_ airport...........powerbook

casema modem (moterola dinges ?)-hub, switch of router?/
utpdraadje iMac

Welke hub, switch of router (zo goedkoopmogelijk?) kan de taak aan.

of ben ik helemaal verkeerd aanhet denken? Ik ben geen netwerk held.

b.v.d. (en ik heb de zoek funktie gebruikt, maar veel toppics raken maar net mijn vraag)

casema modem (moterola dinges ?) => airport... van de airport => naar de PB van de airport => naar de iMac (draad of draadloos)

aiport is toch ook een soort router…
dus als je die al hebt, waarom een router bijkopen…

dat ligt eraan welke airport je hebt... :? In mijn opstelling heb ik gewoon een goedkoop routertje erbij gekocht een sitecom geloof ik........

ik heb een airport express, een ingang utp, de airportkaartjes voor de oude imac zijn allemaal van het langzame type(geloof ik) en de imac komt niet van z'n plaats, dus is een kabel geen probleem. (denk ik)

Gewoon een standaard draadloze router kopen. Apple oplossingen zijn mooi maar ze zijn ook erg duur. Ik zou niet voor een al te goedkope gaan, ik heb zelf een sweex maar die moet ik om de zoveel tijd rebooten. Linksys spullen zijn meestal wel goed en niet al te duur (€ 60,- voor een 802.11g router).

@ ram, ik heb al een airport express, en ben daar blij mee. draadloos is al geregeld.

@ram0n (toeval :wink: ) was die router makkelijk in te stellen?

? volgens mij kan je ook gewoon uit de casema in een hubje en vanuit het hubje naar je imac en naar je airport. En een hupje is een tientje of twee. Of nog goedkoper.

router was erg makkelijk in te stellen had hem zo aan de praat! :D

mijn router... kabels verbinden, aanzetten... werkte al... juist enkele instellingen moeten doen voor m'n draadloos internet ervan, maar in 5 minuutjes was alles goed werkend...

@ kluivers,

heb je geen problemen met ip adressen met een hub?(= te simpel)

[quote:8d26182477="merlijn"]@ kluivers,

heb je geen problemen met ip adressen met een hub?(= te simpel)[/quote:8d26182477]
nope…
maar uw PB zal niet kunnen zenden naar uw iMac, tenzij met port forwarding enzo

[quote:dada5c0bd2="Jello"][quote:dada5c0bd2="merlijn"]@ kluivers,

heb je geen problemen met ip adressen met een hub?(= te simpel)[/quote:dada5c0bd2]
nope…
maar uw PB zal niet kunnen zenden naar uw iMac, tenzij met port forwarding enzo[/quote:dada5c0bd2]
dus geen optie.

rezume overflake:

• casema- router - airport express- powerbook
  • casema- router - iMac

met deze setup kunnen wij internetten, en elkaar zien cq files delen en printer delen.

nu een leuke router vinden.

Ik zou maar gewoon een 'oud' Airport kaartje halen voor de iMac, dan ben je meteen overal van af en werkt het zoals jij wilt. Bij mailamac.nl hebben ze die kaartjes nog wel. Kosten 75 euro ex btw. Misschien dat je nog een kaart adapter nodig hebt.

Is misschien wat langzamer, maar in de praktijk (of je moet heel erg veel bestanden uitwisselen tussen die Macs) heb je daar geen last van.

Mocht je voor de router oplossing gaan, die waarschijnlijk ook werkt, maar wat problemen kan geven met instellingen (kan ervoor zorgen dat PowerBook en iMac elkaar niet zien, andere IP adressen, portforwarding nodig etc… grote ellende :wink: )… Neem dan een Linksys!! Is goed spul.

[img:284630b898]http://www.motor-forum.nl/forum/misc/135386[/img:284630b898] (even oftopic voor m'n avatar)

airport kaartje + adapter = €110

router =± €40

[/img]

[quote:9a544d4155="Jello"][quote:9a544d4155="merlijn"]@ kluivers,

heb je geen problemen met ip adressen met een hub?(= te simpel)[/quote:9a544d4155]
nope…
maar uw PB zal niet kunnen zenden naar uw iMac, tenzij met port forwarding enzo[/quote:9a544d4155]

euhm, wat is forwarding en waarom kan het niet ?