Minimale mac voor OS X

Hallo,

Ik zou graag binnen nu en een aantal maanden een mac aan willen schaffen voor naast mijn pc.
Wat voor mac (en met wat voor processor e.d.) heb ik minimaal nodig om OS X een beetje normaal te laten draaien?

Het enige wat ik erop zal doen is internet, e-mail, msn, etc. (dus geen games of beeldbewerking)

Sja, je HAD op de Apple site kunnen kijken :roll:

[quote:6e0380fa53]Vereisten
Macintosh met PowerPC G3-, G4- of G5-processor
Ingebouwde FireWire-ondersteuning
256 MB RAM
3 GB beschikbare schijfruimte (4 GB als je ook de ontwikkeltools wilt installeren)[/quote:6e0380fa53]

iMac G3, iets van 400 mHz. Zoals de DV modellen en hoger. Geheugen minimaal 256 MB, liever 512 MB als je Tiger d'r op wil draaien. Qua hardeschijf kan je het beste een hoop ruimte hebben want OSX neemt nogal wat in beslag. Heb zelf 40 GB en daar gaat het prima mee. 10 GB is nogal snel vol. Wil je het wat deftiger draaien, kijk dan naar iets wat een G4 processor heeft denk ik, hoewel het hier ook heel goed draait (10.3.9) op een iMac DV+ met 'slechts' 450 Mhz G3 en 512 MB geheugen (in de verkoop :wink: )

Kortom, elke nieuwe will do..........

[quote:3b961b5276="MacEvisu"]Kortom, elke nieuwe will do..........[/quote:3b961b5276]

Ja natuurlijk maar eentje ‘voor erbij’ zal (bij mij iig) geen nieuwe worden… Dus dan is het wel leuk om te weten waar het wel en niet op draait van de mensen die het zelf gebruiken :slight_smile:

Minimacje dus... Dat ding is uitgevonden voor vogels als jij..... Toetsenbord, scherm, muis je hebt alles al!

Welkom op dit forum! :D Zoals bovenstaande reacties je al vertellen, kan een iMac 400 je al van dienst zijn. gezien de prijs van zo'n 2ehands ding kan je beter een Mac Mini kopen. Daar zit OSX al bij, je hebt een jaar garantie, je krijgt er iLife '05 bij, is sneller etc. etc. Je hebt al een scherm dus.......

Succes met de koop! En graag tot ziens op MacOSX.nl!

[quote:bce996ef86="maceddy"]Sja, je HAD op de Apple site kunnen kijken :roll:

[quote:bce996ef86]Vereisten
Macintosh met PowerPC G3-, G4- of G5-processor
Ingebouwde FireWire-ondersteuning
256 MB RAM
3 GB beschikbare schijfruimte (4 GB als je ook de ontwikkeltools wilt installeren)[/quote:bce996ef86][/quote:bce996ef86]Daar vertrouw ik nooit zo in…tegenwoordig zijn die vereisten meestal genoeg om het draaiende te krijgen maar om het een beetje soepel te laten gaan heb je vaak meer nodig. :wink:

[quote:bce996ef86]Welkom op dit forum!
Zoals bovenstaande reacties je al vertellen, kan een iMac 400 je al van dienst zijn. gezien de prijs van zo’n 2ehands ding kan je beter een Mac Mini kopen. Daar zit OSX al bij, je hebt een jaar garantie, je krijgt er iLife '05 bij, is sneller etc. etc. Je hebt al een scherm dus…

Succes met de koop! En graag tot ziens op MacOSX.nl![/quote:bce996ef86]Een mac mini is inderdaad een optie. Al ben ik nog steeds heel erg gecharmeerd van een cube dus dat zou mijn eerste optie zijn.

In elk geval iedereen bedankt voor de info. :slight_smile:

jep mac mini is het toverwoord om eens aan de mac te ruiken... Het ruikt heerlijk :) net een virus... Je komt er niet meer vanaf :)

Mac mini. En die kan ook nog wel iets meer dan het 'minimale'

Alternatief: een goedkope Cube met nieuwe upgrade kaart (die gaan tot 1,8 Ghz dacht ik)
Voordeel daarbij: je kunt de grafische kaart updaten, wel wat knutselen.

[quote:d7be65aba3="jeucken"] Al ben ik nog steeds heel erg gecharmeerd van een cube dus dat zou mijn eerste optie zijn.

In elk geval iedereen bedankt voor de info. :)[/quote:d7be65aba3]

Een cube zou ik niet doen… Da’s een stofverzamelend heethoofdig apparaat. Disc drive wijst naar het plafond heb ik begrepen, dus 3x raden wat daar binnen notime in samen klontert.

Gezien jouw beschrijving zou ik echt voor een Mac Mini gaan. Prima apparaat, zeker als je er een reep geheugen van 1 gig in zet. En ik denk dat een mini niet eens zo heel veel duurder is dan een goede conditie verkerende cube.

[quote:c81e4d469a="The - DDD"]En ik denk dat een mini niet eens zo heel veel duurder is dan een goede conditie verkerende cube.[/quote:c81e4d469a]

Ik heb wel 's Cubes gezien die voor meer werden aangeboden dan een nieuwe mini (met zo’n Sonnet upgrade kaart…)

Wat jij opnoemt te doen heb ik een jaar lang met aardig succes op een G3 Powerbook Lombard gedaan met een G3 ik meen 333Mhz (of was het zelfs maar 233?). Anyway, de minimale eisen liggen dus laag. Koop je lekker een tweedehands iMac'je ofzo. Werkt prima. Zou persoonlijk wel MINSTENS voor 400Mhz gaan en 512Mb geheugen.

Wij hebben nog steeds Mac OS 10.3 op een iMacje G3 van 333Mhz draaien. Niet het snelste maar het is goed te doen zolang je niet 3 programmas tegelijk draait. Wel zorgen voor voldoende geheugen, liefst iets van 512MB.

hier hebben ze een zee aan iMac's met garantie: http://condor.channel-builder.nl/index.php

Tweedehands Macs zijn echt zwaar overprijsd, zeker Cubes. OK, Cubes zijn heel mooi en ik zou er graag één hebben maar die prijs is niet leuk meer.

Kijk eens naar een Blue & White G3, die kun je al voor €100 of minder kopen. Heeft de minimale OS X eisen. Koop geen Beige G3! Een G3 is natuurlijk lang niet zo snel als een Mini en in verhouding duurder maar voor een redelijke prijs kun je een redelijk en bruikbaar systeem kopen dan.

[quote:5ed35eb849="jeucken"]Een mac mini is inderdaad een optie. Al ben ik nog steeds heel erg gecharmeerd van een cube dus dat zou mijn eerste optie zijn.[/quote:5ed35eb849] Jammer is alleen dat de tweedehandsprijzen voor Cubes helemaal nergens op slaan :roll:

De Cube is toch meer een verzamelobject (vanwege de grote sterfte door papieren op de bovekant te leggen, nooit echt populair geworden).

Je kunt ook kijken bij http://www.negshop.nl, die heeft ook een redelijke voorraad gebruikt.

Ik weet dat de cube behoorlijk duur is 2e hands. Maar ik vind het gewoon een geweldig apparaat.

En een oude imac zal het niet worden, simpelweg omdat ik graag een losse mac wil die ik via een switchbox op mijn pc monitor kan laten draaien. (en eventueel komt hij op een aparte 15 of 17 inch tft te staan.)

Ik zei het toch......een oude G4 Powermac 400Mhz........die moet je nemen! Dual screen videokaartje inbouwen, switchboxje er tussen en klaar!

Al met al…keuze genoeg! Je zoekt het maar uit! Succes!

Ik denk dat www.tweedehandsmac.nl het beste forum is voor Mac-zoekende mensen! :evil: