Minimumleeftijd voor moderators

Naar aanleiding van het recente vertrek van PietjePuk als moderator hebben een aantal forumleden interesse betoond om moderator te worden. Vind je dat iedereen zich daar kandidaat voor mag stellen of moet er een minimumleeftijd zijn?

Hmm, ik denk dat 14 jaar wel word aanbevolen. Ik heb een tijd geleden aangevraagd, maar ik ben te jong denk ik.

Ikzelf ben voor een hoge minimum leeftijd. Moderaten is meer dan topics op slot gooien, het betreft ook het te woord staan van leden met problemen en/of klachten, en soms moet je iemand terecht wijzen. Dat vereist tact, inzicht en natuurlijk ook een stukje uitstraling. En ik zie persoonlijk een 15-jarige nog niet echt een 35 jarige vent in een PM vertellen dat ie niet goed bezig is...

Je moet in het bezit zijn van - een basiskennis op het gebied van Psychologie (affiniteit/ervaring met omgang met psychopaten is een pré); - Uitstekende schrijfvaardigheid in Nederlands en Belgisch; - HUMOR (en dan vooral de sarcastische variant); - dikke huid; - Weten wat er speelt op het forum, wie er spelen en hoe men speelt

En ga zo maar door. Oja, als je mod bent dan zal je merken dat vanaf dag 1 dat je die ‘status’ hebt sommige mensen zich ineens anders tegen je gaan gedragen. Mensen die moeite hebben met gezag etc. Maar dat kan soms ook erg leuk zijn.
Maar als ik me niet vergis hebben de beheerders nog een lijstje liggen van de vorige Mod zoektocht. En daar zou ik weer eens naar kijken als ik hen was.

Ik ben nu zelf al meer dan een jaar moderator op een ander forum en community, en ik moet zeggen dat je de objectiviteit zelve moet zijn. Ben je dit niet raak je voor je het weet verstrikt in één grote pot spaghetti met kaas er bovenop. Sommige veertienjarigen (en daar omtrent) kunnen het daar al eens moeilijk met hebben, moet ik uit ondervinding vertellen. :)

Edit: where do we sign up? :wink:

21 lijkt mij netjes.

Vind 18 wel een goede leeftijd. Je wordt hier in Nederland dan als volwassen gezien (dat hoeft natuurlijk niet)

Je kunt dan gewoon en normaal volwassen reageren (lijkt mij)
Ik snap niet dat je zo heel graag mod wil worden. Wat heb je er aan. Ja je kan een topic een beetje in goeden banen lijden… en dan.

Nou iedereen in iedergeval een leuk 2007 (hoe vaak heb ik dit al gezegt… :p)

Moderators, het meest onderschatte werk om een forum in gode banen te leiden. Ik ga het iig nooit doen, omdat ik zeker weet dat ik het ga verneuken. Tenminste 18 jaar lijkt me een goeie minimumleeftijd.

Heb voor 18 gekozen, omdat het (is naar mijn mening) makkelijker mee te discussiëren is, dan wanneer iemand 13/14 jaar is t.o.v andere leeftijd genoten (zeg maar rond de 30 á 40 jaar.)

21 Jaar, en minimaal een jaar geregistreerd en bewezen gebruiker op het betreffende forum.

Het is verkeerd, te denken dat een puber een forum als zou kunnen modereren. Het is niet onmogelijk, maar de meesten taaien af, omdat ze het falende beleid hier niet aankunnen en het gezanik van de gebruikers ook op den duur niet. Vanaf 18 jaar hebben de meesten wel al ‘wat’ wijsheid in huis, maar nog niet de dikke huid om met de mensen van dit forum om te gaan.

Het wordt tijd dat er een zooi ‘uitzend’ mods worden aangenomen, die alle onzin topics en inactieve gebruikers eens gaan prunen. Als je ziet wat er dan over blijft is MacOSX.nl ineens een fors stuk kleiner.

Ik mag dan wel bij de buren zitten, maar ik kom hier nog met regelmaat. En het blijft pijn doen dat communicatie iets is wat met tegenzin gedaan wordt hier, voor mensen die er eigenlijk bijzonder goed in zijn.

De mate van volwassenheid en inzicht telt. Neem MwM: een nog steeds piepjonge gymnasiast, die echter al een wijsheid heeft waar menigeen jaloers op kan zijn. Dat maakt hem tot goed moderator, al zou je zuiver op grond van zijn leeftijd denken dat een jaartje of wat wachten wellicht beter is.

Het ligt heel erg aan hoe de persoon in kwestie in elkaar zit. Maar ik zie net als MacBeer nog niet een 15 jarige een man/vrouw van 35 jaar vertellen dat hij/zij niet goed bezig is. Daarom heb ik op 21 jaar gestemd. Dat komt toch wat geloofwaardiger over.

Ik denk dat de leeftijd geen zak uitmaakt. Het gaat erom hoe je in elkaar zit, echt niet om je leeftijd. Al is 12 denk ik toch een goede minimumleeftijd. Er zijn veel mensen van in de 30 die ik nog niet objectief zie doen. Terwijl ik ook tieners ken die dat heel goed kunnen.

ik geloof in autoriteit door middel van lang en productief aanwezig zijn op een forum. Dat mensen je kennen, niet alleen uit de lounge maar ook op andere plekken.

Toch vind ik dat er wel een minimum leeftijd zou moeten zijn. dat heeft weer te maken met levenservaring.

ik ga dan toch maar voor een jaartje of 18 maar uitzondering door gebleken autoriteit is wat mij betreft altijd mogelijk

Pietjepuk was ook 19. Toch nog redelijk in de buurt van de pubergrens, toch vond ik hem een van de betere moderators die we gehad hebben de laatste tijd. Ik heb ook 18 gestemd, puur om het feit dat je dan volwassen bent en dus zelf verantwoordelijkheid moet nemen voor een hoop dingen, maar dat wil niet zeggen dat ik vind dat iedereen die 18+ is meteen maar geschikt is.

Ik denk ook dat gekeken moet worden naar inzet en kunde. Want het is hier toch een vrij gericht forum waar toch nog steeds vrij veel gepost word. Uit ervaring weet ik dat het een vreselijke baan is, het is niet iets wat je even in de 5 minuten voor school doet, wat nog wel eens gedacht word. Vandaar dat ik het belangrijk vind dat gekeken word naar de inzet die iemand in het verleden heeft geleverd wat in grote mate afhankelijk is van de hoeveelheid nuttige posts die iemand gemaakt heeft en hoe iemand zich gedraagt op een forum tegenover anderen. Ik vind dat leeftijd hier op een tweede plaats zou moeten komen.

Leeftijd maakt zo als eerder aangehaald niks uit. Om geloofwaardig over te komen kan je je geboortedatum in je profiel evengoed op 45 zetten ofzo.

[quote:9475df59ed="4T4"] Om geloofwaardig over te komen kan je je geboortedatum in je profiel evengoed op 45 zetten ofzo.[/quote:9475df59ed]Ja, mieters, ruig, gres, wreed! Als je mijn postjes leest en de avatarkolom afdekt: Denk je dan dat er een medetiener aan het woord is? Ik zou meteen door de mand vallen en andersom geldt dat ook. Duh. :barbu:

21 is ook nog wel jong hoor.

Maar leeftijd maakt, vind ik, zeker wel iets uit Het is toch gewoon een feit dat iemand met 12 jaar in zijn profiel minder geloofwaardig overkomt dan iemand met 25 jaar in zijn profiel? Als je ouder bent word je veel serieuzer genomen..

Als je iemand die 12 is moderator van dit forum maakt, dan moet je toch wel een beetje lachen?
Ook al heeft hij zoveel kennis, het kan gewoon niet…

[quote:d510a34b90="Turbanus"]21 is ook nog wel jong hoor.[/quote:d510a34b90]

Tja.
Maar je moet toch ergens een grens trekken…