Minolta Scan Dual II drivers (werkt niet)

Wie kan mij helpen met het volgende:

Voor mijn Minolta Scan Dual II heb ik software en drivers gevonden waarbij ik deze scanner onder OSX 10.5.2 kan laten draaien, echter wanneer ik DS Dual II ga installeren krijg ik de volgende meldingen:

“Error creating file 1008:5,-5000 Access denied error” en vervolgens
“You do not have enough access preveliges for this installation”.

Bij info , bevoegdheden -van dit bestand- zie ik mijn naam en dan : “lezen en schrijven”
en ik heb een admin aangemaakt met bevoegdheden “lezen en schrijven”

maar werkt niet.
Gaarne advies

p.s. dual scan II programma en drivers installeren (en het scannen) lukt wél onder Parallels Desktop, maar ja dit is iets wat ik niet wil. Ik wil graag in Photoshop CS : TWAIN import > Dimage Dscan Dual II willen zien of dat ik teminste kan scannen met OSX.

Alvast dank!

Ik heb de Scan Dual III en heb VueScan ( http://www.hamrick.com/vsm.html ) gekocht... Om dezelfde reden. De $ staat laag. ($40 = 25 euro). Hele stapels (750) aan scanners ondersteund. Of ie die TWAIN functie overneemt, dat weet ik niet , maar kan je zien uit te vinden. Ook fijnere interface vind ik. Ik ben r zeer tevreden over, ook al dat ik kan wisselen met mijn Epson 1200U flatbad... (Epson brengt overigens wel een Leopard-compatible driver uit, maar dat terzijde).

Ik zou ook VueScan adviseren. werkt zeer snel. Deze is te downloaden en te proberen of het bevalt. Wel zit er in de trail versie een watermerk, maar je weet direct of het naar wens werkt.

[quote:3a990e535e="rbandel"]Deze is te downloaden en te proberen of het bevalt. Wel zit er in de trail versie een watermerk, maar je weet direct of het naar wens werkt.[/quote:3a990e535e]

Goeie aanvullende tip! Wilde gewoon snel een antwoord geven op het probleem, maar inderdaad eerst te testen!

We horen het graag, (nietwaar rbandel? :wink: )

Bedankt voor de snelle respons en info. Ik heb VueScan inmiddels gedownload en het werkt prima.

Groet
RP

[quote:1cef1242ae="rp"]Bedankt voor de snelle respons en info. Ik heb VueScan inmiddels gedownload en het werkt prima.[/quote:1cef1242ae]

Das goed om te horen! :smiley: Veel plezier ermee!

Ik vraag me af wat er gebeurt als je als [b:273eed5e16]root[/b:273eed5e16] inlogt en dán de drivers installeert... :?

[quote:d20872a43c="Night"]Ik vraag me af wat er gebeurt als je als [b:d20872a43c]root[/b:d20872a43c] inlogt en dán de drivers installeert... :?[/quote:d20872a43c]

Die scanner is van een flink aantal jaren geleden, net als de mijne. Een Minolta, die daarna Konica-Minolta werd en daarna Sony (alleen de camera’s dan). Ik heb al heel goed rondgezocht voordat ik aan VueScan begon. De drivers passen gewoon niet op Leopard (voor zover ik kan nagaan).
En VuScan draait uitstekend en heeft al heel behoorlijke kleurcorrectie in huis. Beter dan de oorspronkelijke Minolta drivers (maar gebruikte toen nog WindDoos).

En dat root inloggen is voor mij :apple: universiteit, terwijl ik pas in de onderbouw middelbare school zit… :wink: Maar ga er zeker eens naar (proberen te) kijken. Thanx Night!

Het is mij gelukt om de drivers te installeren (via Root)

kijk in Help > en dan “Root” intypen en je vindt het volgende;

Startpagina Index

De rootgebruiker inschakelen
De rootgebruiker, die ook wel “superuser” wordt genoemd, is een speciale gebruikersaccount van Mac OS X met lees- en schrijfbevoegdheden voor alle onderdelen van het bestandssysteem. De rootaccount is standaard uitgeschakeld.

BELANGRIJK: De rootgebruiker kan belangrijke systeembestanden wijzigen en verwijderen die niet voor andere gebruikers beschikbaar zijn. Om te voorkomen dat u het systeem onbruikbaar maakt door belangrijke bestanden te verplaatsen of te verwijderen, moet u zeer zorgvuldig te werk gaan wanneer u werkt in de rootaccount.

De rootgebruiker inschakelen

Open Adreslijsthulpprogramma, in de map ‘Hulpprogramma’s’ in de map ‘Programma’s’.

Open Adreslijsthulpprogramma

Klik op het hangslot om wijzigingen aan te brengen. Dit is alleen mogelijk als u de naam en het wachtwoord van een beheerdersaccount weet.

Kies ‘Wijzig’ > ‘Schakel rootgebruiker in’.

Voer een veilig wachtwoord in voor de rootgebruiker en typ dit wachtwoord ter bevestiging in het veld ‘Controle’. Klik vervolgens op ‘OK’.

Veilige wachtwoorden instellen
Log alleen in als rootgebruiker wanneer u specifieke beheer- of controletaken wilt uitvoeren. Nadat u deze taken hebt uitgevoerd, kunt u het beste uitloggen als rootgebruiker en opnieuw inloggen bij Mac OS X met een gewone gebruikersaccount.

Om de veiligheid en stabiliteit van uw computer te garanderen, moet u de rootgebruiker uitschakelen wanneer u deze niet gebruikt.

Verwante onderwerpen
De rootgebruiker uitschakelen

als je dan uitlogt en weer inlogt met
Root
wachtwoord

daarna de driver ophalen (bv via http://www.opendrivers.com/driver/225345/minolta-dimage-scan-dual-iv-driver-v1.0.1-mac-free-download.html ) en daarna kunje de drivers installeren.

Werkt dus, alleen plug-in optie (nog) niet…

Suc6

RP

Plug in voor Photoshop CS werkt nu ook.

Vraagje: omdat ik niet zo veel dia’s & negatieven behoef in te scannen is software van Minolta goed (genoeg), echter VueScan werkt iets makkelijker en sneller.

Vraagje: heeft iemand een serial voor mij? (ja ja, ik weet het: het is illegaal). Via iSerial heb ik VueScan wel werkende kunnen krijgen, maar ieder keer na uitloggen moet ik toch iedere weer email, S/N en costumer nr. er weer inzetten(?!).
Op advies is het eerst weghalen van alle (zicht en niet zichtbare bestanden en dan saven met nieuwe s/N werkt ook niet.

groet
RP