Miskoop Mac Mini

Een ssd is natuurkijk alleen een vooruitgang voor lees- en schrijftaken van data.
Voor processortaken verandert er niks.
Het hangt er dus vanaf waar je verbetering wenst.

Een ssd t.o.v. een Hd is wel een zeer plezierig verschil, waar je blij van wordt.

4GB RAM helpt ook niet echt. Dat is met het huidige OS en programma’s gewoon te weinig.

Ik heb een tijdje mijn 16GB gehalveerd, om mijn zoon 8GB te geven, omdat ik dacht dat ik het verschil toch niet zou merken.

Daar zat ik toch een beetje fout. Want ik merkte het wel degelijk. Natuurlijk maakt het uit of je 4K video’s bewerkt, of alleen een beetje in Pages rommelt. Maar 4GB is (te) weinig.

Hier de meeste MB’s met 4 GB, o.a. die van mij. Lopen als een zonnetje. Altijd een stuk of 15 programma’s open. Geen PS, maar wel Foto’s en iPhoto, en ook wel eens iMovie. Geen centje pijn.
Dus ik ben het niet met je eens. Maar ja, voor een Hackintosh gelden vast andere ‘regels’…

(BTW: waarom zou 4K rendering perse veel RAM nodig hebben?)

Mijn mac mini zoals die van u met SSD ingebouwd:
Blackmagic Design Disk Speed Test Mac Mini SSD Samsung 850 EVO 250 GB

@ Cheque…
De Nas is via 1GB Lan / Cat6 verbonden.
Zou dit een issue zijn omdat hij verschillende netwerk-drives heeft?
Dit zou wel een verklaring kunnen zijn dat hij steeds “hangt”…

Ik wilde gisteren ff snel de mac mini "clean installeren.
boot met “command R”… lukte niet… er kwam niets op het scherm.
ik gebruik een standaard VGA scherm met een tussenstuk op de DVI? uitgang?
De HDMI output is niet gebruikt…
misschien vanavond ff testen en de mac op een TV met HDMI aansluiten… misschien werkt het dan wel…

@ Riji … whow dat zijn wel indrukwekkende snelheden…

Ik denk dat processor speed zeker geen issue is… ( web-browsing, mail, sonos app, excell : word … en foto-app), geen video editing

@Grindal, doe je zelf een plezier een installeer een Samsung EVO SSD plus minimaal 8Gb totaal geheugen, dit is een relatief kleine investering.
Kom je van 5400rpm HDD en 4Gb dan ga je dit echt merken, om te beginnen al met opstarten.

Ik deed dit ooit met een oude witte Macbook die echt niet meer zo prettig werkte en gek was op strandballen. Nu lijkt het bijna wel een nieuwe Macbook, op de OS X software na dan, die krijgt vanzelfsprekend geen versie updates meer.

RAM verhogen zal niet lukken: gesoldeerd.

[quote=riji url=https://www.onemorething.nl/community/topic/miskoop-mac-mini/#post-3072470 time=1498136860][quote]
T-sec 14 minuten geleden #
@grindal, doe je zelf een plezier een installeer een Samsung EVO SSD plus minimaal 8Gb totaal geheugen, dit is een relatief kleine investering.

[/quote]
RAM verhogen zal niet lukken: gesoldeerd.[/quote]

Idd…
@grindal, Controleer ook eens hoeveel RAM je ‘normaal gezien’ gebruikt via de Activity Monitor applicatie.

Apple computers zijn behoorlijk waardevast. Als je niet tevreden bent over je Mac Mini zou ik je aanraden om hem te verkopen. Als hij er nog netjes uitziet kun je er nog verrassend veel geld voor krijgen.

[quote=GoeieDag url=https://www.onemorething.nl/community/topic/miskoop-mac-mini/#post-3071936 time=1498031576]…(BTW: waarom zou 4K rendering perse veel RAM nodig hebben?)…[/quote]Tsja, misschien omdat er elke seconde minimaal 24 afbeeldingen van 3840 x 2160 pixels aan elkaar geplakt moeten worden?

Ik roep maar wat geks hoor.

Vraagje,
Kan je een “nieuwe” SSD zo in de mac mini plaatsen en dan via cmd R via het www de installatie online uitvoeren.
Of staat er ergens op de originele HD nog wat data die dit mogelijk maakt…
Maw, ik wil starten mt een clean install op een ssd, moet ik eerst de oude HD Clonen om daarna de ssd opnieuw te installeren?

Als je Mac nieuw genoeg is (Medio 2010 of nieuwer) kun je alles doen via Internet Recovery.
https://support.apple.com/nl-nl/HT204904
https://support.apple.com/nl-nl/HT201314

Je begint met de SSD te wissen/formatteren naar “Mac OS Uitgebreid (Journaled)” in Schijfhulpprogramma.

Volgens mij niet omdat er bij plaatsing nog geen recovery partition opstaat, waarvan opgestart kan worden. Je zult deze eerst in een USB enclosure moeten doen (kost maar paar tientjes), dán formatteren zoals hierboven staat omschreven en voorzien van de gewenste versie macOS / OS X. Pas daarna kan je deze USB intern plaatsen. Een andere optie is om een USB stick (min. 8 GB) aan te maken met bv. DiskMaker X. Dan kan je vanaf die stick opstarten en van daaruit de intern geplaatste SSD formatteren en voorzien van het juiste OS.

Volgens mij kun je zelfs zonder HD/SSD opstarten: van de Apple server via internet recovery.
En als ik me niet vergis kun je simpelweg van een installer op een usb stick opstarten om zo een macOS te installeren.

Zo heb ik het ook gedaan na het plaatsen van een SSD.

Update:
Gisteren een Reboot (via internet) uitgevoerd… bij reinstall van mac os was er geen verschil te merken.
De installatie was uitgevoerd, maar alles was hetzelfde gebleven, alle programma’s user accounts etc stonden hetzelfde als voorheen.

2e “reboot” uitgevoerd, en dan eerst de originele HD volledig gewist / opnieuw partitie aangemaakt.
Nadien “clean” install uitgevoerd… dus kan ik van start met een “nieuw” systeem… eerste indruk was dat het toch al terug iets “vlotter” werkt :-)…
Nu enkel nog alle data opnieuw overzetten en ontbrekende apps installeren…

[quote]Nu enkel nog alle data opnieuw overzetten en ontbrekende apps installeren…[/quote]En dan is hij weer even traag als voorheen. :wink: