M'n G4 is dood, welke G5 moet ik nu kopen? Iemand tips?

Goeiemorgen allen,

Een week geleden is mijn mac (Powermac G4) overleden, althans, het moederbord of de voedingkast. Nu was het beestje zo’n 3 en een half jaar oud en kost het repareren ongeveer 600 euro.

Nu is mijn vraag: Is dat slim om te doen? Of zou ik beter een nieuwe moeten kopen?

Nou zijn het vooral grafische werkzaamheden die ik doe en kreeg ik van mijn meerdere de vraag of ik even op een rijtje kan zetten welke nieuwe mac er geschikt is als we een nieuwe aanschaffen.
Als eerste kijk ik dan meteen naar de PowerMac G5, maar dan zie je de iMac en de Mac mini en dat zijn ook best pittige dingen. Misschien is het een hele simpele gedachte, maar daar zit toch ook alles op en aan?

Iemand een tip?

Als de reparatie 600,- is zou ik er niet eens over nadenken... da's een flinke smak geld.

Maar wat voor grafische werkzaamheden doe je eigenlijk?
Dat maakt het wat makkelijker voor ons om een aantal ideeën
op tafel te leggen voor je.

Mvg,
Joram

Nu, als je niet veel geld kwijt wilt zijn, zal ik toch voor de iMac gaan, deze heeft G5 processor, en de Mini maar een G4. Voor grafische werkzaamheden is een G5 toch wat beter geschikt. Stop hem zowieso helemaal vol met geheugen.

Of je wel een nieuwe moet kopen? Dat ligt helemaal aan jezelf, ben je aan een nieuwe toe? Of vind je deze ngo lekker werken? Ik weet niet of 600 euro veel is voor zo’n reparatie maar dat lijkt me wel.

Wat voor werkzaamheden? DTP-werk als advertenties, jaarverslagen, brochures, huisstijlen, verpakkingen etc.

600 euri vind ik ook best een hoop, op zich werkte ie prima al zat er slechts een 733Mhz in. Ja, sneller is natuurlijk beter en we moeten met de tijd mee natuurlijk

Kijk als je de mini wilt kopen, doe dan de reparatie maar. Mini kost 500-600 euro, en dan heb je een mindere computer dan je G4 Powermac.

Als je denkt dat je er nog een jaartje mee vooruit kan dan is de 600 euro rep ook nog best te doen, dan kun je daarna een Macintel kopen.

Maar als ik jouw was, en het ligt aan wat je ermee doet zou ik de iMac G5 of een PowerMac G5 kopen. Als je plaatjes bewerkt en webpagina’s maakt is de iMac genoeg lijkt mij. Edit je hele films, doe je special effects op filmpjes e.d. dan zou ik toch voor de Powermac gaan.

By the way, weet je zeker dat die reparatie niet goedkoper kan? Ik bedoel een voeding of moederboard vervangen, da's toch niet zo ingewikkeld?

Zover als editen en zo ga ik inderdaad niet, het 'zware' werk beperkt zich tot het bewerken van Hires beelden (A1 posters op 300 dpi en jaarverslagen van 100 pagina's met beelden)

Je hebt dus al een scherm, toetsenbord en muis? Dan moet je je afvragen of je aan een Mini genoeg hebt, of dat je echt voor een wat langere termijn klaar wilt zijn.

De mini is op zich snel genoeg, mits je er 1Gb ram inzet.
Dan ben je wel lekker goedkoop uit, maar niet echt op de
toekomst gericht denk ik.
Hij is niet Tigerklaar (wat niet echt nodig is, maar in de toekomst misschien wel),
en nauwelijks uitbreidbaar.

Persoonlijk zou ik (er rekening mee houdende dat je al een scherm e.d. hebt),
toch voor het instapmodel van de Powermac G5 gaan.
512mb ram (minimaal), en als het even kan de 9600XT, en je bent
écht klaar voor de komende jaren.

Voor het werk wat je doet is de Mini genoeg, maar die zit ook al redelijk
snel tegen z’n grens aan, waardoor je ook weer sneller een andere computer
nodig hebt. Ik denk dat je op de lange termijn meer hebt aan de Powermac.

Mvg,
Joram

[i:13cd33b220]ps.: Ik zag net dat je met A1 posters op 300dpi werkt, en 100-pagina bestanden
aanpast. Dan zou ik zéker de Mini laten varen, en voor de Powermac gaan.
De reparatie is sowieso te duur. 600,- is een Mini, maar de Mini is toch echt
sneller dan jouw Powermac 733mhz.[/i:13cd33b220]

Nou, de m'n mac is dus naar zo'n servicecentre van Mac in Zwolle (CARD services) gebracht, en daar kwamen ze met een offerte:

661-2606 Board Logic: 550 euro
of
661-2505 Processor Module, 733 MHz: 560 euro

Sorry, ik lees nog 's en zie dat het of het moederbord of de processor is[i:bb5404736b][/i:bb5404736b]

Als je voor de iMac gaat, dan is de 20" een aanrader. Voor grafisch werk is 17" (breedbeeld) toch wat te klein. Ik heb zelf een 17" studio display en die komt (vreemd genoeg) meer overeen met de 20" iMac.

Het is ook niet dat ik die mini wil hoor, maar je weet het: voor weinig is bij de baas altijd beter. Maar met de net genoemde argumenten om het niet te doen kan ik wel aankomen.

Een PowerMac G5 dus, en de iMac? Is die wel een beetje uit te breiden? Zo’n Powermac maak je even open en je zet er een schijf bij, dat is bij een iMac wel even anders natuurlijk.

Beetje zonde denk ik, aangezien hij al een scherm heeft. De iMac is inderdaad iets goedkoper dan de Powermac G5 (±100,-), en is ± even snel.

Maar het is zonde als je al een schermt hebt, omdat je die dan ook
moet afschrijven/verkopen. Plus dat dat scherm voor professioneel
gebruik niet goed genoeg is.
De 20" iMac heeft een goed genoeg scherm, maar is dan ook weer
gelijk een stuk duurder (±1800?). Dus alleen de instap iMac is dan
even duur/goedkoper, maar is onnodig i.v.m. scherm e.d.

Mvg,
Joram

[i:0ede05329a]De iMac is qua HD en Ram redelijk uit te breiden, en 1Gb Ram is zeker
genoeg. Maar als je ook maar iets nodig hebt waar je een PCI-kaart voor
nodig hebt, dan ben je de pineut.

• De 17" iMac is naar mijn mening niet echt een optie, vanwege de kwaliteit van
    het scherm (inkijkhoek is behoorlijk aan de kleine kant ook).
  • De 20" iMac is te duur in verhouding tot de Powermac G5.
  • Het instapmodel van de Powermac G5, met 512mb ram en de 9600XT
    is een mooie prijs/kwaliteit verhouding, mede dankzij de goede uitbreidings-
    mogelijkheden.
  • De mini is lekker goedkoop, maar buiten de beperkte en trage HD, en beperkte
    Ram slots, is er eigenlijk nauwelijks iets uit te breiden.[/i:0ede05329a]

Lekker wazige diagnose zeg... Als ze nou vaststellen dat het Logicboard OK is of niet, dan kun je er nog voor 500 euro een prima upgrade inproppen. Ik zou voor een second oppiniiun gaan bij Q. Q-service Turbinestraat 32 7556 RB Hengelo Ov Tel: 074-2594500 Mobiel: 06-43000990

Even samen gevat:

De Mini: valt af, niet genoeg uit te breiden niet toekomst gericht.

De iMac: 17" zou dan 20" moeten worden dus kost een hoop, valt ook af.

PowerMac G5: is het instap model genoeg, prik er wat extra geheugen bij (tot 1Gb is plenty lijkt me). En dan kom ik op 1619,- incl. en kan jaren vooruit.

Of een reparatie van 600,- en het oude apparaat weer terug, hmm

ah- je was me al voor met de opsomming, thanx!

een second opinion, okee. Maar dat adres, is dat zo’n goeie? En wat rekenen hun? Ben namelijk al 57,- excl kwijt aan de gestelde diagnose.

Ik werk zelf op een dtp afdeling, niet verder over nadenken... Minimaal De G5 Powermac 1800 met minimaal 768 ram.... Als je baas wil dat jij een A1 poster in highres kan bewerken en dan ook nog eens snel genoeg zodat hij er wat aan kan verdienen tenminste... :D

(of een tweedehands dual G4 1200 misschien?)

De 600,- is wel goedkoper, maar dan zit je met een computer die je na ±1 jaar toch kan afschrijven... en dan ben je 600+prijs nieuwe computer kwijt.

[i:568f56b677]• 256 MB DDR400 SDRAM (PC3200) - 2x128 MB
• 80 GB Serial ATA-schijf
• Dvd-r/cd-rw
• ATI Radeon 9600 XT 128 MB, ADC/DVI
• Apple Keyboard & Mouse
• Mac OS X
• Eén FireWire 800-poort
• Twee FireWire 400-poorten
• Drie USB 2.0-poorten
Prijs: Eur 1.226,05
BTW: Eur 232,95
Subtotaal: Eur 1.459,00[/i:568f56b677]

512mb extra ram via Mailamac (apple zelf is te duur):
76,-

Totaalprijs Inclusief BTW: 1535,-
Exclusief BWT: ±1280,-
768Mb ram is voldoende hoor… je kan er later altijd nog 2x 128mb
bijdoen bijvoorbeeld. (gaat in pairs, dus altijd 2x…)

Mvg,
Joram

Oh, desnoods verkoop je die 733mhz in losse delen... dat levert toch weer minimaal 200,- op denk ik.

Dat is nog 's een klare conclusie! De enige twijfel tussen een reparatie en de PM G5 is er vanwege het feit dat het geen mega-bedrijf is waar ik werk. En dan moet je soms op de centen letten.

Ik ga in elk geval pleiten voor een nieuwe G5

Wish me luck!

Neem een 20 inch imac! Waarom die hebben een betere warmte verdeling en minder problemen dan de 17 inc en een beter scherm. Overigens ik heb hier een aantal cpu psu en mainboards liggen en misschine kan ik hem weer gezond voor je maken voor een paar euro . Tevens heb ik een QS 800 staan die ik voor 375 van de hand doe das al een stuk beter dan de 600 voor reperatie.