Mn mac crast bijna elke dag...

Mn mac crasht bijna elke dag... er is weinig frustrerender in de computerwereld dan een computer die vastloopt.

Beschrijving situatie:
Ben vrolijk bezig code schrijven, itunes staat aan en nog wat andere applicaties zoals ichat. Ineens uit het niets reageert niets meer. De muis (wacom) is nog wel te verplaatsen maar elke keer als ik em optil begint deze weer vanaf de originele positie van voor de “crash”. De muziek stopt… stilte, ik stil, mac stil… ik begin te schelden en te vloeken, de mac blijft stil. Tot opeens de mac weer wat muziek laat horen en daarna weer stopt. Of juist dat mn muis niet meer reageert. Al met al is het nog maar 2 keer voorgekomen dat ik niet hoefde te rebooten. De processorload stond helemaal vol en de hardeschijfactiviteit was ook toegenomen.

Dit probleem heb ik sinds macosx.3, daarvoor was er niets aan de hand. Ik verdenk zelf iTunes en het uitlezen van bestanden. Het gevoel komt bij me op dat tijdens dat ik niets kan doen de mac de schijf aan het opruimen is of iets dergelijks. Ik vind het daarom ook vreselijk leip om zomaar te rebooten.

Wie o wie kan me een andere oplossing geven dan formateren en opnieuw beginnen? Ik begin mn mac echt te haten als dit nog lang door gaat.

Groeten,
Elger

Ik heb precies hetzelfde probleem al een lange tijd. Ik heb een eMac 1 ghz en 10.3 Net als jij heb ik itunes altijd aan. Opeens geeft itunes een klein schokje en gaat weer rustig door tot op een gegeven moment itunes ophoud en ik nix meer aan kan klikken mijn muispijl beweegt nog steeds!

Ik weet niet hoe het komt.

heb je genoeg geheugen? hoeveel is er nog vrij? Als het tekort aan geheugen is komt na een tijdje gewoon tot rust ...

Ik herken het verschijnsel niet maar ik zal ook eens iTunes aan laten staan. Misschien krijg ik het probleem ook en weten we dat het waarschijnlijk aan iTunes ligt.

Ik heb iTunes altijd draaien, maar nog nooit dit probleem gehad. Heb je de permissies al hersteld? Ga eens een tijdje onder een andere User werken, dit om uit te sluiten dat het niet User-specific is. Doet dit probleem zich nog voor onder een andere User, dan raad ik je aan om je systeem opnieuw te installeren.

Nogmaals de (standalone) x.3.3 updater er overheen heeft veel rare en nogal onverklaarbare erors verholpen. Misschien dat de 10.3.4 updater ook wel helpt. Daarna permissies herstellen.

Nou sinds mijn vorige bericht staat iTunes nog steeds aan zonder problemen. Ondertussen zit ik ook gewoon te werken met GoLive en nog meer apps. Dus ik denk echt dat het iets anders is. Misschien inderdaad geheugen, permissies of idd user-specific.

Bij mij bleek het orginele RAM geheugen '256Mb' na het installeren van 10.3 ellende te veroorzaken,het is in ieder geval de moeite waard om hiermee te experimenteren.

[quote:807da6057f="ParadoX"]Ik heb precies hetzelfde probleem al een lange tijd. Ik heb een eMac 1 ghz en 10.3 Net als jij heb ik itunes altijd aan. Opeens geeft itunes een klein schokje en gaat weer rustig door tot op een gegeven moment itunes ophoud en ik nix meer aan kan klikken mijn muispijl beweegt nog steeds!

Ik weet niet hoe het komt.[/quote:807da6057f]

ik heb ook hetzelfde… :O… ik dacht dat ik de computer weer eens had verneukt… (btw… ik doe draai regelmatig Disk Utility)

Permissies overigens ook even herstellen vóór het updaten. Verder vraag ik me af hoeveel harde schijfruimte jullie vrij hebben op je harde schijf of de partitie waarop je systeem staat, Mac OS X is gek op vrije ruimte voor virtueel geheugen. Hoe kleiner de vrije ruimte trouwens, hoe belangrijker het is dat die niet te gefragmenteerd is, de vrije ruimte dan hè?! Verder inderdaad RAM (meer en goed geheugen) en staat iTunes bekend om het slurpen. Hebben jullie wel eens een reparatieprogramma zoals DiskWarrior of TechTool Pro geprobeerd en de directory herstelt? Wellicht lost die het probleem op.

[quote:a71c55c858="JeePee"]Permissies overigens ook even herstellen vóór het updaten. Verder vraag ik me af hoeveel harde schijfruimte jullie vrij hebben op je harde schijf of de partitie waarop je systeem staat, Mac OS X is gek op vrije ruimte voor virtueel geheugen. Hoe kleiner de vrije ruimte trouwens, hoe belangrijker het is dat die niet te gefragmenteerd is, de vrije ruimte dan hè?! Verder inderdaad RAM (meer en goed geheugen) en staat iTunes bekend om het slurpen. Hebben jullie wel eens een reparatieprogramma zoals DiskWarrior of TechTool Pro geprobeerd en de directory herstelt? Wellicht lost die het probleem op.[/quote:a71c55c858]

ik weet alle problemen die jij opnoemt al… en nee het ligt niet aan een van deze problemen… ik vermoed… maar ik kan er naast zitten dat Candybar voor dit zorgt (applicatie die je systeem icoontjes vervangt met andere icoontjes)

Dat zou mede de oorzaak kunnen zijn. Toch geef je aan dat je aan het sparen bent en dus geen extra geheugen koopt. 256 en 384 is niet echt veel...... :D

[quote:7a3578e228="JeePee"]Dat zou mede de oorzaak kunnen zijn. Toch geef je aan dat je aan het sparen bent en dus geen extra geheugen koopt. 256 en 384 is niet echt veel...... :D[/quote:7a3578e228]

hihi… *whoops :P… maar dat zou dan toch niet de oorzaak kunnen zijn… hmm… ja… eigenlijk wel… maar ik heb nu even geen zin om geheugen te kopen… heeft niet veel nut… en als ik een of ander cheap ass merk koop krijg ik alsnog problemen :wink:

Elger, Ik heb al eerder een thread geopend over instabiliteiten van Panther. Nu blijkt dat Panther op zich wel stabiel is. Maar (en er is altijd een maar) in sommige situaties ,afhankelijk van de software en/of de gebruikte hardware er instabiliteit optreed. Bijna ALTIJD is de "boosdoener" "third party" hard of software. Ik zie dat je een wacom gebruikt. Begin maar eens met die eraf te halen en alle softw.(programma ,prefs etc) wat daar mee te maken heeft te verwijderen. Conroleer de versie(4.78 werkt beter dan de volgende)en kijk of jezonder die wacom wel stabiel draait. Trouwens de wacom MOET rechtstreeks op de computer zitten. Wacom gebruikt veel"usb" stroom. Anders moet je eigenlijk beginnen met opnieuw installeren op een kale machine en alleen Panther en geen extra dingen. En dan langzaam extra spullen installeren(hd + Sw,Usb dingetje, software etc.). Goh waar doet dit me sterk aan denken(OS9 extensie conflikten???) bedenk dat slecht geheugen ook echt slecht is.

[quote:519e63f422="Torz"]Ik zie dat je een wacom gebruikt. Begin maar eens met die eraf te halen en alle softw.(programma ,prefs etc) wat daar mee te maken heeft te verwijderen. Conroleer de versie(4.78 werkt beter dan de volgende)en kijk of jezonder die wacom wel stabiel draait. Trouwens de wacom MOET rechtstreeks op de computer zitten. Wacom gebruikt veel"usb" stroom.[/quote:519e63f422]

Blijkbaar is mijn Wacom zich daar niet van bewust, want die hangt al maanden probleemloos aan de usb-ingang van het toetsenbord. En versie 4.79-2 geeft ook geen enkel probleem bij mij.

:expressionless:

Ik zeg ook niet DAT het gebeurt. Het zou kunnen. Ik heb met wacom gecorrespondeerd en het is zo dat bepaalde combinaties risico opleveren. Bv. een wacom icm met(jawel) een microsoft muis kan problemen geven.Die twee drivers lusten elkaar niet. Overigens had ik 2 machines die geen problemen gaven. Het was slechts bij een.

Ik heb 512 meg aan ram, en mn wacom zit op een usb hub die een adapter heeft. Het lijkt me sterk dat het iets met de wacom te maken heeft, maar weet het natuurlijk niet zeker. Het proberen waard?

Nu ben ik al een paar dagen zonder itunes aan het draaien, en gaat nog steeds prima. Aan de andere kant heb ik ook wel eens een paar maanden stabiel gedraaid met itunes. Het is volgens mee meer wanneer ik oudere (eerder erin gesleept) nummers probeer te spelen.

Maar al bedankt voor de tips