MO drive + SCSI + OSX

MO (magneto-optical) drive verbonden via SCSI krijg ik niet zo 1,2,3 aan de praat onder MacOS X. Kan het wel werken? Of is het net zoals bepaalde oude scanners : helaas pindakaas?

De Apple Support site zegt er bar weinig over (en dan ook alleen tot macOS X versie 10.2). MacFixit loopt te zeuren dat ik het antwoord pas mag lezen als ik betaal. En de Fuijitsu site hoest alleen hele technische dipswitch PDF handleidingen op, voor gebruik met o.a. Windows.
Dus ik hoop dat ik hier het antwoord vind!

Met ‘good ol’ HDT krijg ik ze wel gemount, opgestart van MacOS 9.2.2

En ja, ik weet dat niemand meer die dingen gebruikt… maar er is toch vast nog wel iemand die zich kan herinneren of het wel of niet onder OSX werkt…?
:roll:

Ik heb met dezelfde vraag geworsteld, maar het maar opgegeven voor wat betreft SCSI. Ik heb wel degelijk een SCSI-kaart, maar schijven mounten onder OS X lukte toch niet goed.

Ik gebruik nog steeds wel MO’s voor backups. De te verwachten levensduur is toch wel beter dan die van CD-roms (waarvan je regelmatig leest dat ze na een paar jaar zorgvuldig bewaren soms toch onleesbaar blijken). Fujitsu maakt nog steeds MO-drives, en ook met USB 2 interfaces. Die kun je dus gewoon met OS X (blijven gebruiken. Ik heb daarom een Fujitsu DynaMO 1300U2 aangeschaft, in Duitsland kun je ze voor een redelijke prijs bestellen.

Er is ook (eventjes) een DynaMO met Firewire-interface geweest, maar dat was waarschijnlijk niet zo zinvol i.v.m. de lees/schrijfsnelheid van die dingen.

Hier werkt het gewoon met 10.41, met Adaptec 2906 en 2930 scsi kaarten. Zowel scanners als andere devices. Soms is het een beetje pielen met scsi ID's en volgorde van aansluiten, maar het werkt.

Scsi werkt ook hier met MacosX.3.9, heb alleen ook een tijdje zitten pielen met de drivers.... Bij eventuele volgende aankopen hou ik wel rekening met de mogelijkheden van Firewire...

SCSI werkt prima bij mij (Adaptec 2906 kaartje). Daar gaat het niet om. Maar 1 enkel SCSI MO drive (dus niet doorgelinkt met meerdere SCSI devices) wil maar niet gezien worden onder MacOS X (10.3.9). En als ik ff herstart en opstart in OS 9 wordt de MO drive wel gezien. Als het een (simpele) driver probleem is... Heeft 1 van jullie dan misschien een URL voor mij waar ik die kan downloaden? Tja ik vind het zo zonde om een compleet nieuwe MO drive met USB te moeten kopen.

terminator er wel op gezet ?

Ik heb een oude 640 MB LaCie MO met dezelfde kaart aan een Quicksilver hangen, mits aangezet voor het opstarten doet ie het gewoon in OSX. Voor zover ik weet zonder extra driver support. Ik zou wat verschillende scsi ID's proberen, het blijft altijd een beetje voodoo met scsi.

Ik heb er ook nog eentje liggen... Belangrijk is dat de terminatie inderdaad goed staat want daar is OSX veel gevoeliger voor dan OS9. Als de disk niet wil mounten kun je kijken of je het via je diskutility voor elkaar krijgt.

Vergeet niet dat je je MD, als alle SCSI apparaten, eerst aan moet zetten en daarna pas de mac mag opstarten! Ook stekkers wisselen alleen met uitgezette apparatuur doen; je blaast anders zeker je MO of je SCSI-kaart op

ik werk al sinds 1989 met de Mac. eerst de randapparatuur aanzetten is mij bekend. Termination en OSX is mij ook bekend. OSX versie 0 (beta) en versie 1 kon ik destijds onmogelijk installeren zonder goede termination.

Ik heb nog niet alle SCSI ID’s geprobeerd. ik las wel ergens dat ik hem op ID #0 moest zetten. maar dat heeft dus niks geholpen.

Disk utility ziet gewoon niets aan de SCSI kaart hangen… (onder OS9 dus wel).

Die LaCie van mij heeft ook een Fujitsu loopwerk dus in principe zou het moeten werken. Hij staat bij mij op ID 3. [URL=http://www.imageshack.us][img:ed7e8bc650]http://img283.echo.cx/img283/760/screenshot019bj.jpg[/img:ed7e8bc650][/URL]

wat voor een SCSI kaart heb jij? (ik dus een Adaptec 2906) misschien ligt het daar aan? Disk utility laat niks zien alsof er gewoon niks aan hangt. Oh, ik heb trouwens een Phertron drive.

[quote:1c0d615334]En de Fuijitsu site[/quote:1c0d615334] Uit je eerste post, dus ik nam aan dat je een fujitsu had, Pherton gebruikt toch niet z'n eigen loopwerken? Ja, hij hangt nu aan een 2906 maar hij heeft ook op een andere mac aan een 2930 gehangen en daar deed ie het ook. Ps, je kaart wordt wel gezien in system profiler?

yep, in system profiler wordt een SCSI Bus Controller gezien als ik op PCI/AGP Cards klik. Maar als ik op SCSI (in system profiler) klik; dan staat er: "no information found". Zowel met als zonder MO schijfje.

Onder OS 9 zie ik (in system profiler) dat er inderdaad ook Fuijitsu loopwerk in zit.

Het is zo jammer… in OS pré X kreeg ik het altijd wel voor elkaar (toen heb ooit ook nog met SyQuest gewerkt.) Toen had ik ook veel verschillende tooltjes tot mijn beschikking: van Norton, TechTool, Silverlining tot FormatterPro. En nu? Nu heb ik alleen Disk Utility… m.a.w. ik voel me zo vreselijk onthand! (met handen en voeten gebonden).

AAAaargh! :x

Trouwens ik zie dat jij een FUJITSU - M2513A hebt. Ik heb een M2512A...

"t blijft soms raar hoor met scsi, ik heb toch het idee dat het iets met de terminatie te maken heeft. Je hebt zo maar kans dat wanneer je een 2e device in de scsi chain hangt en daar de terminatie opzet dat ie wel wordt gezien.

okee bedankt voor de tip, ga ik (later) proberen. op die manier kan het dus wel een lang proces zijn om alle mogelijkheden en variaties uit te proberen.

mmm… doet me er opeens aan denken dat ik lang geleden toen ik overstapte op OS X mijn externe SCSI LaCie brander ook nooit meer onder OS X aan de praat heb gekregen. :?