Modem bij Girotel Zakelijk & Virtual PC werkt niet...

Met de nodige moeite heb ik Girotel Zakelijk 4 overgezet van de PC naar de Mac, met behoud van data. Maar een werkende verbinding met de Postbank krijg ik nog niet voor elkaar. Ik ben inmiddels wel zo ver dat Girotel opbelt en de vertrouwde modem-geluiden veelbelovend klinken (alsof er daadwerkelijk even contact is met de Postbank-computer), maar vervolgens krijg ik van Girotel een popup "Modem reageert niet; Controleer of het model aanstaat." Heeft iemand een tip?

(ter info: ik gebruik Virtual PC 6.1, “Windows 2000”; het ‘modem-vinkje’ bij de settings van Virtual PC staat uit; interne modem is in windows 2000 handmatig toegevoegd als standaardmodem; verder standaard instellingen als databis = 8 pariteit = geen stopbit = 1)

Heb je geen kabel of ADSL

Girotelzakelijk werkt prima (met Explorer) via breedband. Dan heb je heel dat modem niet nodig. en ook geen VPC

Alleen voor incasso opdrachten enzo dan wel, dat kan alleen met een gewone inbel verbinding van de vorige eeuw en een een PC

Bel de girotel hulplijn 058-2958018

Jent,

ik heb soortgelijke problemen gehad, toen ik nog geen MijnPostbank,nl had.
Je kunt het beste in windoos de modeminstellingen eerst verwijderen, vervolgens opnieuw opstarten en kies dan voor de girotel modem.
Bij de opties moet je kiezen voor 7-1-even. 8 werkte bij mij niet.

succes

Kijk eens bij http://www.klokhuis.nl/telebankieren/bankindex.html, daar staat ook iets over girotelinstellingen succes Ferdinand

De Klokhuis gegevens zijn niet juist gebleken. Had ik toen ook al naar gekeken.

Ik heb hetzelfde probleem, sinds ik een dual G4 FW800 computer heb krijg ik geen verbinding meer met girotel(zakelijk) Modem reageert normaal en ik hoor ook dezelfde vertrouwde geluiden en wordt er ogenschijnlijk normaal contact gemaakt.

Ik kan de link niet meer vinden maar ergens op een site zag ik dat je met de nieuwste G4 en de G5 geen verbinding meer kan krijgen met de postbank via virtual PC. Ik werk speciaal voor girotel met Virtual PC. De reden hiervan is mij volslagen onduidelijk.
De helpdesk van de postbank zegt dat ze geen support meer leveren aan apple gebruikers en dat ik aangewezen ben op girotel online. Ik vind het juist zo prettig om alle gegevens ofline te hebben. Maar er lijkt niet veel anders op te zitten.

Welke computer heb jij? Misschien dat daar het probleem in schuilt.

Ik heb nog eens gekeken naar de instellingen van Modem en girotel(zakelijk).

belangrijk is om carrier detect op software te zetten. Je maakt gebruik van het ingebouwde modem van de mac. Dus je heb een software emulatie van het modem.
Ook moet je in virtual PC kiezen op welke poort je het modem wilt hebben.

Virtual PC_> Settings.

In windows-> instellingen ->modem-> verbinding-> eigenschappen - geavanceerd->transport instellingen-> software (Xon-Xoff)

Ook moet je het modem op dezelfde poort hebben als de virtual PC settings. In mijn geval Com1

Ik krijg trouwens een andere foutmelding. Ik maak normaal verbinding, maar ga niet door naar uitwisselen van gegevens. Hierna krijg ik de melding:
Verbinding vroegtijdig verbroken. Identificatie ontoereikend. Iemand hier een idee over hoe dit kan?

Dank voor jullie reacties!

Ik heb nog wat zitten experimenteren, en heb het geheel inderdaad werkend gekregen (!!), grotendeels op de manier die Rico beschrijft. Alles opgesomd heb ik h et volgende gedaan:

• bij settings van VPC op de COM1 poort ‘Mac Serial Port’ - ‘Internal modem’ geselecteerd, en daaronder het vinkje bij ‘modem’ weggehaald
  • in Windows via Settings → Control Panel → Phone and Modem Options → Tabblad Modem → Add… handmatig een standaardmodem ‘geinstalleerd’ aan de COM1 poort. Het was niet nodig de geavanceerde modeminstellingen aan te passen.
  • bij modeminstellingen van Girotel ‘carrier detect’ op ‘software’ gezet

[quote:f0c271f9ac=“Rico Royal”]In windows-> instellingen ->modem-> verbinding-> eigenschappen - geavanceerd->transport instellingen-> software (Xon-Xoff)[/quote:f0c271f9ac]
Ik kreeg het dus werkend zonder deze instellingen!

[quote:f0c271f9ac=“Rico Royal”]Ik krijg trouwens een andere foutmelding. Ik maak normaal verbinding, maar ga niet door naar uitwisselen van gegevens. Hierna krijg ik de melding:
Verbinding vroegtijdig verbroken. Identificatie ontoereikend. Iemand hier een idee over hoe dit kan?[/quote:f0c271f9ac]
Niet echt, dus ik doe maar een gok: verkeerde GINcode?

En nu aan de slag… Dwz ledenbestand bijwerken en een grote incasso-opdracht voorbereiden, en dat alles voordat die fijne Postbank er om 11 uur alweer mee ophoudt…[/list]

Helaas, te vroeg gejuichd. Volgende probleem: het aanmaken van incasso-opdrachten lukt niet; ik krijg daarbij de foutmelding "Fout opgetreden bij Batch formulier. Can't have duplicate key; indexchanges were unsuccesfull."

Zucht. Iemand een idee?

Voor Rico: op de Girotel website vond ik de volgende verklaring voor je foutmelding:

• Deze foutmelding kan inhouden dat er iets aan de hand is met de abonnementgegevens. Voorbeelden hiervan zijn: dat een verkeerd Girotel Zakelijk-nummer is ingevuld;
  • dat een verkeerd codenummer is ingevuld;
  • of het abonnement is geblokkeerd.
    In de eerste twee gevallen kunt u de gegevens opnieuw invoeren via de menukeuzes, ‘Beheer’ en vervolgens ‘Abonnement’. Daartoe is het Girotel Zakelijk codebriefje nodig dat u op het postkantoor uitgereikt heeft gekregen. Indien Girotel Zakelijk dan nog niet werkt, kunt u tijdens kantooruren contact opnemen met de Helpdesk Girotel Zakelijk, telefoon (058) 295 80 18.

Fijn dat je zoveel verder bent gekomen Jente. Ik ga de tips van jou natrekken. Ik krijg opeens weer hoop dat girotel toch nog aan de praat kan krijgen.

Ik hou je op de hoogte.

Rico

P.S. “can’t have duplicate key.” Kan dit iets te maken hebben met de noodzaak om voor incasso opdrachten een dubbele authorisatie in te voeren? (Ik weet trouwens niet zeker of dit nodig is, maar daar doet deze melding me aan denken.) Je kunt dit in de voorkeuren instellen of je dubbele authorisatie wil. Hiervoor moet je wel een dubbele set TAN codes krijgen.
Waarschijnlijk weet je dit allemaal wel want je hebt het ongetwijfelt op de PC ook al gedaan.

Die dubbele authorisatie kende ik niet; heb ik op de PC dus niet gebruikt. Maar helaas, hij stond al uitgevinkt, en aanvinken (je weet maar nooit welke logica is gebruikt) werkte ook niet. Morgen dus maar 's de Postbank-helpdesk bestoken; ben bang dat ze weinig kunnen met Mac en Virtual PC, maar je weet maar nooit...

In eerste instantie niet zeggen dat je virtual PC gebruikt en ze de situatie uitleggen zonder de mac te noemen.

Rico

Hebben jullie al een oplossing weten te vinden voor het probleem met girotel zakelijk en de mac? Ik heb sinds kort een iBook en mijn ouders staan op het punt een nieuwe computer te kopen. Ik raad ze een imac aan maar mijn moeder maakt gebruik van Girotel Zakelijk op haar windhoos pc..

Ben uiteindelijk (alweer lang geleden) overgestapt op Girotel zakelijk online. Werkt probleemloos bij mij.

Ik heb Girotel Zakelijk nog steeds draaiend op de Mac, met Virtual PC. Werkt OK, maar als ik 'm niet nodig had voor het aanmaken van incasso's zou ik 'm allang ingeruild hebben voor een online versie... Mocht je het uit willen proberen: de manier die ik eerder beschreven heb werkt nog steeds (met Girotel 4 -- heb het onlangs helaas overnieuw moeten doen ivm een gecrashte harde schijf). Als je Girotel 5 wilt installeren, zorg dan dat je Virtuele PC voldoende omvang heeft. De nieuwe versie heeft nl. nogal wat ruimte nodig (installeert er van alles bij), en ik loop nu tegen het probleem aan dat de "PC" die ik gedefinieerd had niet groot genoeg is daarvoor. Mocht iemand een tip hebben over hoe dit op te lossen valt: graag!

PS. het incasso-probleem dat ik eerder in deze threat beschreef had wel een heel bizarre oplossing: de eerste 4 maanden van het jaar moest ik de datum terugzetten (naar een datum tussen mei en december), daarna ging het dus OK. Als ik me goed herinner heb ik dit destijds in een andere threat nog beschreven. Dit jaar lijkt het trouwens goed te gaan; ik heb tot nu toe geen datum hoeven te verzetten.

[quote:c15e19b0c2="Rico Royal"]Ben uiteindelijk (alweer lang geleden) overgestapt op Girotel zakelijk online. Werkt probleemloos bij mij.[/quote:c15e19b0c2] Same here. Girotel online werkt probleemloos met Safari of Firefox.