modem voor mac os x en pc

Ik heb een pc en (bijna) een eMac Superdrive 1GHz welke modem is het beste voor beide op internet te laten werken? ik had gedacht aan een draadloze modem... (ik woon in België)

en wat is het makkelijkste om bestanden uit te wisselen tussen Mac en Pc?

Wat voor een internet aansluiting heb je? (Kabel, ADSL, ISDN, ...)

Er bestaan inderdaad draadloze modems. Of eigenlijk is het een modem in combinatie met een wireless access point. KPN verkoopt deze in Nederland voor 349 euro. Dat is dan een adsl modem in twee varianten, via analoge telefoonlijn of via isdn. Je kan op die manier een draadloos netwerkje aanleggen, via 802.11b standaard, 11 Mbits. In de PC heb je dan een draadloss netwerkkaartje nodig (ook 802.11b) en in de nieuwe eMac gaat dan een airport extreme kaart (die is 802.11g ofwel 54 Mbits, maar is compatibel met 802.11b). Je haalt dan niet het maximum uit je airport kaart maar het is een mogelijkheid. Een andere optie is om een gewoon modem te kopen en daar een wireless access point aan te koppelen (bijvoorbeeld een airport extreme basisstation, maar een linksys kan ook). Het voordeel van een airport station is dat je er ook een usb-printer aan kan hangen en over het netwerk draadloos kan printen. Een linksys wireless access point voor 802.11g heeft volgens mij ook een aantal poorten om een bedraad netwerk op aan te sluiten, kan handig zijn. Als je dat met een airport extreme basisstation wilt doen dan moet je een extra hub of switch kopen. Wat eventueel een probleem kan opleveren is het gebruik van 802.11g op zowel de PC als de eMac. Deze standaard is nog niet gecertificeerd en de diverse leveranciers hebben zo hun eigenaardigheden. De kans bestaat dat een draadloze netwerk kaart van 54Mbits (802.11g) op je PC niet wil werken in combinatie met een airport extreme basisstation, of dat een airport extreme kaart in je eMac niet wil werken in combinatie met een linksys wireless access point. Overigens is de verwachting dat de 802.11g standaard in juli of augustus gecertificeerd zal worden en dat dan firmware opdates e.ea. wel zullen oplossen. Wanneeer je ook bestanden wilt uitwisselen tussen PC en eMac is de 54Mbits natuurlijk wel aan te bevelen, want die is 5 keer zo snel als de 11 Mbits van de 802.11b standaard. Als je uitsluitend draadloss internet wil is 802.11b meer dan voldoende, want je hebt toch geen internet verbinding op 11 Mbits lijkt mij. Ik hoop dat het bovenstaande je het duidelijk heeft gemaakt.

Bestanden uitwisslen tussen PC en Mac is simpel. Met windows XP gaat dat vice versa, met oudere windows versies kan de Mac wel verbinding maken met de PC maar andersom niet.
Op de PC moet je bestands en printerdeling inschakelen, en via verkenner aangeven welke schijf, of folder je wilt delen.
Op de Mac geef je bij systeemvoorkeuren/samengebruik aan dat je de windows bestandserver wilt activeren.
Via rendezvous maakt de Mac verbinding met de PC. Vanuit de PC kun je ook naar de Mac, in verkenner zie je de netwerkverbindingen staan. De PC ziet een samba server, je kunt daarop inloggen met het wachtwoord van de betreffende account op de Mac. Je kan uiteraard dan alleen naar de bestanden onder die account.

Een heel verhaal. maar in de praktijk is het allemaal best simpel.

PeterK, het verhaal klopt, alleen is het de 802.11 standaard i.p.v. 802.3.

Persoonlijk geef ik de voorkeur aan losse componenten, omdat je dan flexibeler bent in je opstelling. Ik heb zelf een kabelmodem, 4 poorts rouer/switch en Airport in de meterkast. Soms is de draadloze snelheid in de tuin slecht. Dan haal ik de Airport uit de meterkast en verplaats die naar de woonkamer (ligt een ethernet kabel).

Je hebt helemaal gelijk macpro, ik was in de war. Het is voor mij toch zo op de zondagochtend nog wel een beetje vroeg. 802.3 is de bedrade ethernet standaard en 802.11 de draadloze. Ik zal het meteen even aanpassen in mijn bericht. En ik geef zelf ook de voorkeur aan losse componenten. Qua prijs is er eigenlijk geen verschil in totaliteit en je kunt makkelijk een component vervangen. Trouwens meteen even een vraag. Heb je de airport aan de router hangen of de router/switch aan de airport?

Voor losse componenten betaal je toch iets meer. Dat is gewoon het voordeel van integratie. Maar ik vindt het die prijs wel waard. Moet er wel bij vermelden dat heb bij mij ook zo gegroeid is. Kabelmodem kreeg ik via @Home. Router/switch heb ik zelf gekocht en een tijdje later kreeg ik pas een iBook. Dus een Airport set aangeschaft.

En dat geeft ook meteen antwoord op jouw vraag. Het Airport basestation hangt aan de router. Daardoor kan ik het ook makkelijk oppakken en ergens anders neerzetten.

Ik heb ADSL maar als je een AirPort Extreme-basisstation koopt, kun je dan met de interne 56K V.90-modem op internet of moet ik een adsl modem kopen? Ik heb hier nog een modem maar voor 1 computer kan ik deze aansluiten op airport extreme?

word airport extreme niet verstoord door andere elektriche apparaten?

Weet ook iemand hoeveel zo’n kaart kost om airport Extreme te laten werken met windows?

Macpro. nog even een vraag, hoe doe je dat dan met de dhcp server van het airport station. In je router zit ook een dhcp server die adressen uitgeeft aan de computers in je lan. kun je me aangeven wat de instellingen van de router en het airport station zijn.

[quote:eac0457ad2="iSpons"]Ik heb ADSL maar als je een AirPort Extreme-basisstation koopt, kun je dan met de interne 56K V.90-modem op internet of moet ik een adsl modem kopen? Ik heb hier nog een modem maar voor 1 computer kan ik deze aansluiten op airport extreme?

word airport extreme niet verstoord door andere elektriche apparaten?

Weet ook iemand hoeveel zo’n kaart kost om airport Extreme te laten werken met windows?[/quote:eac0457ad2]
Als je een ADSL modem hebt een ethernet aansluiting, dan kun je daar een Airport Extreme basisstation op aansluiten. Heb je een ADSL modem met USB aansluiting, dan kan dat niet.

Airport Extreme werkt op de 2,4Ghz band. Zolang je geen andere apparatuur in de omgeving hebt die op deze band werkt zou je geen last moeten hebben van storing.

Wat kaarten kosten weet ik niet. Hou wel het verhaal van PeterK in je achterhoofd v.w.b. compatabiliteit.

[quote:ba4f5cadc9="PeterK"]Macpro. nog even een vraag, hoe doe je dat dan met de dhcp server van het airport station. In je router zit ook een dhcp server die adressen uitgeeft aan de computers in je lan. kun je me aangeven wat de instellingen van de router en het airport station zijn.[/quote:ba4f5cadc9] Ik heb een eigen nummerplan in de 10.*.*.* reeks met vaste IP nummers. DHCP gebruik ik niet. Niet in de router/switch en niet in het base station. Dit voorkomt een hoop ellende op configuratie gebied, omdat je zelf in de hand hebt wie welke nummers krijgt. Ik gebruik alleen de DHCP client in de router om mijn IP adres te krijgen van mijn kabel aansluiting.

Ok Macpro, bedankt, ik begrijp het.

Nog even terugkomen op de storingsmogelijkheden. Die zijn nihil, tenzij je ook een draadloze telefoon hebt die ook op 2,4 GHz werkt en je zet je airport basisstation naast het basisstation van de telefoon. Dat levert niet echt storing op maar kan de snelheid wel vertragen. De enige echte storingsbron die er wel toe kan doen is een magnetron die in de buurt staat, dus niet je extreme basisstation of welk ander wireless access point op je magnetrom zetten. Ik zou trouwens niet weten waarom je dat zou willen doen.

De prijs van kaarten varieert. Voor de PC heb je meerdere mogelijkheden, een PCI kaart of een usb draadloos netwerkkaartje. Kijk voor meer informatie maar eens op http://www.routershop.nl
Bij de applestore staan de prijzen voor airport extreme. Kijk bij http://www.apple.com/nl/airport

Ik heb een webvox modem. Is deze ook te gebruiken op de mac? Zo ja, wat zijn dan de instellingen?

Gr. Rick