Moederbord laten vervangen of nieuwe Macbook aanschaffen?

Hallo,

Onlangs heb ik mijn Macbook Pro 13’’ mid 2012 eens flink ge-upgrade. Ik heb een 500GB SSD en 2 x 8 GB ramgeheugen erin laten zetten. Hierna werkte hij weer als een zonnetje. Na een paar weken ging mijn Macbook niet meer aan, er brandde ook geen lichtje meer op mijn oplader. Ik ermee naar het reparatiebedrijf, waar ze hem doormiddel van een sneldiagnose binnen 5 minuten gemaakt hadden. Ze hadden de batterij losgekoppeld en toen opgestart aan de oplader. Ik blij want dat scheelde mij weer een dure reparatie. Na een paar dagen had ik weer hetzelfde probleem. Ik ging ermee terug naar het reparatiebedrijf waarna ze hem nader gingen onderzoeken. Ze hadden vastgesteld dat het mag-safe board kapot zou zijn. Na contact met mij te hebben opgenomen werd besloten om hem te vervangen voor €88,- inclusief arbeidskosten. Eenmaal thuisgekomen nadat ik mijn Macbook weer had opgehaald bleek deze nogsteeds niet te werken met dezelfde symptomen. Ik ging ermee terug naar het reparatiebedrijf waarna ze met veel en lang overleggen tot de conclusie kwamen dat mijn moederbord dan waarschijnlijk kapot zou zijn. Dit zou mij +/- €600,- kosten. Nu vraag ik me bij mijzelf af of dit het nog wel waard is om de Macbook te laten repareren of dat ik maar een nieuwe machine zou moeten aanschaffen. Ik hoor graag jullie reacties!

Misschien kunnen ze nu eens proberen om de krukas te vervangen als ze toch bezig zijn…

Wat een sjappies als ik het zo lees. Misschien moet je eens naar iemand toe stappen die er ook echt verstand van heeft ipv iemand die gewoon dingen vervangt waarvan hij denkt dat ze stuk zijn.

Alles boven de 200,- aan reparatiekosten is het geld niet meer waard in die computer.

precies, snel op marktplaats zetten en zelf geen kosten meer aan maken

Ik heb bij mijn macbook 2012 ook een zelfde probleem gehad. Geen lampje bij laden en niet reageren op aanzetten (bleef uit). Bij de macbook hebben ze de accu toen losgehaald den weer in de macbook geplaatst. Werkt nu weer. Gaven toen aan dat dit voor kan komen bij een acu di onder de 80 procent zit. Blijf het nog even aankijken ipv een nieuwe plaatsen.

Overigens is een moederbord het goedkoopste te vervangen door apple zelf.

Als je het nieuwste OS gebruikt, zou ik een nieuwe kopen. Let er wel op dat je bij aanschaf ook wat extra geheugen bijbestelt; dat kan nog lelijk in de papieren lopen bij dat publieksvriendelijke Apple.

Maar even over die eerdere repataties bij dat bedrijf waar je dat hebt laten doen.

Je hebt in eerste instantie nieuwe hardware in je MacBook laten plaatsen door een bedrijf. Daarna komen er gebreken. Zij doen 2 keer ‘onderzoek’ (stekker eraan koppelen zonder accu, vind ik niet een diepgaand onderzoek) en na 2 oplossingen, is het euvel nog niet opgelost.

Je kan niet direct concluderen dat door de plaatsing van SSD en RAM de problemen zijn gekomen, omdat er wat weken tussen zitten. Maar tenzij er intussen niet iets raars is gebeurt in die weken, lijkt mij dat een redelijke aanname.

Ik begrijp dat je bij die reparatiepoging van het Magsafeboard nog zelf betaalt. Maar als ie daarna nog niet werkt, dan vind ik het nogal wat dat het bedrijf tegen je zegt dat je een volledig moederbord moet betalen. De conclusie die zij trokken, bleek verkeerd. Ik zou proberen om bij dezelfde partij korting te krijgen op het moederbord. Zij hadden beter moeten kijken waar het probleem zat.

Ik zou nooit die reparatie van 600 euro niet laten doen. En in elk geval niet daar. Komt niet zo professioneel over. Zelf heb ik altijd goede ervaringen bij MacRepair in Amsterdam. Bestaan al zo’n 20 jaar of zo, bieden snelle en deskundige service. Ruime reparatieafdeling zie je direct achter de balie. Ziet er picobello uit. Het lijkt wel een laboratorium. De prijzen volgens mij een stuk lager dan bij Apple en ze repareren ook gewoon oudere apparaten, die bij Apple niet meer gerepareerd kunnen worden.

Ik had ook even navraag gedaan en toen vertelde een andere reparateur in Amsterdam dat een moederbord het goedkoopste is bij apple. Zij moeten het daar ook bestellen omdat er bij dit model niet anders aan te komen was.

Bij mij is de videokaart het gelukkig weer gaan doen toen ik hem een paar dagen later weer opstartte… Geen idee hoe dat kan, maar gaat al weer drie maanden goed.