Moederbord vervangen bij G5?

Ik heb m'n G5 Dual 2.0 nog geen maand en nu al gekloot. Vastlopers, loeiende fans- Hardware test uitgevoerd. Uitkomst: probleem met RAM. Nog 2 keer nieuwe set RAM-sticks erin gepropt maar steeds problemen. Maar... als ik de Hardware test met maar 1 setje geheugen uitvoer, detecteert hij geen problemen. Met Applecare overlegd: moederbord defect. Lekker dan. Ik vind het helemaal niks dat er onderdelen vervangen gaan worden in een nieuwe machine. Eigenlijk zou ik gewoon een nieuwe moeten krijgen, maar goed, we proberen het maar...

Heeft iemand vergelijkbare problemen/oplossingen meegemaakt? Hoe lastig is het eigenlijk om eenj moederbord te vervangen? Of kunnen ze alleen die RAM sockets repareren? Ben een beetje benauwd dat er alleen maar meer ellende van komt.

Wolf

Probeer eens je geheugen afzonderlijk in elk slot. Zo kan je misschien zelf de conclusie trekken of je geheugen kapot is of je geheugenslot.

En ze gaan echt niet solderen aan je moederbord, daar komt gewoon een nieuwe in.

Ik heb 2 verschillende slots geprobeerd, afzonderlijk. Allebei de keren geen foutmedling. Alleen als ik 2 paar sticks erin stop komen de problemen. Wat ik nog wel kan doen, is de 4 sticks stoppen in de slots die ik nog niet geprobeerd heb. Als ik geen foutmelding krijg, laat ik het weten.

Misschine een tip zorg er voor dat in de twee PAir Banken echt het zelfde geheugen zit de G% bank gebruikt het geheugen in pair's ..... Als het niet anders is zou ik gewoon het moederboard laten vervangen .... Reparen is geen optie ...

Ik heb al een Nieuwe Voeding en een Nieuwe HD in mijn G5 … Maar na deze repartie draaite die weer als een zonnetje … :slight_smile:

succes …

ΛΛ

hey

Wat voor type geheugen is het ?
merk + = het 2-2-2 of 2-3-3 of 2-2-3???

zoals johny al zei, je Mac gaaat nu wel langer mee hihi.

greetzz en suc6

En herinstallatie van Mac OS X? Mijn broertje had met zijn iBook een vergelijkbaar probleem. Allemaal vastlopers nadat hij er nieuw geheugen in had gezet. Toen terug gegaan en nieuwe modules geprobeerd. Toen naar huis gegaan met een setje die in eerste instantie leek te werken. Uiteindelijk kreeg hij hier ook allemaal vastlopers mee. Toen als laatste redmiddel Mac OS X opnieuw geïnstalleerd. En sindsdien is het echt helemaal over. Mac OS X houd namelijk rekening met de configuratie van je computer op het moment dat je het installeerd. Ga je daarna dingen veranderen waaronder je geheugen kun je dus dergelijke problemen krijgen. En is het niet mijn bedoeling dat er allemaal mensen gaan reageren die zeggen dat dit onzin is, want het omgekeerde maak ik ook mee. In mijn iBook heb ik ook het een en ander laten aanpassen. Airportkaart erbij, extra geheugen, nieuwe cd-speler. En ik heb de vastlopers die mijn broertje meemaakte nooit meegemaakt.

Ik hoop dat je er iets aan hebt.

Nou, volgende etappe in dit vervelende saga: heb net weer de Hardware test uitgevoerd maar de 4 sticks nu in de bovenste en onderste 2 slots gestoken, ipv de middelste slots. Raad es wat: Geen Problemen. Het probleem ligt dus kennelijk in 2 of 4 slots maar niet in allemaal. Niet dat dat veel uitmaakt voor mij want vervangen blijft toch de enige optie... Maar goed, waarschijnlijk was het eerste geheugen wat ik had gewoon goed.

Wat alles erg gecompliceerd maakte was dat mijn dealer RAF erkende dat al het geheugen wat ze van AEON (fabrikant JETRAM) binnen hadden, verrot was… Dat hebben ze ook teruggenomen. Ondertussen naar de Nieuwe Macwinkel gegaan en die zeiden (was te voorspellen…) dat JETRAM goedkope troep was. Nou goed, bij hen Samsung geheugen gekocht en was er zeker van dat het toen goed zou gaan, maar nee dus. Toch gewoon het moederbord en JETRAM was waarschijnlijk prima…

Dodelijk vermoeiend allemaal: ben er al 4 dagen aan kwijt en het is nog niet voorbij.

Bedankt voor de reacties.

(Eerst wordt het moederbord vervangen en daarna weer een clean install. Wordt hopelijk niet vervolgd.)

nog fkes terug komen op:

[quote:65d49e5de8]Mac OS X houd namelijk rekening met de configuratie van je computer op het moment dat je het installeerd. Ga je daarna dingen veranderen waaronder je geheugen kun je dus dergelijke problemen krijgen.
[/quote:65d49e5de8]

wtf ? :frowning: altijd reinstall OS doen na RAM erbij proppen ??? :evil:

[quote:d10bcbe92e="japser909"]nog fkes terug komen op:

[quote:d10bcbe92e]Mac OS X houd namelijk rekening met de configuratie van je computer op het moment dat je het installeerd. Ga je daarna dingen veranderen waaronder je geheugen kun je dus dergelijke problemen krijgen.
[/quote:d10bcbe92e]

wtf ? :frowning: altijd reinstall OS doen na RAM erbij proppen ??? :evil:[/quote:d10bcbe92e]

Nee, dat wil ik helemaal niet zeggen. Ik wil er alleen maar mee zeggen dat het mogelijk is. Zolang de computer er geen moeite mee heeft lijkt het me ook nergens voor nodig. Zoals ik verderop in mijn post ook vertelde, bij mijn iBook heb ik destijds totaal geen problemen gehad met hardwarematige veranderingen.

Gewoon je moederbord laten vervangen. Ik heb ook al G5's gezien met kwaaltjes; nieuw geheugen gekregen, af-en-toe problemen, etc. Kwaal is onderkend door Apple en er komen veel nieuwe borden onze kant op.

Een nieuw OS installeren na het bijprikken van geheugen ??? laat me niet lachen

Nou ben ik ook heel benieuwd....

ik heb een Single 1,6 G5, waarvan één USB poort aan de achterkant het niet doet.
Op zich niet zo’n groot probleem denk ik, maar ander ding is dat mijn G5 eens in de
week helemaal vastloopt, dat echt alles vast staat en alleen een harde reset nog werkt.

Dit heb ik al sinds de aankoop, en ik begin me toch af te vragen
of er toevallig nog veel meer defect is aan de binnenkant…

[quote:39ef5b1f9a="unSOUND"]Nou ben ik ook heel benieuwd....

ik heb een Single 1,6 G5, waarvan één USB poort aan de achterkant het niet doet.
Op zich niet zo’n groot probleem denk ik, maar ander ding is dat mijn G5 eens in de
week helemaal vastloopt, dat echt alles vast staat en alleen een harde reset nog werkt.

Dit heb ik al sinds de aankoop, en ik begin me toch af te vragen
of er toevallig nog veel meer defect is aan de binnenkant…[/quote:39ef5b1f9a]

Ik begrijp niet waarom je niet gelijk aan de bel getrokken hebt. Dit is toch geen normaal gedrag voor een splinternieuwe computer?! Je hebt recht op een betrouwbare machine, daar heb je ook voor betaald. Je hebt nu nog garantie: zorg dat Apple je een volwaardig product levert.

Nou, ik heb die 4 DIMM's nu in de 4 slots geprikt die ik nog niet had gebruikt en ondanks diverse testen- geen errors! Het moet dus aan enkele van die andere slots liggen. Maar ja, wat heb ik aan die wetenschap? Ik wist al dat het niet aan het geheugen zelf lag en het bord moet toch vervangen worden...

[quote:3de6ba0833="Wolf"]Ik begrijp niet waarom je niet gelijk aan de bel getrokken hebt. Dit is toch geen normaal gedrag voor een splinternieuwe computer?![/quote:3de6ba0833] Toen ik hem voor het eerst aanzette kwam ik erachter dat één USB poort het niet deed. Ik heb toen direct zowel Apple, als de winkel gebeld met het probleem.

Apple heeft toen een casenummer aangemaakt, en ik kan de machine terug naar de winkel brengen zodra ik hem een weekje kan missen, ook al breng ik hem dan veel te laat, ze gaan dan uit van de datum waarop het casenummer is gemaakt. De winkel ging hiermee akkoord.

Eind mei ga ik een weekje weg, en ik was toen al van plan om hem in die week weg te brengen. Maar in de tussentijd heb ik dus moeten ontdekken dat het systeem toch wel zo nu en dan vastslaat… toch even het vermelden waard als ik hem breng.

Om allemaal zenuwachtige blikken richting Apple te voorkome: ik heb in de afgelopen (eh even tellen...) 18 jaar een stuk of 15 Apples onder mijn hoede gehad en er is er nog nooit een teruggeweest voor Wat Dan Ook. Ik zit nu achter een 1.6 G5 en eigenlijk is er niks byzonders het vermelden waard.

Wel zou ik als er serieus iets aan mijn Mac was en de leverancier zou zeggen 'misschien is het dit, misschien is het dat" en begint met het vervangen van onderdelen dat hij dat van mij met alle liefde mag doen. Maar dan wordt het wel weer zijn machine, ik wil een nieuwe die het gewoon doet. geen gerepareerde, geen opgelapte. Een nieuwe die het goed doet. Die eis mag je ook gewoon stellen als consument. De leverancier moet de kans krijgen het probleem op te lossen, maar hoe ver er mag worden ge-experimenteerd met nieuwe onderdelen… Een keer repareren vanwege een defecte voeding lijkt me geen drama, maar daarna nog keer op keer terug en jij maar installeren en testen lijkt me een onbetaalde beta-test job. Da’s niet de bedoeling. Nooit!

[quote:158e4da196="Deskman"] De leverancier moet de kans krijgen het probleem op te lossen, maar hoe ver er mag worden ge-experimenteerd met nieuwe onderdelen... Een keer repareren vanwege een defecte voeding lijkt me geen drama, maar daarna nog keer op keer terug en jij maar installeren en testen lijkt me een onbetaalde beta-test job. Da's niet de bedoeling. Nooit![/quote:158e4da196]

Precies. Ik ga niet gelijk stampen om een nieuwe want als het op deze manier opgelost wordt, prima. Eén slippertje wordt door de ogen gezien. Begint het gelazer echter weer, dan moet er een nieuwe op tafel komen. Als ik een dikke 6000 euro aan Apple overmaak, moet er wel goeie waar geleverd worden…

[url=http://www.rima-nh.nl/sr/consumentenrecht.htm]altijd handig[/url] om te weten hoe het zit voordat je door de winkel (die vaak ook niet precies weten wat hun rechten en plichten zijn) van kastje naar de muur wordt gestuurd.