Moeilijke keuze...

Aangezien ik volgend jaar thuis ook met Autocad moet kunnen werken moet er een computer komen met Windhoos XP. Autocad is natuurlijk wel verkrijgbaar voor de mac maar voor de pc kan ik de vele malen goedkopere versie krijgen op school. Autocad 2007 vraagt fikse systeemvereisten (http://www.autodesk.nl/adsk/servlet/index?siteID=431528&id=6694634) dus mijn eerste vraag is: Zijn deze beide computers met voldoende geheugen wel geschikt voor Autocad 2007? En zo ja, welke computer raden jullie me dan aan? Die HP is best compleet en heeft een grote snelle harde schijf, wat de mac mini niet heeft. Aan de andere kant heeft de mini mogelijkheid om OSX te draaien. Ik ben geïnteresseerd in de dure mac mini. Kortom: Welke zou ik aanschaffen?

Stem in de pol!

De HP: http://h10010.www1.hp.com/wwpc/nl/nl/ho/WF06a/36757-37161-39925-39925-39925-12355668.html

De mini: http://store.apple.com/Apple/WebObjects/nlstore.woa/6334041/wo/GlAPM4JG4Zws2twuoRf1lnIUwvr/0.PSLID?mco=6A2AA4B0&nclm=Macmini

Volgens mij is AutoCad er helemaal niet voor de Mac :? Mijn vader werkt er ook mee, en heeft net nieuwe computers, en heeft gewoon snelle PC's aangeschaft, weliswaar geen HP's maar op maat gemaakt.

[quote:8acb4ffed0="niekvangalen"]Volgens mij is AutoCad er helemaal niet voor de Mac :?[/quote:8acb4ffed0] Nee, maar Windows draait wel op een Mac en daarmee ook Autocad. Anyway, op dit forum kan je niet snel iets anders verwachten dan: koop de mac mini.

Toch denk ik dat een PC met XP in dit geval de beste keus is! :(

Een Mac is mooier en fijner en heeft meer personality, maar je moet ook realistisch blijven!

Voor de nieuwste functies in Autocad 2007 is een Intel 3.0 GHz nodig. Voldoen die HP en mac mini dan wel? En 2 GB ram... Is dat echt nodig?

[quote:28932a402e="Koen 1980"][quote:28932a402e="niekvangalen"]Volgens mij is AutoCad er helemaal niet voor de Mac :?[/quote:28932a402e] Nee, maar Windows draait wel op een Mac en daarmee ook Autocad. Anyway, op dit forum kan je niet snel iets anders verwachten dan: koop de mac mini.[/quote:28932a402e]

Dat er OSX op gedraaid kan worden en dat het een Apple is, is een hele fijne bijzaak, maar de hoofdzaak is dat er probleemloos en goed met Autocad 2007gewerkt kan worden.

Zou dan zeker voor een PC gaan, dit is zo'n beetje wat mijn vader gebruikt:

AMD Athlon 64 3500+
1 GB RAM
ATI FireGL 3100 videokaart (speciaal voor CAD en 3D tekenen)

Verder redelijk standaard onderdelen, wel 24" inch scherm maar daar gaat het niet over :stuck_out_tongue:

Geen van beide computers zijn optimaal.

De mini is snel, maar heeft een GMA950 als grafische versneller die toch niet echt fantastisch is.

De HP PC is langzamer en heeft dan wel een grafische chip met 128 MB videogeheugen, maar dat is een x200 met gedeeld videogeheugen. Da’s nog trager dan de GMA950.
Als er een PCI Express of AGP uitbreidingsslot in die PC zou zitten zou je er nog een mooie GeForce 6600+/ Radeon x600+ in kunnen zetten maar volgens de specs zit er alleen een PCI slot in…

Als je écht tussen deze twee kiest zou ik zonder twijfel de Mac mini nemen, maar beter kun je gewoon zelf een mooie, snelle PC in elkaar zetten met een goeie grafische versneller, een iMac kopen of wachten op de Intel Powermac/Macpro.

Een mini ATX 1.8 GHz CoreDuo PC met 1 GB Ram, SATA HD, DVD DL RW en een PCIe X1600Pro zet je voor 700 euro in elkaar. Wil je een 3GHz Pentium 4 kun je er zo 200 euro op besparen.
Dell of een andere computerverkoper heeft wellicht al een mooi en goedkoop AutoCAD model staan.

[quote:345e4a97aa="niekvangalen"]Zou dan zeker voor een PC gaan, dit is zo'n beetje wat mijn vader gebruikt:

AMD Athlon 64 3500+
1 GB RAM
ATI FireGL 3100 videokaart (speciaal voor CAD en 3D tekenen)

Verder redelijk standaard onderdelen, wel 24" inch scherm maar daar gaat het niet over :P[/quote:345e4a97aa]

En kan je vader dan goed met autocad werken op de computer?

Voor zover ik weet gaat alles razendsnel ja, hij vliegt de Pentium 4 3 GHz (eerder gekocht, van andere medewerker) in ieder geval voorbij.

andere optie:

het basismodel van de MBP.

de 15,4" 1,83ghz

wel iets duurder, maar autocad vliegt erop mits je de combo hebt van een snelle procesoor en een goeie grafische kaart.

anders zou ik toch gaan voor de HP, mits je daar een betere grafische kaart in hebt, wat voor autocad zeker belangrijk is.

Mij zie je in ieder geval geen HP aanbevelen. Een Mac forum misschien?! :apple:

Maar in ieder geval met de Mac mini ben je sowieso beter af, je kan Tiger én XP draaien. En Autocad voor Windows dan dus ook. :sealed:

Jongens, wat zijn dit voor discussies...uiteindelijk is autocad een stuk gereedschap, en dat moet in je gereedschapdoos..... momenteel heb je eindelijk de keuze uit een mac...met alle alternatieve os'en , of een pc met 2 alternatieven. Heb je speciale wensen, en voldoet de mac zelfs niet met windows aan je behoeften, (waarom zou je trouwens zo wie zo een apple kopen als je zo wie zo windows software moet draaien?).koop dan gewoon die pc...uiteindelijk is het de hamer van de timmerman, de schroevendraaier van de knutselaar...koop asjeblieft het geschikte gereedschap! De enige reden waarom het hier gevraagt wordt...mensen twijfelen...zijn we (ben ik) wel goed bezig....? het antwoord daarop is natuurlijk nee!, het vergt helaas wel wat opofferingen voordat het antwoord volledig ja kan worden!

Ben je beroepsmatig elke dag computer-afhankelijk van een bepaald PC pakket is het antwoord dus nee, nee, nee, en nog eens nee…

Wil je zelf iets beters, neem die werk pc (geen internet), en koop zelf een mac!

Buiten dat snap ik nog steeds niet wat het verschil is tussen een mbp met bootcamp en een willekeurige gelijkgespecte Dell, (voor ongeveer dezelfde prijs) maar 't zal wel, snel, naar dell, en bestel, uiteindelijk weer snel naar de vuilnisbel…
besef: die mac is volgend jaar nog steeds 1000 euro waard,
van die dell weet je 't wel…

De processor van de Macmini is sneller, maar de harde schijn van de HP is weer sneller. Met voldoende geheugen zal de harde schijf minder kritisch zijn.

Voor thuis zou ik de mini kiezen, omdat je dan ook OS X kunt draaien (met Vectorworks), maar voor werk ga je toch niet steeds switchen tussen de besturingssystemen en lijkt me de HP een betere keuze.

Overigens hebben wij op mijn werk computers met Quadra kaarten en ook met simpele ATI kaartjes, maar ik zie geen verschil in snelheid of wa dan ook. Misschien als je 3d gaat renderen, maar voor normaal Autocad gebruik maakt het niet uit.

Bij Autocad-achtige programma's zou de snelheid van je HD sowieso niks uit moeten maken... daar ligt de druk meer op andere onderdelen. Dus dat minpunt van de mini hoeft in jouw geval niet zo heel veel nadelig effect te hebben.

Ook al draai je er alleen Windows op, als ik de keuze moet maken tussen een mini en een HP met verder geen echte technische voor of nadelen ga ik voor die mini. Waarom? Mooi design, weinig kabaal en weinig stroom, klein en fijn en hardware matig betrouwbaar. Tenzij je een pc-tje kan vinden die ook deze eigenschappen heeft. Het oog wil toch ook wat? Zo'n apparaat staat in je huiskamer of kantoor, waar je ook nagedacht heb wat voor meubels er moeten staan, of waar een schilderijtje moet hangen. Vervolgens zet je een gedemonteerde borstkas van Robocop op je bureau (HP). Maar jah, smaak verschilt gelukkig.

Bedoel je echt hardware matig betrouwbaar of bedoel je hardwarematig betrouwbaar? Wat een verschil, zo'n spatie.

Ik denk ook dat de mate van de complexiteit van je AutoCad tekeningen een rol speelt in de systeemeisen.

De goedkoopste nieuw Imac is wel geschikt voor het gebruik van Autocad of niet?

Geen van beide, de iMac, die kan je wel nemen...

Er zit namelijk in de MacMini geen videokaart in met eigen geheugen. De MacMini heeft zgn. “Shared Memory”. Enne de specs geven al aan dat je een Open GL videokaart nodig hebt met 128MB ram… Dus de iMac, want die heeft zoveel geheugen voor de video card…