moeilijke situatie : osx-hdd-telenet - installatie van osx-nieuwe harde schijf-

Even situatie uitleggen :

NU : Cube 20gb harde schijf (1 partitie met os9.2.2 en alle applicaties en data) met 56k-modem internettoegang. Ben nu in bezit van :

• OSX jaguar
  • airport 128bit station
  • airportkaart
    nog niet in bezit van (grrrrr) Seagate barracuda iv 80gb die maar niet binnnenkomt.

Upgrade plan was :
Installatie nieuwe harde schijf met partities voor swap-file, osx, classic, data1 en data2.
Installatie OSX Jaguar
Installateur komt op donderdag 5 september Telenet (kabel) installeren.

Probleem : harde schijf niet binnen.

Opties :  Backup nemen van data en belangerijkste instellingen en

1. osx jaguar pardoes over 9.2.2 installeren op oude hdd. Wanneer de telenet-installateur komt veronderstel ik dat de initiele installatie met netwerkkabel kan verlopen in osx en daarna airportkaart in cube(mag die er sowieso in zonder dat je er gebruik van maakt of krijg je foutmeldingen?), airportstation aanzetten en door installatieproces lopen(wat dat ook inhoud) waarbij airport base station alle instellingen overneemt ??
  2. alles laten zoals het is en pas osx installeren èn airport installeren als nieuwe harde schijf binnenkomt.
  3. airport installeren in os9 en telenet installateur laten configureren. Pas osx installeren als nieuwe harde schijf binnenkomt.

enige suggesties??
danke danke danke
davedive :frowning:

Als ik van uw was zou ik gewoon Jaguar over 9.2 gooien of als ge ze echt gescheiden wilt houden even wachten he. Trouwens zo'n hele telenet installatie stelt niet echt veel voor ze. Als je Jaguar er daarna opzet moet je gewoon een paar gegevens invullen waar Jaguar je zelfs achter zal vragen. Bvb welke internet verbinding heb je : 'kabel', en dan zal hij vragen wie je provider is en dan moet je alle vakjes openlaten behalve het onderste (domeinnaam) 'pandora.be' invullen. vervolgens moet je bij je e-mail gegevens enkel e-mail adres, gebruiksnaam en paswoord ingeven. de host 'in.pandora.be' en de server voor uitgaande post 'uit.pandora.be' en hup je bent online wel even in explorer in de preferences 'use webproxy' aanvinken anders denk je dat je je gegevens verkeerd hebt ingevuld.

Een mac is zeer snel online gezet. Moest je toch iets over het hoofd hebben gezien boot dan even terug in OS9.2 om daar op de website van telenet te zien wat je moet invullen.

ja inderdaad gewoon proxy.pandora.be:8080 invullen bij netwerkinstellingen

en dat is het bijna :slight_smile:

simpelder kan gewoonweg niet!!

Hallo,

Was het maar zo eenvoudig :de airport en airportkaart zijn nodig om de telenetinstallatie af te ronden : ik kan tijdelijk een verlengings'utp'-kabel leggen (over de grond) voor de initiële installatie, maar gezien ik er niet ben tijdens de telenetinstallatie (moet werken), kan ik toch moeilijk vragen aan de telenet-man om mijn airportkaart te installeren in de cube (geen sinecure) èn om nog eens mijn airportbasestation te installeren en te configureren.
Ik zou wel de airportkaart kunnen installeren, zonder het basisstation te configureren (ik vrees dat als ik modemtoegang eerst configureer, een reset enz. nodig is voor telenetverbinding), maar zal mijn cube niet blijvend foutmeldingen geven zodat een initiële installatie (met de kabel over de grond) niet mogelijk wordt?

Het baart mij zorgen om de juiste volgorde te bepalen voor deze ingrepen. Ook omdat ik er zelf niet bij ben en de persoon die 'wacht' houd bij mij thuis weinig of niets van deze zaken afweet.

Het worden bange dagen,…tenzij enkele tips verlichting brengen natuurlijk.

Dank bij voorbaat
davedive :angry:

laat telenet gerust installeren op uwe cube, de (telenet)modem komt binnen via uw ethernetaansluiting, later als uw airportkaart geinstalleerd is kan je gewoon de ethernet aansluiting van de airport gebruiken als eerste toestel dat 'telenet' ziet en uw configuratie in orde brengen.

als ik op reis ga leg ik bij mij ook alles af en bij mijn terugkomst start ik de telenetmodem op en zorg dat mijn airportbasisstation het eerste is wat de kabel herkent, deze geeft hij dan een IP nummer vandaaruit 'geeft' mijn airport (router) IP nummers aan alle machines.

moet kunnen.

groeten
Helix

Dit lijkt mij vrij simpel :), maar voor alle duidelijkheid :D : Installatie van telenet via vaste ethernetkabelverbinding in ethernetpoort cube. Opzetten van Airport basisstation en activeren met ethernetkabel vanuit telenetmodem naar airport (cube staat uit à la limite) waardoor telenetmodem een ip-adres geeft aan ABS, daarna installatie van airportkaart in cube en heropstart en dat zou het moeten zijn ? (abs zal instellingen overnemen van cube? maar zal de telenetmodem zonder enige verificatie of check een ip-adres toekennen aan abs? of is dit een 'domme' m.a.w. 'mechanische verbinding en ip-adres-toekenning'? (amai, da's moeilijk om aan elkaar te hangen)

Dank
davedive

zolang uw airport basisstation aanstaat onthoudt hij het gekregen IP nummer van Telenet (ISP), alles wat je daarmee in verbinding brengt krijgt een IP nummer toegewezen.

bij mij thuis is de telenetmodem aangesloten op een Hub, die doorgelinkt is aan mijn airport, die geeft alle adressen (IP-nummer) aan alle machines die verbonden zijn met de hub en mijn powerbook krijgt via zijn ingebouwde airportkaart eveneens een IP nummer, alleen de  configuratie van het basisstation goed doen, maar volg de instructies en dat komt in orde, je kan bij fouten het basisstation altijd resetten. alle instellingen krijg je van pandora.

vg
helix

nog een vraagje :

als ik mijn basisstation nu configureer om via de modem mijn bestaande internetverbinding te realiseren, moet het basisstation dan gereset worden voor en door telenetinstallateur of volstaat het ethernetkabeltje in basisstation te stoppen en instellingen in de cube aan te passen. Zou dit een beter uitgangspunt zijn om de installatie van telenet aan te vangen, of toch beter via utp directe verbinding tussen kabelmodem-cube en later airport installeren?

danks again
davedive

ik denk dat je de loop der zaken een "beetje" door elkaar slaat, ofwel ontgaat mij iets, a) je hebt een airport basisstation, veronderstel ik. b) je wil via pandora surfen

waarom dan nog eens willen inbellen?,
dit kan je wel instellen maar alles gebeurd via software (maar daar helpt de AirPort Setup Assistant je wel bij), daar doe jij een setup van je basisstation (lees aub de helpfunctie voor airport eens, zodat je een klare kijk krijgt op het geheel  ??? voor je aan alles begint.

de installateur die heeft eigenlijk niks te maken met je airport, die zal deze ook niet configureren want hij mag maar op één toestel aansluiten en dat zal dan je Cube wel zijn.

zorg dat je door het bos de bomen nog ziet  ;)

vg
helix

[quote:post_uid0="davedive"]Hallo,

Was het maar zo eenvoudig :de airport en airportkaart zijn nodig om de telenetinstallatie af te ronden : ik kan tijdelijk een verlengings'utp'-kabel leggen (over de grond) voor de initiële installatie, maar gezien ik er niet ben tijdens de telenetinstallatie (moet werken), kan ik toch moeilijk vragen aan de telenet-man om mijn airportkaart te installeren in de cube (geen sinecure) èn om nog eens mijn airportbasestation te installeren en te configureren.
Ik zou wel de airportkaart kunnen installeren, zonder het basisstation te configureren (ik vrees dat als ik modemtoegang eerst configureer, een reset enz. nodig is voor telenetverbinding), maar zal mijn cube niet blijvend foutmeldingen geven zodat een initiële installatie (met de kabel over de grond) niet mogelijk wordt?

Het baart mij zorgen om de juiste volgorde te bepalen voor deze ingrepen. Ook omdat ik er zelf niet bij ben en de persoon die 'wacht' houd bij mij thuis weinig of niets van deze zaken afweet.

Het worden bange dagen,…tenzij enkele tips verlichting brengen natuurlijk.

Dank bij voorbaat
davedive :angry:[/quote:post_uid0]
volgens mij onderschat je de gebruiksvriendelijkheid van Apple. Als ik je zo bezig hoor lijk je wel een PC te willen installeren voor internet. Je hebt een Macintosh!!!!!!!

Belgo,

Dàt is nu eens een reactie die kan tellen. Tijdens de dagelijkse werkuren, word ik om de haverklap geconfronteerd met pc-problemen van alle aard. Zoals bv. nieuwe pc's configureren, in het bestaande netwerk. Die worden meestal door de leverancier geconfigureerd, maar soms moest zelfs ik inspringen om alles aan de praat te krijgen. Men zou voor minder 'claustrofobisch' worden.
Daarom wou ik ten allen prijze vermijden thuis met pc's te maken te hebben (vandaar apple). Ik moet echter erbij vertellen dat ik mij nooit willen verdiepen heb in alles wat OS9 aanging (vastlopers bij de vleet en wat het extensiesysteem betreft : ik heb er mij nooit in verdiept hoe dit nu in elkaar zat). Tenandere mijn overstap naar OSX stond al vast van voor ik mijn cube kocht(N.B. op de releasedatum van OSX10.0).
Nu heb jij de vinger op de wond gelegd, en zodoende heb ik gisterenavond in 15 minuten tijd het volledige airportnetwerk opgezet ! ZONDER ENIG PROBLEEM : SCHITTEREND.

Dit is het beste wat mij voor de installatie van jaguar kon overkomen. Ik denk dat ik een beetje minder forumkijker zal worden totdat ik jaguar geïnstalleerd heb (ik probeer alle problemen te voorzien en te voorkomen die alle anderen samen hebben gehad : stom hé)
Met mijn ogen dicht zal ik de installatie van jaguar aanvangen ! :smiley: :smiley: :slight_smile: :stuck_out_tongue:

Straf bedankt Belgo,(indien u uit nederland bent, maar met zo'n naam betwijfel ik dat) : heel erg bedankt.

Mag ik nog één suggestie doen? : Registreer in dit forum en 'keep up the good work'

Davedive

Hallo ???? nen mens slooft zich dan eens uit om iemand te helpen en dan krijgt de laatste opmerking alle lof,  :(

een klein beetje  :angry:
helix

euh davedive ik had geen zin om in te loggen en ik schaam me een beetje op deze computer waar ik dit zit te typen. Ik zit hier namelijk op ne PC van de plaatselijke kabelboer te werken. Normaal bekijk ik het forum enkel thuis. Maar hier is niet veel te doen.

En alle lof moet naar helix gaan trouwens. :wink:

Ik ben dus al lang geregistreerd.

HELIX,

honderd maal sorry :0,

Enkel toe te schrijven aan de 'roes-van-geluk-die-alle-rede-naar-de-achtergrond-drukt'. De laatste mail van MacAttack was de figuurlijke finale 'push' om de installatie te doen. De info van jou is de voorafgaandelijke weg naar de sprong geweest.

Mijn oprechte dank Helix.

Nu even over het verdere verloop : dit kan ik jullie nu toch niet onthouden.
Gisteren dus airport met verbinding via modem geïnstalleerd (airportkaart en basestation werkten dus). Vandaag is telenet langs geweest. Ben toch wel een half uur vroeger moeten naar huis komen zeker : telenetinstallateur kreeg de configuratie niet rond. Bleek het dus om een blokkage van telenet zelf te gaan : nadat telenetman de modem eerst in de lan-poort had gestopt en ik hem telefonisch wees op de duidelijke handleiding die ik hem gemaakt had waarin de Wan-poort als connectie staat, stopte hij de modem in die Wan-poort. Blijkbaar blokkeert telenet echter alle verbinding (a.h.v. uniek poort-id-nr.) voor 1/2uur tussen aansluitingen van 2 verschillende ethernetpoorten.
Tegen de tijd dat ik thuis kwam had de telenetman een lange utp reeds in de cube gestopt en de configuratie 'rechtstreeks' ingesteld.
Nu zal ik, vol vertrouwen, na een harde reset ZELF airport ertussenstoppen.

Zonder jullie wederberichten zou dit niet gelukt zijn, waarvoor nogmaals mijn dank.

davedive :wink: