Moet apps en doku's in 'gebruiker'? - Zijn er voordelen?

Misschien een overbekend X vraagje: na tig maanden X als extraatje gehad te hebben stap ik sinds vandaag echt over. Xpress enzo zal gewoon even onder 9.2 moeten draaien. Nu heb ik giga's vol werk en programma's. MOET ik die onder gebruikers plaatsen of kan ik (zonder problemen, snelheidverlies etc.) als m'n eigen spulletjes gewoon direct bereikbaar opd e HD plaatsen. Ik heb nl. geen zin (ook niet met aliassen enzo) alle zo 'diep' in het 'systeem' te zetten. Kennen jullie dat dilemma een beetje?

Greetz,

Paul :wink:

Wel je moet eens op de zeer simpele structuur letten van OSX alles wijst eigenlijk zich zelf uit.

Apps bij Application en wat je saved plaats je in gebruikers. In de User map zit ook een map apllicaties maar dient enkel voor programma's die je niet wil delen met andere gebruikers op je Mac, hetzelfde voor de libray in users heb je bvb een sreensaver van een lekkere blonde stoot en je hebt liever niet dat je vriendin dit ook als screensaver krijgt dan plaats je die in de library bij users.

Ik zou wel je classic apllications laten waar ze zijn en enkel de map Apps gebruiken voor OSX app's. Je classic apps ga je toch binnen dit en 6 maanden deleten. OSX apps werken anders dan classic apps dus als je geklooi wil voorkomen zou ik ze gescheiden houden.

Plaats ook altijd je programma's voortaan in de map Apps en laat ze daar ook staan. Wil je ze ook in een andere map maak dan een alias anders zou je wel eens problemen kunnen krijgen na één of andere update.

OK, OK, je bent er al aan gewend zo te zien, maar ik vind het nog een beetje 'rommelig', maar dat went vast wel. M'n vraag blijft toch nog overeind ondanks je fantastische uitleg. Doet het 'kwaad' om het anders te doen dan apps en dokumenten in te delen als X voorschrijft. Ik heb er geen moeite mee om de originele apps te laten staan en daar verder niet aan te komen, maar what about de andere: photoshop, illustrator etc. etc. en die tig mappen van al m'n klanten?

Greetz,

Paul

Het kan geen kwaat om documenten (of programma's) ergens anders te plaatsen.

Maar de programma's zitten niet in je users map hoor.

Adriaan

Bekend probleem inderdaad. Waarschijnlijk ga je, net als ik heb gedaan, eerst ff proefdraaien en later een definitieve indeling maken. Ik heb alleen zelf wel ondervonden dat het simpelweg handig is als je je een beetje conformeert naar de UNIX-structuur.

Shift-appel-a opent je applications folder. Zelf gebruik ik dat heel vaak en het was ook de reden dat ik mijn OSX-programma's hier ben gaan plaatsen. Veel andere programma's loodsen je na een 'save' of 'save as…' naar je documents folder. In sommige gevallen is het dus gewoon makkelijk om hier je file op te slaan. Echter, ik heb meerdere Macs en ook meerdere harde schijven en niet alle files staan op mijn opstartschijf. Muziek, foto's, Photoshop files, fonts, downloads… Alles heeft een plek. Lang niet altijd in 'documents'. Past simpelweg niet.

Applications  zou ik je dus aanraden zoveel mogelijk wel in de Apps-map te doen, de docs hoeven niet allemaal en zijn evt ook wel terug te vinden met een aliasje of de nieuwe find functie in Jaguar.

Suc6 d'rmee en 'Welcome to the club' :wink:

Dat waren een heleboel goeie tips en ideetjes. Hartelijk dank voor jullie advies! Ik ga het lekker indelen: op naar de 'gewenning'. Overigens: Xpress 'loopt' wel maar toch niet zo soepeltjes en gladjes als onder 9.2.2. Effe wachten dus tot de 6.0 of Indesign....

Greetz,

Paul

[quote:post_uid0="Adriaan Mol"]Het kan geen kwaat om documenten (of programma's) ergens anders te plaatsen.

Maar de programma's zitten niet in je users map hoor.

Adriaan[/quote:post_uid0]
in je user map zit ook een application map, die map wordt pas aangemaakt de eerste keer als je een app in users wil plaatsen. En het verplaatsen van apps is iets dat unix niet graag heeft. Ook als je bvb een update doet zoals 10.2.1 waar bvb mail wordt upgedate, kan je dus een probleem hebben als je mail in een andere map hebt geplaatst. Resultaat daarvan is dat de update het app niet vind omdat het er vanuit gaat dat het zich in de map apps zit. Ik heb dit zelf met ondervinden met de eerste explorer update. Software update vond explorer niet terug dus lukte de update niet, pas toen ik explorer terug in apps had geplaatst kon ik updaten. Vandaar de goede raad om met aliasen te werken.

Behalve aliassen naar programma's elders, kan het ook nog drastischer: Wat ik heb gedaan: programma's staan allemaal op een aparte partitie, en in plaats van de oorspronkelijke Apple map die Applications heette, staat daar nu een alias met die naam. Unix beschouwt een alias naar een map kennelijk gewoon als een valide pad. Het werkt prima, ook bij installaties, shortcuts etc. Voordeel: lekker compacte OS X partitie, en een flinke andere, steeds vollere programma partitie. Desnoods kunnen zelfs de X en 9 programma's doorelkaar staan, waarom niet.