Moet ik nu ook mijn Firmware up-daten - Ibook G3: OS 9 >OSX

Beste Apple gebruikers,

Ik ben in het bezit van een iBook G3 300 Blueberry (enkel USB, geen Firewire). De Ibook draait op Mac OS 9.2 en ik wil graag op de machine [i:d8ffcb4100]Mac OS X Panther[/i:d8ffcb4100] installeren, moet ik nu eerst een firmware update draaien net zoals diverse Imac’s?

Ook wil ik de G3 300 Blueberry voorzien van meer RAM-geheugen. Er zit nu enkel 32MB in, maar deze wil ik vervangen door [i:d8ffcb4100]256MB[/i:d8ffcb4100]. Moet ik hiervoor misschien ook een firmware update draaien.

En kan iemand misschien mij dan ook vertellen welke firmware updates ik moet draaien?
Ik vind firmware altijd doodeng…

Bedankt alvast,
Marcel

Firmware's kun je bij Apple zelf vinden. Gewoon ff zoekfunctie gebruiken. Laat me je gerust stellen; Het lijkt misschien eng maar uiteindelijk is het eenvoudiger dan een programma installeren:-) Je moet alleen de developersknop ingedrukt houden als je macje restart. Dat is alles. Echt heel eenvoudig en er kan eigenlijk niets fout gaan!

Maar: op een iBook 300 met ik dacht 4 Mb videokaartje is os x echt heeeeeeel traag. Ik zelf vond os X op een oude iMac 350 met 8 Mb video en 756 Mb net te doen voor wat eenvoudig internet/meel werk. Soms een briefje tikken gaat ook wel. Maar goed, dat is persoonlijk. Alleen denk ik echt dat je op een iBook geen os X moet zetten. Zowieso heb je een hele kleine harde schijf. Dus veel ruimte om iets te doen blijft er na een zelfs aangepaste (dus taalfiles en printerfiles weglaten) installatie niet over.
Tiger is 1,9 Gb. Panther is geloof ik aangepast 1.3 Gb.

op www.apple-history.com kun je zien hoeveel je boekje maximaal kan hebben aan geheugen.
Ook hier weer: ik vind 256 Mb heel erg weinig voor Os X.

http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=75128 De iBook 300 heeft firmware-update 4.1.7 nodig voor OSX,en die moet je installeren vanaf OS9

Die 32 MB geheugen zit vastgesoldeerd en kun je niet vervangen,er is nog wel een sleuf beschikbaar,en daar zou ik dan een 512 MB plaatsen.

Ik weet niet of de originele harde schijf van 3 GB er nog inzit,maar dat is erg krap,mn omdat OSX soms wel tot 5 GB schijfruimte gebruikt als virtueel geheugen,het gaat wel (Panther) maar het wordt supertraag.

Ik heb in mijn iBook/300 een 60 GB schijf van 5400 rpm,en het verschil was enorm !
Nu draait t zelfs op Tiger :slight_smile: de snelste configuratie die er ooit op heeft gestaan.

Als je die investeringen niet kunt of wilt maken zou ik OS9 er op laten staan.

Als ik kijk op everymac.com dan staat daar dat het geheugen max. tot 288mb kan worden uitgebreid. Misschien handig om te weten voordat je gaat upgraden met een reepje van 512

Dat is goed dat je dat schrijft Nitro,niet elk 512 reepje werkt in zo'n iBook. Kwestie van eerst proberen en dan kopen,maar het kan wel. Chipmunk bijvoorbeeld,wel heel duur: http://www.chipmunk.nl/Uitbreiden/iBook.html Ik heb in mijn iBook een PC133-333 256 MB SDRAM van de PCboer,daar is ook een 512 MB versie van.

http://www.tweedehandsmac.nl/index.lasso?id=12357607

256 MB € 20,–

Bedankt voor jullie reactie!

Moet ik nog ergens op letten als ik een grotere hardeschijf aanschaf?

En kan ik de firmware update al toepassen voordat ik Mac OS X installeer, of moet eerst twee partities aanmaken en dan vanaf de partitie OS 9 de firmware update draaien?

Wacht jullie reactie af…

Gelukt Firmware 4.71 update geslaagt!

En ik heb een reepje van 256 MB bestelt, daar is het nu even op wachten voordat we met panther aan de slag kunnen.

Is panther ook enkel zo traag als je alleen de ibook gebruikt voor internet en mail verkeer?

www.mellevanwijk.web-log.nl

Alleen voor inet en mail zal het wel gaan denk ik... Gewoon ff proberen en als het niet werkt; ff os 9 er weer op:-) Maar nogmaals: 3 Gb is heeeeeel weinig!