Ik ben zelf wel benieuwd wat jullie mening hierover is, omdat iPhone hacking hier ook uitgebreid besproken wordt lijkt mij osx86 geen probleem. Gewoon een ervaringen topic, verder niks. Echte ondersteuning lijjkt mij dan weer een stap te ver, meer gewoon een interessant iets om een keer uit te proberen.
@moderator: ik wil hiermee alleen de mening van de community peilen, en ga ik ook niet inhoudelijk in op osx86, dus niet gelijk een slotje aub.
Ik vind van niet. Het is illegaal en daar is de grens dan ook direct mee aangegeven. Dit heeft dan ook niets te maken met denken dat je met een mac 'superieur' bent (wat sommigen echt denken) en dat degene met een hackintosh daar inbreuk op maakt.
Leuke vraag : gaat het over het moedwillig en schadelijk schenden van auteursrecht of over een oneigenlijk monopolie van [size=7:7c27275b4c]Micro[/size:7c27275b4c]Apple.
Ik denk dat als het een “meta-discussie” (Scrabble!) blijft over osx op een computer zonder Apple-logo, dat het zeker mag. Laten we daarin ook niet vergeten dat Woz en Steve als telefoonhackers zijn begonnen en zo geld hebben verdiend. Zonder hack geen Mac.
Maar als het gaat over hoe je alle regels en techniek van Apple omzeilt, dan hoort dat misschien op een ander forum thuis.
[i:7c27275b4c]We vertrouwen erop dat leden zelf prima kunnen inschatten waar de lijn in deze discussie wordt getrokken. De moderators zullen ingrijpen wanneer zij denken dat deze lijn overschreden wordt. [/i:7c27275b4c]
…en als het hier niet mag van Bunnik dan kan je hier en hier naartoe.
[color=red:7c27275b4c]Links verwijderd door moderator. Door het plaatsen van links naar sites die tips geven over de installatie van OS X op een PC assisteer je anderen in het breken van auteursrechten en dat is niet toegestaan.[/color:7c27275b4c]
Ik ben geen voorstander van praktijken die gebruiksvoorwaarden schenden, noch het jailbreaken van de iPhone noch het osx86-project, maar het is inderdaad een goede vraag waarom op dit forum het één ruim besproken mag worden en het ander helemaal niet. De praktijken zijn namelijk inhoudelijk vrijwel aan elkaar gelijk. Misschien dat een van de moderators hun beleid hieromtrent even kan toelichten?
Het kraken van de iPhone was tot nu toe niet illegaal, omdat het een artikel betrof wat niet in Nederland verkrijgbaar was. Nu de iPhone wel in Nederland verkrijgbaar wordt, heb je kans dat de bestaande topics alsnog verwijderd moeten worden omdat ze vanaf dat moment wel illegaal zijn...
Ehm... met alle respect, maar die gekraakte iPhones zijn ooit gewoon legaal gekocht op een plaats waar ze reeds officieel verkrijgbaar waren en op dat moment is er akkoord gegaan met de gebruikersvoorwaarden, waarna de iPhones gekraakt zijn om ze in Nederland te kunnen gebruiken. Dat de iPhone hier nog niet officieel verkrijgbaar is betekent dus niet dat de jailbreakers hier vogelvrij zijn.
Wettelijk gezien was het ondanks dat niet illegaal om het jailbraken te bespreken, en waren de topics dus niet tegen de regels. De moderators hebben dat ook inmiddels in een stuk of 5 topics en een aantal voorpagina-artikelen uitgelegd, dus waarom daar nu weer een topic voor gestart moet worden is mij een raadsel.
[quote:f960627352="Statenweg"]Ehm... nogmaals met alle respect, maar ik zie hier niets 'wettelijks' in, maar een schending van de user agreements van Apple.[/quote:f960627352]
Die user agreements schijnen weer alleen geldig te zijn in de landen waar het product in kwestie ook te koop is... Maar nogmaals, lees anders de bestaande topics er eens op na...
Ik ben van mening dat je, als je X86 zaken toelaat, je veel topics krijgt met "kaartje XXX doet het niet, zijn er drivers voor"? Omdat de hardware ondersteuning van OS X veelal beperkt is tot wat Apple en de hoofdleveranciers aan de man brengen krijg je vaker last van zaken van kleinere of onbekende fabrikanten.
Daarnaast is een X86 zaak natuurlijk heel simpel: wel de lusten niet de lasten. Als mensen echt een Mac willen, laat ze dan sparen dan kunnen ze het waarderen dat ze er 1 kunnen kopen.
Ik ga mij even niet uitspreken over het feit of het mag of niet?
Maar osx86 hoort thuis op PC fora want dat heeft namelijk niets maar dan ook niets met apple fora te maken omdat per defenitie apple gebruikers dit niet nodig hebben en er ook geen expertise in hebben.
Verder vind ik het hele osx86 gedoe zielig het is zo een beetje zoals in de begin dagen van linux waar je je hardware moest kiezen zodat het werkt met je OS (nu is dat veel beter). En dan was je weken bezig met alles geconfigureerd te krijgen. Dit alles is totaal in strijd met het macosx concept waar je een machine koopt met een prachtig OS op en alles werkt gewoon perfect samen.
Ik vind ook dat dit niet besproken moet worden op dit forum. Het mist het doel van dit forum namelijk helemaal. Er zijn tal van fora waar dit wel besproken wordt, en dat lijkt mij voldoende.
Er is op vele sites duidelijk te vinden hoe het geïnstalleerd moet worden. Die sites zijn voorzien van uitgebreide support-forums.
Ik denk dat je op dit forum je info kunt vinden over OS X, en zodra je het werkend hebt, kun je dus als je OS X related vragen hier uitgebreid stellen.
Een tip: als je het draaiend hebt, en je hebt daarna een ‘reguliere’ os x vraag… zeg er dan maar niet bij dat je het op een non-apple machine hebt draaien, want er zitten hier helaas wel mensen die zodra ze dat lezen meteen geen zin meer hebben om je verder te helpen.
[quote:31c925b53e="sypie"]Daarnaast is een X86 zaak natuurlijk heel simpel: wel de lusten niet de lasten. Als mensen echt een Mac willen, laat ze dan sparen dan kunnen ze het waarderen dat ze er 1 kunnen kopen.[/quote:31c925b53e]
Ik wil geen nare discussie ontketenen, maar dit is nu precies hetgeen waar het op hangt. Ik heb persoonlijk slechte ervaring met de kwaliteit van de hardware van apple. Erg slechte ervaring mag ik wel zeggen. Ik ben er van overtuigd dat ik met zelf gekozen componenten voor minder geld (inderdaad wel de lusten, niet de lasten) een hardwarematig betere machine kan bouwen dan de huidige macs.
Dat ik dus bij apple meer geld kwijt ben, voor -(ok mijn eigen ervaring)- slechtere kwaliteit hardware. Dat steekt wel.
Dus de reden dat iemand dit alleen maar zou willen om goedkoper uit te zijn, klopt niet. Ik zou dit doen, omdat ik een betere machine wil bouwen.
[quote:8d64897d40="Marius1976"]
Dat ik dus bij apple meer geld kwijt ben, voor -(ok mijn eigen ervaring)- slechtere kwaliteit hardware. Dat steekt wel.
Dus de reden dat iemand dit alleen maar zou willen om goedkoper uit te zijn, klopt niet. Ik zou dit doen, omdat ik een betere machine wil bouwen.
Groet
Marius[/quote:8d64897d40]
Dat is een beetje recht praten wat krom is…
Feit dat je toevallig slechte ervaring hebt met een produkt geeft je niet het recht om er vervolgens maar op een ‘illegale’ manier mee om te gaan.
Op zich heb ik er geen moeite mee hoor, die eigenschap hebben heel veel mensen (ook ik betrap me er wel eens op)
Maar een geldig argument vind ik het niet.
Mocht dat hele gedoe van OSX86 toegelaten worden dan wel graag helemaal apart en niet tussen de nu bestaande afdelingen binnen het forum - want dan worden we gegarandeerd gek
[quote:27c0350f95="k-the-ripper"]Dat is een beetje recht praten wat krom is..
Feit dat je toevallig slechte ervaring hebt met een produkt geeft je niet het recht om er vervolgens maar op een 'illegale' manier mee om te gaan.[/quote:27c0350f95]
Dat zeg ik ook nergens. Ik zeg niet dat ik het recht neem/heb, ik zeg ook niet dat ik het doe. Ik reageerde op de opmerking dat men voor osx86 zou kiezen omdat dat goedkoper is dan een ‘echte’ mac. (Immers er werd gezegd: ‘wel de lusten, niet de lasten’)
Ik gaf met mijn reactie weer dat mijn beweegreden niet zou zijn om een goedkoper alternatief te hebben, maar om een BETER alternatief te hebben.
Ik zeg niet dat ik omdat apple (naar mijn mening) slechte hardware maakt, dat ik daarmee recht heb om zelf wat te gaan knutselen.
Jammer dat door slecht lezen iemand al veroordeeld is.
Ik vind niet dat ik iemand veroordeeld heb hoor, mocht dat zo overkomen: het zij zo.
Punt is het mag gewoon niet, wil iemand er toch mee aan de gang dan is dat iets wat hij/zij donders goed weet.
Ik heb daar absoluut geen moeite mee, het enige wat me steeds opvalt is dat mensen vaak met dezelfde argumenten aankomen zoals:
Het is goedkoper
Ik kan betere hardware gebruiken
Ik kan mijn eigen design kiezen
en zo nog enkele tientallen andere redenen.
Allemaal heel leuk om te lezen , maar punt blijft gewoon dat het gewoon van Apple niet mag (dat ze er vervolgens weinig tot niets aan doen om het tegen te gaan doet niets aan dit feit af)