Mogelijke uitbreiding?

Hallo!

Ik heb een vraagje voor jullie. Ik heb thuis een netwerk van 3 windows computers die via een router op het internet zitten. Als ik nou een iBook koop.

Is het dan mogelijk om de iBook op dit netwerk aan te sluiten dmv de ethernet kaart?

Is het ook mogelijk om er voor te zorgen dat de iBook draadloos aan het netwerk deel kan nemen?

Dankje!

ja :P

Ik zou zeggen: natuurlijk is dit mogelijk. Netwerken werken via een gewoon standaard protocol, en daarmee kunnen ook Apple-computers communiceren. In OSX is er standaard ondersteuning voor Windows-netwerken. Ook draadloos is mogelijk, je moet dan wel een draadloos 'access point' hebben. Ook die zijn standaard, maar Apple heeft een leuke (maar dure) versie: de AirPort (ook te gebruiken om Windows-computers draadloos toegang te laten krijgen).

Dus: leve de standaards, alles werkt op je windows-netwerkje.

Het probleem is alleen echter dat dat netwerk bij mij niet draadloos is. maar allemaal draden :evil: kan ik er nou nog steeds voor zorgen dat de iBook op een bepaalde manier draadloos deel kan nemen met dit werken? En als het kan hoe dan?

Dank

Je moet een accesspoint kopen, die de vertaalslag tussen draadloos en draden maakt. Je gewone computers kunnen dus op hun netwerkkabel aangesloten blijven.

En het maakt niet uit welk merk etc accespoint?

dankje

Aangezien je met een nieuwe iBook gaat werken, heb je een accesspoint nodig dat de nieuwste standaard ondersteunt: 54 Mbps IEEE 802.11g (let vooral op de g, de oude standaard was b). In veel computerwinkels kun je wel zo'n accesspoint kopen. Ik heb nog nooit zo'n ding geinstalleerd, dus weet niet of het makkelijk is. Apple brengt zelf ook een access point op de markt, de [url=http://www.apple.com/airport]airport extreme[/url]. Deze is relatief duur, maar zal vast makkelijk te installeren zijn.

Denk er trouwens ook aan dat je iBook niet standaard een draadloze netwerkkaart (toepasselijk “Airport Extreme card” genoemd) bevat, deze kun je er bij bestellen (100 euro) of later zelf inbouwen.

als je altijd een computer in je netwerk aan hebt staan kun je die gebruiken om een draadloze verbinding te maken met je ibook. dus een pci wireles kaartje van 54mb erin en een airport extreme in je ibook internet/netwerk delen aanzetten op de pc en in je ibook windows bestandserver aanzetten en gaan met die banaan.

daan.

Is niet het geval. Verbinding wordt gemaakt door ethernetmodem die aan de router is aangesloten.

Dat accespoint moet ik dan in de router steken??

[quote:32b81fb077="Tammo80"]Aangezien je met een nieuwe iBook gaat werken, heb je een accesspoint nodig dat de nieuwste standaard ondersteunt: 54 Mbps IEEE 802.11g [/quote:32b81fb077]

Airport extreem werkt ook met 11 Mbps IEEE 802.11b. Geen probleem. Je kun dus ook een 11 Mbps IEEE 802.11b accespoint kopen.

[quote:8b3b8f0440="gretver"][quote:8b3b8f0440="Tammo80"]Aangezien je met een nieuwe iBook gaat werken, heb je een accesspoint nodig dat de nieuwste standaard ondersteunt: 54 Mbps IEEE 802.11g [/quote:8b3b8f0440]

Airport extreem werkt ook met 11 Mbps IEEE 802.11b. Geen probleem. Je kun dus ook een 11 Mbps IEEE 802.11b accespoint kopen.[/quote:8b3b8f0440]
Dat klopt, maar is wel verkeerde zuinigheid. Je gebruikt een netwerk verbinding voor meer dan alleen maar internetten. En dan is de 54 Mbps meer dan welkom.

Dus doe jezelf een plezier en koop een 54 Mbps base station.